Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Lange mensen... kleine frames

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 04 aug 2008 16:18

Correctie na meting, bovenbuis is 58 en stuurpen 13 cm!!! Verval bovenkant zadel v.s. stuurpen is uit de losse pols gemeten een goede 12 cm. In combinatie met de framemaat inderdaad een minder groot verschil in vergelijk met jouw 14.5 a 15 cm. maar wel een vergelijkbare verhouding ivm de framemaat.

Ik zit wel eens op Marktplaats te kijken en het valt me op dat de echt grote frames bijna niet meer verkocht worden...maximaal 59 cm.
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

rtjschipper
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2008 14:27

rtjschipper 05 aug 2008 12:43

Amclassic-fan schreef:De 57 zal op z'n minst uitlopen in een spacertoren vrees ik.


Eerste gok FM was idd 3,5 cm, gebaseerd op mijn oude (slecht afgestelde) fiets. Ik had al eerder al gelezen dat je niet zo'n enorme fan van spacers bent (max 3 geloof ik?)

Mijn oude fiets is niet echt een goede referentie. Wel lang op gefietst, maar (ook) niet fatsoenlijk aangemeten of afgesteld. Het rekenprogramma van competitivecyclist.com geeft voor mijn maten een bovenbuis van 56 cm. en een stuurpen van 12 (gebaseerd op inderdaad de 'sportieve' zit). Dit zou dan weer pleiten voor de 57.

Is het echt zo dat het uiteindelijk een kwestie van smaak wordt? Is met een 57 of een 60 cm frame (bovenbuis resp 57 en 59) dezelfde geometrie te maken? Puur esthetisch zou ik gaan voor de 60: betere verhouding tussen frame en zadelpen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 aug 2008 12:55

Wel of niet opmeten heeft niets te maken met goed op je fiets zitten.

Goed op je fiets zitten doe je door te experimenteren met de afstelling, niet door je lichaamsmaten in één of ander dom rekenprogramma te gooien.

Een rekenprogramma kan een aardig startpunt zijn maar niet meer dan dat. Het feit dat 4 rekenprogramma's meestal ook 4 behoorlijk uiteenlopende resultaten opleveren, onderstreept dit feit.

marceldielissen
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jul 2007 17:27

marceldielissen 05 aug 2008 13:08

havana schreef:Wel of niet opmeten heeft niets te maken met goed op je fiets zitten.

Goed op je fiets zitten doe je door te experimenteren met de afstelling, niet door je lichaamsmaten in één of ander dom rekenprogramma te gooien.

Een rekenprogramma kan een aardig startpunt zijn maar niet meer dan dat. Het feit dat 4 rekenprogramma's meestal ook 4 behoorlijk uiteenlopende resultaten opleveren, onderstreept dit feit.


Helemaal mee eens. De ene persoon zit wel lekker met dezelfde afmetingen als een andere persoon op een fiets, terwijl die laatste niet lekker zit. Hangt van de persoon af.

jibb
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 okt 2006 02:04

jibb 05 aug 2008 13:51

Ben 1.94 m en rijd op een 58 cm Cervelo RS. Bovenbuis is 58 cm en ik gebruik een 11 cm stuurpen. Balhoofdsbuis is 20 cm bij de RS en ik gebruik geen spacers.
Dat is geen geel! Dit is geel!

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 05 aug 2008 15:39

Ik 185 (bbl 94 cm) en rijd op een CR1 in maat L (56). Deze heeft een balhoofbuis van 17 cm en een bovenbuis van 56 cm. Er zit een 12 cm stuurpen op in een hoek van 10 graden. Ik kom er nu achter dat ik toch liever in mn oude positie zit: 13 cm stuurpen, 1 cm spacer en stuurpen in 6/84 graden.
Voor mn gevoel zit ik te diep in de beugels en mn onderrug voelt vermoeid aan.

Probleem: ik heb mn voorvork afgezaagd :D
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 05 aug 2008 15:54

Rezne schreef:Ik 185 (bbl 94 cm) en rijd op een CR1 in maat L (56). Deze heeft een balhoofbuis van 17 cm en een bovenbuis van 56 cm. Er zit een 12 cm stuurpen op in een hoek van 10 graden. Ik kom er nu achter dat ik toch liever in mn oude positie zit: 13 cm stuurpen, 1 cm spacer en stuurpen in 6/84 graden.
Voor mn gevoel zit ik te diep in de beugels en mn onderrug voelt vermoeid aan.

Probleem: ik heb mn voorvork afgezaagd :D

Lange benen heb je dan! Het verschil in die posities is best aanzienlijk. Met die 10 graden pen en zonder spacer zit je meer dan 2 cm lager. Terug een 6 graden pen monteren dan maar?

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 05 aug 2008 19:11

Klopt. Ik was iets te enthousiast met het lager plaatsen van mn stuur :D. Pas na verloop van tijd komen de klachten.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 05 aug 2008 19:34

Waarschijnlijk kun je het best weer een 6 graden pen monteren en als je dan nog last blijft houden toch een nieuwe vork.. Jammer, want het ziet er zo wel erg vet uit zonder spacers en met de stuurpen parallel aan de bovenbuis, maar dat je goed zit is uiteindelijk toch belangrijker dan looks.
Met een compact stuur kun je ook nog ongeveer een cm drop 'winnen', meeste zijn 125 mm, waar jouw shallow me een WCS 135 mm lijkt.

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 05 aug 2008 21:33

Klopt Havana...positie is een kwestie van ervaring en uitproberen! Ik merk bijvoorbeeld dat ik mijn zadel steeds iets hoger ga zetten. Hoe dit komt? Mijn houding vraagt dit van me en ik fiets er lekkerder door.
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

Plaats reactie