FIETS MEI
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne
Hier een vraag voor de (afgestudeerde) technici:
Bij de laatste snufjes in de FIETS van Mei staat o.a. een stukje over het O.SYMETRIC kettingblad.Een soort Biopace dus maar dan 180 Gr. andersom. FIETS schrijft:Als de cranks verticaal staan is het lastiger krachten over te brengen dan wanneer deze horizontaal staan. (OK so far so good en ben ik het wel eens met deze stelling) Verder: O.SYMETRIC maakt van deze kennis gebruik door de radius van het blad juist op dat dode punt te verkleinen, alsof je dan een 42 trapt en op een ander moment de 52.Hier ben ik het niet mee eens. Het klinkt leuk , maar is de overbrenging veranderd? Nee dus. Het aantal tanden is nog steeds b.v. 52 en al maakt met dat blad vierkant,eivormig, ovaal of wat dan ook, het aantal tanden verandert niet. Dus als je 52x14 rijdt blijft dat zo.ook al is de radius van het kettingblad verschillend. Het enige dat de krachtoverbrenging kan veranderen is de lengte van de cranks. Of niet ?Ja toch? De weg wordt wel groter,maar je kan de kracht gemakkelijker overbrengen. Indien het gestelde in FIETS waar is, dan zou het rijden met een compact crankstel ( kleinere radius!)altijd lichter gaan dan een `gewoon`crankstel. Dan rijd je b.v. altijd op een 50 voorblad en dat zal dan lichter moeten gaan dan op een 53. Of neem een 42 voorblad met een nog kleinere radius. Kortom, de krachtoverbrenging hangt toch niet af van de grootte van het voorblad maar van de cranklengte en het gekozen verzet. Hoe denken de techneuten hierover ?
Bij de laatste snufjes in de FIETS van Mei staat o.a. een stukje over het O.SYMETRIC kettingblad.Een soort Biopace dus maar dan 180 Gr. andersom. FIETS schrijft:Als de cranks verticaal staan is het lastiger krachten over te brengen dan wanneer deze horizontaal staan. (OK so far so good en ben ik het wel eens met deze stelling) Verder: O.SYMETRIC maakt van deze kennis gebruik door de radius van het blad juist op dat dode punt te verkleinen, alsof je dan een 42 trapt en op een ander moment de 52.Hier ben ik het niet mee eens. Het klinkt leuk , maar is de overbrenging veranderd? Nee dus. Het aantal tanden is nog steeds b.v. 52 en al maakt met dat blad vierkant,eivormig, ovaal of wat dan ook, het aantal tanden verandert niet. Dus als je 52x14 rijdt blijft dat zo.ook al is de radius van het kettingblad verschillend. Het enige dat de krachtoverbrenging kan veranderen is de lengte van de cranks. Of niet ?Ja toch? De weg wordt wel groter,maar je kan de kracht gemakkelijker overbrengen. Indien het gestelde in FIETS waar is, dan zou het rijden met een compact crankstel ( kleinere radius!)altijd lichter gaan dan een `gewoon`crankstel. Dan rijd je b.v. altijd op een 50 voorblad en dat zal dan lichter moeten gaan dan op een 53. Of neem een 42 voorblad met een nog kleinere radius. Kortom, de krachtoverbrenging hangt toch niet af van de grootte van het voorblad maar van de cranklengte en het gekozen verzet. Hoe denken de techneuten hierover ?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Marconi, ik denk dat de vorm van het tandwiel wel degelijk verschil maakt in de krachtoverbrenging. Bij de o symetric is het kettingblad in de gunstigste stand v/d crank om kracht te zetten (dus horizontaal) meer hoog dan breed. D.w.z dat er een langere 'hefboom' is (in de vorm van het kettingblad, niet v/d crank!) en dat de ketting dus over een grotere afstand wordt getrokken dan wanneer de hefboom korter is. Let op, deze hefboom is verticaal als je de crank horizontaal hebt, want de ketting grijpt aan de bovenkant van het tandwiel in de tandjes. In de horizontale stand v/d cranks heb je dus een groter verzet.Klinkt dit een beetje aannemelijk?
Ik bestrijd dit niet. Maar als er zo wordt geredeneerd, dan kan je beter altijd 42 voor gaan rijden ipv 52 en achter dus ook wat kleiner zodat het verzet gelijk blijft. M.a.w. Hoe groter het voorblad, hoe moeilijker het is bij een GELIJK verzet. Of niet ?
Ik kan mij n.l. gewoon niet voorstellen dat de diameter van het voorblad (bij gelijk blijvend verzet!) iets uitmaakt.Neem ff een compact : 35x13 = 50x19 (ongeveer dus) Dus rijd je met 35x15 met minder krachtsinspanning dan 50x19 ? Ik kan het mij niet voorstellen.
Ik kan mij n.l. gewoon niet voorstellen dat de diameter van het voorblad (bij gelijk blijvend verzet!) iets uitmaakt.Neem ff een compact : 35x13 = 50x19 (ongeveer dus) Dus rijd je met 35x15 met minder krachtsinspanning dan 50x19 ? Ik kan het mij niet voorstellen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 15 Mei 2005
Neem ff een compact : 35x13 = 50x19 (ongeveer dus) Dus rijd je met 35x15 met minder krachtsinspanning dan 50x19 ? Ik kan het mij niet voorstellen.
Nee dat klopt idd niet, want je moet ook de hefbomen in de cassette-tandwielen meetellen (naast de voorbladen). Bij een korte hefboom voor (35) heb je achter ook een kleine hefboom (13). Achter een kleine hefboom betekent veel kracht moeten zetten, vergelijk het met bijv. een nijptang met hele korte armen; daarbij moet je ook veel kracht zetten. Hierdoor zet je alsnog evenveel kracht.
Maar ik heb hier ook niet op doorgestudeerd, dus ik kan het ook fout hebben.
Neem ff een compact : 35x13 = 50x19 (ongeveer dus) Dus rijd je met 35x15 met minder krachtsinspanning dan 50x19 ? Ik kan het mij niet voorstellen.
Nee dat klopt idd niet, want je moet ook de hefbomen in de cassette-tandwielen meetellen (naast de voorbladen). Bij een korte hefboom voor (35) heb je achter ook een kleine hefboom (13). Achter een kleine hefboom betekent veel kracht moeten zetten, vergelijk het met bijv. een nijptang met hele korte armen; daarbij moet je ook veel kracht zetten. Hierdoor zet je alsnog evenveel kracht.
Maar ik heb hier ook niet op doorgestudeerd, dus ik kan het ook fout hebben.
Marconi, je hebt inderdaad gelijk. Ik denk dat ze het een beetje krom opgeschreven hebben. De variatie in radius bij deze kettingbladen heeft geen invloed op de overbrenging, die heeft alleen een relatie met de omtrek van het kettingblad (nog specifieker: dat gedeelte waarover de ketting aanligt). De radius van het kettingblad heeft echter ook invloed op de kracht die je kan overbrengen: als de radius gelijk zou zijn aan de cranklengte wordt de kracht in de ketting gelijk aan de kracht die je uitoefent op het pedaal. Is de radius 0 (wat natuurlijk niet kan) dan is de kracht op de ketting 0. Op het moment dat je crank horizontaal staat is de potentiele kracht die je levert maximaal en de radius ook, waardoor de kracht in de ketting maximaal is.
Ik snap alleen niet waarom je dat zou willen: de kracht (ofwel spanning) in de ketting verandert dan continue terwijl je die volgens mij graag constant zou willen hebben (waardoor er weer meer voor dat andere ei valt te zeggen wat shimano een paar jaar geleden op de markt bracht). Iemand suggesties?
Ik snap alleen niet waarom je dat zou willen: de kracht (ofwel spanning) in de ketting verandert dan continue terwijl je die volgens mij graag constant zou willen hebben (waardoor er weer meer voor dat andere ei valt te zeggen wat shimano een paar jaar geleden op de markt bracht). Iemand suggesties?
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne
Quoten: Origineel geplaatst door race1d op 17 Mei 2005
De variatie in radius bij deze kettingbladen heeft geen invloed op de overbrenging
Uiteraard wel! De radius van het kettingblad op het punt waar de ketting er op komt zeg maar bepaalt de overbrenging!
De variatie in radius bij deze kettingbladen heeft geen invloed op de overbrenging
Uiteraard wel! De radius van het kettingblad op het punt waar de ketting er op komt zeg maar bepaalt de overbrenging!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 18 Mei 2005
Uiteraard wel! De radius van het kettingblad op het punt waar de ketting er op komt zeg maar bepaalt de overbrenging!
Dit denk ik zelf ook idd. Maar aan de andere kant, race1nd studeert wel een technische studie (kan ik me herinneren), dus ze zal er best wat van weten.
Uiteraard wel! De radius van het kettingblad op het punt waar de ketting er op komt zeg maar bepaalt de overbrenging!
Dit denk ik zelf ook idd. Maar aan de andere kant, race1nd studeert wel een technische studie (kan ik me herinneren), dus ze zal er best wat van weten.
Vraagje:
als de verandering in radius een verandering in overbrenging tot gevolg heeft, fietst zo'n kettingblad dan lekker?
Dan zou je elke omwenteling je trapsnelheid daarop moeten aanpassen (want dat doe je ook als je schakelt) OF het achterwiel zou moeten versnellen en vertragen (en dat lijkt me niet mogelijk)
Stelling: de gemiddelde radius bepaalt de overbrenging.
PS als ik het mis heb ga ik mij diep schamen
als de verandering in radius een verandering in overbrenging tot gevolg heeft, fietst zo'n kettingblad dan lekker?
Dan zou je elke omwenteling je trapsnelheid daarop moeten aanpassen (want dat doe je ook als je schakelt) OF het achterwiel zou moeten versnellen en vertragen (en dat lijkt me niet mogelijk)
Stelling: de gemiddelde radius bepaalt de overbrenging.
PS als ik het mis heb ga ik mij diep schamen
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne