Sportvasten
Haha, wat een onzin. De vet- en glycogeenvoorraden in je spieren worden groter ja, maar over het algemeen wordt je niet dikker van lange tochten fietsen. Je lichaam wordt misschien wel efficienter als het gaat om vetverbranding, maar niet als het gaat om absolute verbranding. Herstel kost ook energie.
De D1 en D2 percentages zijn gemiddeldes. Bij goed getrainden ligt het percentage vetverbranding hoger bij een bepaald percentage van de VO2max dan bij ongetrainden. Met andere woorden: door verschillende energiesystemen te trainen ga je steeds minder inbreuk plegen op je glycogeenvoorraad en kun je een inspanning langer volhouden. Niet alleen doordat je glycogeenvoorraden groter zijn, maar ook omdat stimulering het suikermetabolisme een grotere inpact op het lichaam heeft. (vitamines, mineralen, melkzuur, eiwitverbranding etc.)
Tip: google eens op EPOC.
De D1 en D2 percentages zijn gemiddeldes. Bij goed getrainden ligt het percentage vetverbranding hoger bij een bepaald percentage van de VO2max dan bij ongetrainden. Met andere woorden: door verschillende energiesystemen te trainen ga je steeds minder inbreuk plegen op je glycogeenvoorraad en kun je een inspanning langer volhouden. Niet alleen doordat je glycogeenvoorraden groter zijn, maar ook omdat stimulering het suikermetabolisme een grotere inpact op het lichaam heeft. (vitamines, mineralen, melkzuur, eiwitverbranding etc.)
Tip: google eens op EPOC.
fietsen, da\'s mijn verzetje!
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
Heren bedankt voor uw reacties. Hoe graag ik ook Focus' opinie aangaande een prima conditie zou willen onderschrijven,
ik ben toch bang dat het gestelde in de post van Pierre92 meer voor mij geldt. Ik ben misschien ook niet helemaal duidelijk
geweest waar ik zei problemen te hebben om op gewicht te blijven, wat ik bedoelde was dat dit gedurende het seizoen
een dalende tendens vertoont. Omdat ik dat bij mijn lengte/gewicht (1.88-73kg.) niet wenselijk acht was ik benieuwd hoe
andere forumleden dit ervaren en hiermee omgaan.
@pierre92: Epoc:wat ik daar zie lijkt voor mij ook te gelden.Ik merk daarbij op dat er bij mij na meerdere langere tochten
nauwelijks sprake is van een conditieverbetering. Zou dat met een andere manier van trainen/eten wel mogelijk zijn of moet
ik me er bij neerleggen dat er voor mijn leeftijdscategorie (56) en gestel een bepaalde bovengrens niet of nagenoeg niet te
overschrijden is?
ik ben toch bang dat het gestelde in de post van Pierre92 meer voor mij geldt. Ik ben misschien ook niet helemaal duidelijk
geweest waar ik zei problemen te hebben om op gewicht te blijven, wat ik bedoelde was dat dit gedurende het seizoen
een dalende tendens vertoont. Omdat ik dat bij mijn lengte/gewicht (1.88-73kg.) niet wenselijk acht was ik benieuwd hoe
andere forumleden dit ervaren en hiermee omgaan.
@pierre92: Epoc:wat ik daar zie lijkt voor mij ook te gelden.Ik merk daarbij op dat er bij mij na meerdere langere tochten
nauwelijks sprake is van een conditieverbetering. Zou dat met een andere manier van trainen/eten wel mogelijk zijn of moet
ik me er bij neerleggen dat er voor mijn leeftijdscategorie (56) en gestel een bepaalde bovengrens niet of nagenoeg niet te
overschrijden is?
@papsnoetofzoiets
Of je nog progressie kunt boeken hangt vooral af van je voorgeschiedenis en je huidige niveau. Na het 55e jaar wordt toch wel minder bij de meesten. Bovendien zul je het effect van enkele langere tochten niet merken op de conditie, tenzij je ongetraind bent. Structuur is belangrijker, dan zie je ook of je vooruitgang boekt. Testjes doen, wedstrijdjes rijden enzo! Mijn ervaring is dat als ik tijdens langere tochten (sterk aeroob) niet te veel eet, ik harder ga dan als ik om het half uur een krentenbol naar binnen werk. Je lichaam draait hoofdzakelijk op vetten en eten is op dat moment een onnodige belasting van het spijsverteringsstelsel (vraagt ook enerigie!).Natuurlijk moet je dan niet opeens hoger dan D2 gaan zitten, want dan kom je de man met de hamer tegen.
En hoe je moet eten? Ik denk dat de meeste wielrenners te veel aandacht besteden aan wedstrijdvoeding, althans in vergelijking met hun reguliere voeding. Met andere woorden: eerst de basis goed (ongeraffineerd, hoogwaardig, vers voedsel) en daarna optimaliseren (verhoudinge, portiegrootte, timing, preparaten enz. enz.). Bij velen gaat het andersom. Dit is met goed geld naar kwaad geld gooien.
Of je nog progressie kunt boeken hangt vooral af van je voorgeschiedenis en je huidige niveau. Na het 55e jaar wordt toch wel minder bij de meesten. Bovendien zul je het effect van enkele langere tochten niet merken op de conditie, tenzij je ongetraind bent. Structuur is belangrijker, dan zie je ook of je vooruitgang boekt. Testjes doen, wedstrijdjes rijden enzo! Mijn ervaring is dat als ik tijdens langere tochten (sterk aeroob) niet te veel eet, ik harder ga dan als ik om het half uur een krentenbol naar binnen werk. Je lichaam draait hoofdzakelijk op vetten en eten is op dat moment een onnodige belasting van het spijsverteringsstelsel (vraagt ook enerigie!).Natuurlijk moet je dan niet opeens hoger dan D2 gaan zitten, want dan kom je de man met de hamer tegen.
En hoe je moet eten? Ik denk dat de meeste wielrenners te veel aandacht besteden aan wedstrijdvoeding, althans in vergelijking met hun reguliere voeding. Met andere woorden: eerst de basis goed (ongeraffineerd, hoogwaardig, vers voedsel) en daarna optimaliseren (verhoudinge, portiegrootte, timing, preparaten enz. enz.). Bij velen gaat het andersom. Dit is met goed geld naar kwaad geld gooien.
fietsen, da\'s mijn verzetje!
@pierrewier dus wat je zegt is dat je op vetverbranding en glycogeen loopt. Ik vind het wel knap dat jij die vetvoorraad in je rugzak hebt zitten dat je die thuis weer afdoet als je hem niet meer nodig hebt, maar de meesten van ons zijn biologisch anders ingesteld.
Met weegschaal bedoel ik natuurlijk niet dat je een hangbuikzwijn wordt, wel merk je dat je circa twee tot drie kilo zwaarder wordt als je veel lange afstanden gaat fietsen. Dit is dus omdat bij ons (niet bij jou) het lichaam een grotere glycogeen voorraad krijgt en meer vet vasthoudt.
Met weegschaal bedoel ik natuurlijk niet dat je een hangbuikzwijn wordt, wel merk je dat je circa twee tot drie kilo zwaarder wordt als je veel lange afstanden gaat fietsen. Dit is dus omdat bij ons (niet bij jou) het lichaam een grotere glycogeen voorraad krijgt en meer vet vasthoudt.
Je suggereert:
1. Dat het lichaam NIET op vet en glycogeen tegelijk opereert. Dit is WEL waar. Helaas is het conservatieve wielerwereldje nog niet op de hoogte.
2. Dat ik nooit lange tochten rijdt, wat dus wel waar is.
3. De toename van glycogeenvoorraad zorgt voor massatoename van 2 a 3 kilo. Dit is niet waar, hoogstens in een supercompensatie, maar dat effect verdwijnt na enkele dagen.
Ik wil niets insinueren, maar ik vrees dat je zo iemand bent die gewoon wat kilo's is aangekomen en denkt dat een plausibele verklaring is dat je zoveel gefietst hebt.
En ja, die vetvoorraad heb je in zekere zin in je rugzak, en die rugzak doe ik thuis niet af. Glycogeen heb je juist niet in je rugzak (is maar beperkt) en daarom moet je je lichaam dwingen deze zo min mogelijk te gebruiken.
1. Dat het lichaam NIET op vet en glycogeen tegelijk opereert. Dit is WEL waar. Helaas is het conservatieve wielerwereldje nog niet op de hoogte.
2. Dat ik nooit lange tochten rijdt, wat dus wel waar is.
3. De toename van glycogeenvoorraad zorgt voor massatoename van 2 a 3 kilo. Dit is niet waar, hoogstens in een supercompensatie, maar dat effect verdwijnt na enkele dagen.
Ik wil niets insinueren, maar ik vrees dat je zo iemand bent die gewoon wat kilo's is aangekomen en denkt dat een plausibele verklaring is dat je zoveel gefietst hebt.
En ja, die vetvoorraad heb je in zekere zin in je rugzak, en die rugzak doe ik thuis niet af. Glycogeen heb je juist niet in je rugzak (is maar beperkt) en daarom moet je je lichaam dwingen deze zo min mogelijk te gebruiken.
fietsen, da\'s mijn verzetje!
Ja geweldig, ik ben blij dat je niets insinueert want met 1.83 meter en 69 kilo zou je daar flink naast zitten bij mij.
Als je nu goed gelezen had bij mijn eerdere post, dan had je opgemerkt dat mijn stelling is dat je tijdens lange duurritten energie haalt uit vetverbranding en dat aan het einde OOK je glycogeenvoorraad op is.
Als je veel lange duurritten maakt, past je lichaam zich aan waardoor je makkelijker vet opslaat, ook wordt je glycogeenvoorraad groter al is dit laatste in beperkte mate.
Resultaat van dit alles, is dat als je lichaam door deze voorraden doorlopend 2 tot 3 kilo zwaarder wordt tot het moment dat je minder gaat fietsen en je het eetpatroon gaat aanpassen.
Gevaar ligt overigens zeker op de loer dat langeafstandsrijders te veel blijven eten en hierdoor een te grote buikomvang krijgen.
Als laatste suggereer ik niet dat je geen lange afstanden rijdt, mijn advies is alleen om tijdens die afstanden doorlopend voldoende enkelvoudige en complexe koolhydraten tot je te nemen. Dit kan ook op andere manieren dan een krentebol.
Verder is het goed dat je geïnteresseerd bent in voeding, wees echter wat behoudener met kreten als 'ha ha wat een onzin' als je niet goed leest wat er staat. Ook is het effect van epoc niet echt van toepassing op langeafstandrijders omdat dit juist bij hoge krachtinspanningen of bij series effect heeft.
Als je nu goed gelezen had bij mijn eerdere post, dan had je opgemerkt dat mijn stelling is dat je tijdens lange duurritten energie haalt uit vetverbranding en dat aan het einde OOK je glycogeenvoorraad op is.
Als je veel lange duurritten maakt, past je lichaam zich aan waardoor je makkelijker vet opslaat, ook wordt je glycogeenvoorraad groter al is dit laatste in beperkte mate.
Resultaat van dit alles, is dat als je lichaam door deze voorraden doorlopend 2 tot 3 kilo zwaarder wordt tot het moment dat je minder gaat fietsen en je het eetpatroon gaat aanpassen.
Gevaar ligt overigens zeker op de loer dat langeafstandsrijders te veel blijven eten en hierdoor een te grote buikomvang krijgen.
Als laatste suggereer ik niet dat je geen lange afstanden rijdt, mijn advies is alleen om tijdens die afstanden doorlopend voldoende enkelvoudige en complexe koolhydraten tot je te nemen. Dit kan ook op andere manieren dan een krentebol.
Verder is het goed dat je geïnteresseerd bent in voeding, wees echter wat behoudener met kreten als 'ha ha wat een onzin' als je niet goed leest wat er staat. Ook is het effect van epoc niet echt van toepassing op langeafstandrijders omdat dit juist bij hoge krachtinspanningen of bij series effect heeft.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wat vind jij lange afstanden? 150 km of 400 km?
Een lichaam wat makkelijker vet op gaat slaan geloof ik nu niet bepaald in. Praktisch alle voedingsstoffen die niet nodig zijn worden omgezet en opgeslagen als vet.
Het zwaarder worden zal veel meer te maken met ADH (anti-diuretisch hormoon). Ik word iig niet zwaarder van veel fietsen (15-25 uur per week).
Een lichaam wat makkelijker vet op gaat slaan geloof ik nu niet bepaald in. Praktisch alle voedingsstoffen die niet nodig zijn worden omgezet en opgeslagen als vet.
Het zwaarder worden zal veel meer te maken met ADH (anti-diuretisch hormoon). Ik word iig niet zwaarder van veel fietsen (15-25 uur per week).
Boven de 150 km is toch al een redelijke afstand. Natuurlijk raakt je glycogeen ooit een keertje op, maar als je nooit zonder honger fietst ga je nooit die echte vetverbranding stimuleren, tenminste niet zo goed als bij iemand die nuchter of met weinig KH traint. Je hebt gelijk dat ik niet zo veel loze kreten moet uiten. Met je laatste post kan ik goed leven!
En EPOC is misschien meer van toepassing op krachtsport, maar zeker ook op duursport! Las vandaag nog dit aardige stukje: http://ergogenics.org/grilli.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En EPOC is misschien meer van toepassing op krachtsport, maar zeker ook op duursport! Las vandaag nog dit aardige stukje: http://ergogenics.org/grilli.html" onclick="window.open(this.href);return false;
fietsen, da\'s mijn verzetje!
Ik bedoel ook afstanden rond 150 kilometer. Het is inderdaad een leuke en informatieve site, maar dit soort artikelen http://www.ergogenics.org/vetzucht98.html#1" onclick="window.open(this.href);return false; zeggen dat kortere cardio sessies meer effect hebben door epoc. Interessante materie maar goed, ik heb gelukkig geen vet angst.
@amcassic-fan als je lange tochten maakt in d1 of lage d2 dan kun je toch nagenoeg alleen op vet rijden? Je zit immers in je aerobe zone. Ook met bij eten onderweg kun je maar circa 60 gram koolhydraten per uur aanvullen en dat is een stuk minder dan de energie die je verbruikt.
Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing.
@amcassic-fan als je lange tochten maakt in d1 of lage d2 dan kun je toch nagenoeg alleen op vet rijden? Je zit immers in je aerobe zone. Ook met bij eten onderweg kun je maar circa 60 gram koolhydraten per uur aanvullen en dat is een stuk minder dan de energie die je verbruikt.
Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing.
-
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 13 jan 2007 15:27
Waarom wordt dit achterlijke sportvasten zo gepromoot door fiets?
Ik neem aan dat dit een gesponsord onderdeel betreft, maar vind het wel een beetje afbreuk doen aan deze site!!!
Ik neem aan dat dit een gesponsord onderdeel betreft, maar vind het wel een beetje afbreuk doen aan deze site!!!
Voeding & recepten voor sporters: http://www.fitnesskeuken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....
Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....
Lees anders even vanaf pagina 1. Zo groot is dit topic niet.xxl_shadow schreef:Waarom wordt dit achterlijke sportvasten zo gepromoot door fiets?
Ik neem aan dat dit een gesponsord onderdeel betreft, maar vind het wel een beetje afbreuk doen aan deze site!!!