Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nemen jullie altijd een fietspompje mee?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 30 aug 2011 15:37

Ik gebruik een CO2 patroon ipv een pompje om 3 redenen
- met een pompje krijg ik veel minder druk in mijn banden
- minipompjes gaan bij mij altijd stuk
- een CO2 patroon werkt veel sneller (met een makkelijke velg lukt het om binnen 2 minuten een bandje te wisselen mbv een CO2 pomp)

Nadeel is dat lek rijden wel duurder is zo, en dat je een patroon maar 2 keer kan gebruiken (bij een 16 grams patroon), maar dat je met de 2e lading je band niet echt vol meer krijgt. Ben 1 keer tot de ontdekking gekomen (toen ik lek reed) dat ik een leeg patroontje bij me had. Ook die fout maak je maar 1 keer...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 30 aug 2011 18:18

hebben jullie al eens twee lekke banden gehad?
Is mij een keer overkomen; daar zat ik dan met mijn ene reserveband.
Maar voor die ene keer is het het ook niet waard om twee reservebanden mee te nemen natuurlijk.

hd
Forum-lid

hd 31 aug 2011 08:17

vermeulen schreef:hebben jullie al eens twee lekke banden gehad?
Maar voor die ene keer is het het ook niet waard om twee reservebanden mee te nemen natuurlijk.
Kan het me niet meer heugen, maar houd me ook bezig. Neem nu 2 banden mee, maar denk er over na om terug te gaan naar 1.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 31 aug 2011 09:18

vermeulen schreef:hebben jullie al eens twee lekke banden gehad?
Wel 4 in een rit. :(
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

joeptimmermans
Forum-lid

joeptimmermans 31 aug 2011 09:41

Heb het al wel eerder gezegd hier, maar ik heb hele goede ervaringen met co2 patronen. Laat ze overkomen via ebay uit Duitsland, waardoor ze nog geen euro per stuk kosten. Idd, een lekke band wordt iets duurder, maar het scheelt zoveel tijd en moeite, dat het me dat wel waard is.

Heb goede ervaringen met deze verkoper (wel meteen voor de hele club bestellen, of voor het leven ;)): http://www.ebay.de/itm/30x16g-CO2-Kapse ... 692wt_1041" onclick="window.open(this.href);return false;

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 31 aug 2011 10:27

Altijd 2 reservebandjes en 2 Co2 patronen bij me, neemt weinig extra ruimte in beslag en je staat niet met je mond vol tanden bij 2 lekke banden. Is me alleen bij de MTB een keer gebeurt, maar gelukkig niet misgepakt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 31 aug 2011 10:42

Leuke discussie, CO2 versus pompje. In mijn ogen heeft CO2 maar één duidelijk voordeel, namelijk dat het sneller is. Nu rijd ik ongeveer 1x 5000 km lek dus dat het dan 6 minuten duurt i.p.v. 1 minuut daar kan ik niet mee zitten. Voordelen pompje

- goedkoper
- kleiner*
- lichter*
- oneindig te gebruiken, handig in een groep of bij een leegloper
- je hoeft je binnenband thuis niet na te pompen

* mits juiste pompje
Laatst gewijzigd door havana op 31 aug 2011 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 31 aug 2011 10:47

havana schreef:Leuke discussie, CO2 versus pompje. In mijn ogen heeft CO2 maar één duidelijk voordeel, namelijk dat het sneller is. Nu rijd ik ongeveer 1x 5000 km lek dus dat het dan 6 minuten duurt i.p.v. 1 minuut daar kan ik niet mee zitten. Voordelen pompje

- goedkoper
- kleiner (mits juiste pompje!)
Ander voordeel met CO2 is dat je je band harder kan krijgen ;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

trebbor
Forum-lid

trebbor 31 aug 2011 10:53

Havana, met een handpompje hoef jij je band thuis niet na te pompen? Als in: jij krijgt precies zoveel bar in je band met een handpompje als je erin zou pompen met je thuis-pomp?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 31 aug 2011 10:53

Kwestie van het juiste pompje kopen. Er zijn er echt genoeg die 8 bar halen (ik rijd overigens met 7 bar maar dit terzijde). Ik ben het met je eens dat veel pompjes 8 bar niet halen.

Punt dat ik overigens nog niet aangehaald heb is gewicht. Mijn Topeak Micro Rocket weegt 65 gram. Een SKS CO2 pompje weegt 100 gram en dat is zonder patronen.

eelcoz

eelcoz 31 aug 2011 10:57

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 21 nov 2011 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.

redbull-erik
Forum-lid

redbull-erik 31 aug 2011 11:01

Leuke discussie, CO2 versus pompje. In mijn ogen heeft CO2 maar één duidelijk voordeel, namelijk dat het sneller is. Nu rijd ik ongeveer 1x 5000 km lek dus dat het dan 6 minuten duurt i.p.v. 1 minuut daar kan ik niet mee zitten. Voordelen pompje

- goedkoper
- kleiner (mits juiste pompje!)
Eens met Havana.
De laatste tijd komen alle nieuwelingen in ons fietsgroepje met CO2 pompjes aanzetten. Ze hebben geen idee hoe ze die moeten gebruiken, maar de FM had verteld dat je die écht nodig hebt... :lol:

Ik rij zelf al jaren met een gewoon handpompje en ja, die ene keer dat ik lek rijdt ben ik 2 minuten langer bezig. Maar ik bespaar daarmee wel 3 Euro (dat is omgerekend 66 Euro per uur; kreeg ik dat van mijn baas ook maar... :P ).
Verder heb ik 1 reservebiba in mijn zadeltasje én een minidoosje plakkertjes voor als ik 2x in een rit lekrijdt (tot nog toe nooit gebeurd; afkloppen).

Het verhaal dat je je band niet hard genoeg krijgt met een handpompje is onzin: met mijn pompje krijg ik mijn band gemakkelijk op 8 bar. En ik heb geen superdeluxe-giga-max-turbo pomp, maar een simpele Xtreme (huismerk van Rose). Kostte € 12,50 (en dat is inclusief een ingebouwd reparatiesetje! :) ).

Plaats reactie