Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

lengte stuurpen

mbl
Forum-lid

mbl 06 apr 2010 02:59

Ik bepaal de lengte van de stuurpen altijd grofweg zo:
Met de handen bovenop de remgrepen en dan je linkercranck schuin omhoog (meest voorwaartste kniestand). Je linker elleboog mag dan je knie niet kunnen raken als je deze elleboog heen en weer zwaait. 1 of 2 cm ertussen is het beste.

Overigens geeft een te korte stuurpen eerder lage rugklachten dan een te lange. Bij een kortere pen bestaat het gevaar dat je met een holle rug gaat fietsen ipv bolle. Vooral als je een wat langere rug hebt (zoals ikzelf).

Schouderklachten (tussen de schouderbladen) worden ook vaak veroorzaakt door een te breed stuur. Je gaat dan doorzakken met het bovenste deel van je rug/schouders.

Ook je zadelstand is van invloed op je stuurpenlengte. Stel deze eerst af, voordat je de stuurpenlengte gaat bepalen. (cranck horizontaal, knieschijf moet dan recht boven de as vh pedaal staan, ff nameten met een touwtje en stukje lood)
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 06 apr 2010 09:56

MBL schreef:Ik bepaal de lengte van de stuurpen altijd grofweg zo:
Met de handen bovenop de remgrepen en dan je linkercranck schuin omhoog (meest voorwaartste kniestand). Je linker elleboog mag dan je knie niet kunnen raken als je deze elleboog heen en weer zwaait. 1 of 2 cm ertussen is het beste.

Overigens geeft een te korte stuurpen eerder lage rugklachten dan een te lange. Bij een kortere pen bestaat het gevaar dat je met een holle rug gaat fietsen ipv bolle. Vooral als je een wat langere rug hebt (zoals ikzelf).

Schouderklachten (tussen de schouderbladen) worden ook vaak veroorzaakt door een te breed stuur. Je gaat dan doorzakken met het bovenste deel van je rug/schouders.

Ook je zadelstand is van invloed op je stuurpenlengte. Stel deze eerst af, voordat je de stuurpenlengte gaat bepalen. (cranck horizontaal, knieschijf moet dan recht boven de as vh pedaal staan, ff nameten met een touwtje en stukje lood)

MBL

Bedankt voor je tips.
Ik ben 2 jaar geleden bij Lucas Bos geweest de fiets analist. Dit ging vooral om de zadelstand i.v.m. knieklachten. Mijn schouder breedte is rond de 47 en mijn stuur is 44. Ik heb wel geconstateerd dat ik neig tot doorzakken tussen de schouders. Een smaller stuur zou dus goed zijn.

Ik zal bovengenoemde tip over de afstelling stuurpen nog eens doen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 06 apr 2010 12:47

body schreef:Ik heb wel geconstateerd dat ik neig tot doorzakken tussen de schouders. Een smaller stuur zou dus goed zijn.

En oefeningen voor de M. serratus anterior ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 22 mar 2011 15:29

Scepticus schreef:
body schreef:Ik heb wel geconstateerd dat ik neig tot doorzakken tussen de schouders. Een smaller stuur zou dus goed zijn.

En oefeningen voor de M. serratus anterior ;)

Oefening voor de serratus is niet nodig want ik doe al aan krachtsport.
Probleem is ondertussen al opgelost. Ik zat te diep. Stand van het stuur iets veranderd waardoor de shifters iets hoger kwam. Betreft 0,5 mm.
Zit nu stukken beter
:)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie