Geplaatst: 06 apr 2010 02:59
Ik bepaal de lengte van de stuurpen altijd grofweg zo:
Met de handen bovenop de remgrepen en dan je linkercranck schuin omhoog (meest voorwaartste kniestand). Je linker elleboog mag dan je knie niet kunnen raken als je deze elleboog heen en weer zwaait. 1 of 2 cm ertussen is het beste.
Overigens geeft een te korte stuurpen eerder lage rugklachten dan een te lange. Bij een kortere pen bestaat het gevaar dat je met een holle rug gaat fietsen ipv bolle. Vooral als je een wat langere rug hebt (zoals ikzelf).
Schouderklachten (tussen de schouderbladen) worden ook vaak veroorzaakt door een te breed stuur. Je gaat dan doorzakken met het bovenste deel van je rug/schouders.
Ook je zadelstand is van invloed op je stuurpenlengte. Stel deze eerst af, voordat je de stuurpenlengte gaat bepalen. (cranck horizontaal, knieschijf moet dan recht boven de as vh pedaal staan, ff nameten met een touwtje en stukje lood)
Met de handen bovenop de remgrepen en dan je linkercranck schuin omhoog (meest voorwaartste kniestand). Je linker elleboog mag dan je knie niet kunnen raken als je deze elleboog heen en weer zwaait. 1 of 2 cm ertussen is het beste.
Overigens geeft een te korte stuurpen eerder lage rugklachten dan een te lange. Bij een kortere pen bestaat het gevaar dat je met een holle rug gaat fietsen ipv bolle. Vooral als je een wat langere rug hebt (zoals ikzelf).
Schouderklachten (tussen de schouderbladen) worden ook vaak veroorzaakt door een te breed stuur. Je gaat dan doorzakken met het bovenste deel van je rug/schouders.
Ook je zadelstand is van invloed op je stuurpenlengte. Stel deze eerst af, voordat je de stuurpenlengte gaat bepalen. (cranck horizontaal, knieschijf moet dan recht boven de as vh pedaal staan, ff nameten met een touwtje en stukje lood)