Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Fiets september

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 okt 2005 18:32

Nou als het aantal abonnees toeneemt dan doet Fiets het dus gewoon goed.
Dat er hier op het forum zoveel op het blad gezeken wordt komt dat waarschijnlijk doordat de 'klagers' gewoon iets anders van hun blad verwachten dan wat de redactie beoogt te maken.
(oké, ik verval in herhaling maar dat doet iedereen in dit subforum)
 
Trouwens, neem maar eens een kijkje op forum.tour-magazin.de.
Daar wordt Tour net zo hard gebashed als Fiets hier.
(Tour is immers véél te veel gefixeerd op STW en ook niet objectief want overdreven pro-Conti, Syntace, Sigma etc etc )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

.marcel.
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 18 aug 2005 23:01

.marcel. 05 okt 2005 19:05

Quoten: Origineel geplaatst door Fiets op 05 Oktober 2005


En zo is het. En als ze nou eens uitleggen waarom STW zo belangrijk is. Want dat is ook in de persoonlijke ontmoetingen nog nooit overtuigend gelukt. Bedankt voor het hart onder de riem.
De redactie


stw???
 
hit the road jack

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 okt 2005 19:13

Sja, die obsessie met STW zal wel iets typisch Duits zijn.......
Toen Giant T-Mobile ging sponsoren regende het klachten dat de TCR C's (waar ONCE wel tevreden over was) veel te slap waren.
 
STW zegt natuurlijk wel íets. Ik vraag me trouwens wel af in hoeverre de meetmethode voor de torsiestijfheid die Fiets en Tour gebruiken valide voorspellers zijn van de stabiliteit van de fiets op de weg. Misschien wordt in real life de fiets net wel weer anders belast, en zou het ook zinvoller zijn om het geheel van frame, stuur, stuurpen, cranks etc in één keer te testen (ik heb in een Cannondale advertentie wel eens een plaatje gezien van een meetopstelling daarvoor...... iemand die dat plaatje ook kent?)
En hoe belangrijk die stijfheid nou is..... vroegâh reed iedereen gewoon op SLX framepjes, 1" vork, klassieke gesmede alu stuurpen, 26mm stuur etc terwijl nu álles oversized moet zijn, zelfs voor toeristen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 okt 2005 19:14

Quoten: Origineel geplaatst door .marcel. op 05 Oktober 2005


stw??? 


Stiffness to Weight
ofwel newtonmeter per graad per gram cq newton per millimeter per gram.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 05 okt 2005 19:19

maar willen jullie de lezer behouden zullen jullie toch meer technische stukken etc. moeten plaatsen. Ik denk dat de gemiddelde koper daar toch wel in geintresseerd is, net als wat sharkman zei.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 05 okt 2005 19:20

Even enkele opmerkingen:

1) Ik ben blij dat FIETS inziet dat er veel te veel MTB in het blad zit.

2)Die STW (Stiffness to weight ratio= verhouding van stijfheid van een frame t.o.v het gewicht ervan) is inderdaad onzin. Ik vind de tests van TOUR wel heel informatief, trouwens. Helaas worden er bijna nooit Colnago's door TOUR getest, maar zien we continu Canyon/Red Bull frames TESTSIEGER worden.

3 >Zo vond ik het concept van die ongetrainde redacteur die voor de Marmotte >wordt klaargestoomd wel interessant
Ik dacht toen ik het zag echt dat het om een 1 april grap ging. Wel een goede reclame voor de kwaliteit van Giant frames, trouwens. Ik dacht dat die zo slap zouden zijn?

4) Ik zou ook graag eens zien hoe frames zich op de lange termijn houden. We zien elk jaar grote hoeveelheden nieuwe frames op de markt komen, maar zijn die een jaar of 2 na de koop ook nog goed? Welke merken hebben vaak problemen?

5) Het argument dat FIETS het goed doet omdat veel mensen het lezen is onzin. Of is de Telegraaf soms ook de beste krant van Nederland omdat ze zoveel lezers hebben?? Als een blad zich zou richten op de grootste gemene deler, dan zou er alleen nog maar een zeer oppervlakkig product gemaakt kunnen worden.

6) O ja, ik lees veel franse fietsbladen. Daarin wordt erg veel aandacht aan blessures geschonken. Ook staat er veel in over de afstelling van fietsen en wat voor kwaal een verkeerde afstelling kan opleveren. Dat vind ik ook wel interessant. Veel van die bladen hebben enkele keren per jaar een speciaal themanummer. Zo kocht ik pas enkele losse nummers over voeding, training en blessures. Ook zijn er elk jaar losse nummers waarin een marktoverzicht gegeven wordt, met tests. Daarin staat dan heel wat meer informatie dan in de jaarlijkse Koopgids van FIETS. Ik kan me nog 1 bijschrift uit de koopgids herinneren: "mooi rood" stond er als informatie bij een fiets. Wat kan je nu met zo'n opmerking als je op zoek bent naar een nieuwe fiets?

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4746
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 okt 2005 19:39

Quote: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 05 Oktober 2005
maar willen jullie de lezer behouden zullen jullie toch meer technische stukken etc. moeten plaatsen. Ik denk dat de gemiddelde koper daar toch wel in geintresseerd is, net als wat sharkman zei.

Even een kleine quote van fiets. Aangezien het aantal abonnementen nog steeds groeit.
Dus wat nu willen jullie de lezer behouden (niet boos bedoelt overigens) mischien willen ze ook de specialisten, die zelf alles al weten door het internet, niet behouden maar gaan ze gewoon verder met het op de hoogte houden van de gemiddelde fietser. Ook nog zo dat volgend jaar weer een enquette komt dus dan kunnen we laten blijken wat we vinden

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 okt 2005 19:40


2)Die STW (Stiffness to weight ratio= verhouding van stijfheid van een frame t.o.v het gewicht ervan) is inderdaad onzin. Ik vind de tests van TOUR wel heel informatief, trouwens. Helaas worden er bijna nooit Colnago's door TOUR getest, maar zien we continu Canyon/Red Bull frames TESTSIEGER worden.
Sja een frame van 100 gram met een stijfheid van 10 nm/graad heeft een uitstekende stiffness to weight ratio, je kan er alleen niet op fietsen.
STW zegt natuurlijk wel íets, je wilt immers een stijve fiets die zo licht mogelijk is. Voor de gemiddelde lezer van dit forum zal 100 gram gewichtsbesparing overigens slecht zo'n 4 seconden tijdwinst opleveren bij de beklimming van de Alpe d'Huez, maar goed, het scheelt wel. Waarom Canyon, Red Bull en kornuiten altijd zo goed uit de tests komen?.... die bieden gewoon heel veel STW (én een mooie groep erop) voor heel weinig geld.
Dat sommigen een Colnago toch lekkerder vinden rijden zou te maken kunnen hebben met de geometrie (maar die kan je natuurlijk makkelijk namaken) en met de dempingseigenschappen van het materiaal (hoewel volgens mij de invloed van het frame op het comfort van een fiets rijkelijk overschat wordt) Blijft over het gedeelte dat tussen de oren zit en juist dáár test Tour, itt Fiets, niet echt op (en terecht, of een fiets mooi is moet de klant zelf uitmaken, dat is ook een van mijn kritiekpunten op de tests in Fiets). En ja, qua STW (en zeker in verhouding tot de prijs) scoren de Italiaanse raspaardjes gewoon minder dan de Duitse prijsvechters en andere oversized Taiwanezen.

4) Ik zou ook graag eens zien hoe frames zich op de lange termijn houden. We zien elk jaar grote hoeveelheden nieuwe frames op de markt komen, maar zijn die een jaar of 2 na de koop ook nog goed? Welke merken hebben vaak problemen?
Helemaal mee eens. Maar daar kom je weer op de vraag: is Fiets een 'consumententestblad' of een lifestyleblad dat ook advertentie-inkomsten nodig heeft. Te 'hard' testen kan adverteerders afschrikken.
5) Het argument dat FIETS het goed doet omdat veel mensen het lezen is onzin. Of is de Telegraaf soms ook de beste krant van Nederland omdat ze zoveel lezers hebben?? Als een blad zich zou richten op de grootste gemene deler, dan kan er alleen nog maar een oppervlakkig product gemaakt worden.
Sja, Sanoma is een bedrijf en wil gewoon winst maken. Hoe doen ze dat? Een blad maken waarmee ze veel adverteerders trekken en waarvan ze veel exemplaren verkopen. Als dat lukt, doen ze het 'goed'
De markt voor dagbladen is zo groot dat er ook ruimte is voor kwaliteitskranten (duurdere abonnementen en een kleinere oplage), qua fietsbladen ligt dat anders.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

b-ram
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 20 apr 2005 14:23

b-ram 05 okt 2005 21:31

Is de Telegraaf dan ook de beste krant van Nederland vraag jij je af...
Weet je, daar stop je in één zin waar het om draait. Het grootste gedeelte van Nederland die wilt betalen voor "het nieuws" vind de Telegraaf daarvoor blijkbaar de beste keuze. Dat jij dat niet vindt is oké, maar jouw afweging is dus wel redelijk subjectief gemaakt.
Net zoals met Fiets. Blijkbaar wordt het blad toch dermate goed gevonden dat het meer lezers trekt. Het is af te vragen of het mogelijk is in één blad nieuwe fietsers en nieuwe Fietslezers te boeien, alsmede jarenlange abonnees aan zich te houden. Dus weer subjectief, of "Fiets het goed doet".
En met subjectiviteit is niks mis, helemaal niet. Daarvoor is (gedeeltelijk) ook een forum, met ruimte om meningen te delen, uit te wisselen en te vragen naar de achterliggende gedachte. Maar je mening zo centraal te stellen dat je denkt dat je "de waarheid van heel Nederland" verteld, ai ai ai...
http://www.fiets.nl" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.fietsactief.nl" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.procycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 05 okt 2005 21:54

> Het grootste gedeelte van Nederland die wilt betalen voor "het nieuws" vind de Telegraaf daarvoor blijkbaar de beste keuze. Dat jij dat niet vindt is oké, maar jouw afweging is dus wel redelijk subjectief gemaakt.
Dat is maar helemaal de vraag of de meeste lezers De Telegraaf ook de beste krant vinden. Ik lees bijvoorbeeld mijn hele leven al 's avonds NRC Handelsblad, maar 's ochtends had ik tot voor kort het A.D. Niet omdat ik het A.D. de beste krant vind, maar omdat ik 's ochtends geen zin heb om diepgravende achtergrond verhalen en analyses te lezen. Dat doe ik liever 's avonds.

Ik durf echt wel te stellen dat de NRC kwalitatief een betere krant is dan de Telegraaf (vet gedrukt, onderstreept en veel te veel bijvoeglijk naamwoorden), ondanks dat de NRC minder lezers heeft. Dat is niet omdat ik het vind, maar omdat de analytische kwaliteit van de achtergrondverhalen (heeft de Telegraaf die eigenlijk wel?) veel groter is. Maar ja, het is moeilijk twisten: hoe bewijs je dat een roman van Frederik Hermans beter geschreven is dan een deel uit de Bouquet reeks?

Laat ik het zo zeggen: intellectueel gezien vind ik De Telegraaf niet echt een uitdaging.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 06 okt 2005 01:17

Ik vind het blad "Fiets" best een aardig blad. Ik lees het meestal graag en zit meestal ook wel te wachten tot de nieuwe in de winkel ligt (geen abo dus).Ook kan ik me voorstellen dat het voor sommige mensen niet gespecialiseerd genoeg is, soms heb ik dat zelf ook. Bovenal vind ik het blad relatief duur voor de "leesduur" die het mij oplevert.
Wat ik verder nog aan wil stippen, wat volgens mij nog niet genoemd is, is het feit dat er misschien niet genoeg, nederlandstalige, concurrentie is op het gebied van fietsbladen. Ik persoonlijk ken alleen Wieler-revue. Tour is duitstalig dus dat zal de meeste ook nog wel lukken. Sommige mensen kiezen misschien dus ook voor Fiets omdat er niet veel meer is? Of zijn er nog meer nederlandstalige tijdschriften over wielrennen?
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

Plaats reactie