Renovo R1 racefiets van hout
Ik wil de wielen in principe alleen voor speciale gelegenheden gaan gebruiken (toertochten, cyclo's en misschien een aantal recreantenwedstrijden), dus servicen zal in de nabije toekomst niet noodzakelijk zijn. Ik wil voor 'dagelijks' gebruik een setje simpele alu wielen gaan gebruiken. Welke wielen dat gaan worden weet ik niet, maar het zal iets in de trand van Mavic Ksyrium Equipe en Fulcrum Racing 5 wielen worden of iets handgespaakts.
Ryk Venema van Force Wheelz (http://www.forcewheelz.nl/) was zo vriendelijk om wat foto's te sturen van de bouw van het voorwiel:


Gevlochten, maar niet gespannen

In de stand

Radiale afwijking meten en corrigeren



Gevlochten, maar niet gespannen

In de stand

Radiale afwijking meten en corrigeren

-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 20 dec 2011 14:28
Ik moet zeggen, het is een prachtig set om te mogen bouwen!
Met houten velgen kom je dingen tegen wat er voor zorgt dat het even anders moet. Bijvoorbeeld, de spaakgaten zijn dusdanig klein, dat je eerst de nippels rondom in de velg moet drukken, en dan de spaken in de nippels leggen. (ipv spaak en nippels tegelijk monteren)
Ook zijn de toleranties voor een houten velg heel anders dan een alu velg. Ik hanteer normaal gesproken +/- 0,2mm laterale slag, terwijl er volgens de geleerden voor houten velgen geldt dat als je 0.5mm tot 1.0mm hanteert, je het best goed doet. Dat zal dus even wennen zijn om de precisie wat los te laten. Reden: "Hout leeft" zeggen ze!
Ben benieuwd naar het eindplaatje, frame, wielen en onderdelen samen!
Met houten velgen kom je dingen tegen wat er voor zorgt dat het even anders moet. Bijvoorbeeld, de spaakgaten zijn dusdanig klein, dat je eerst de nippels rondom in de velg moet drukken, en dan de spaken in de nippels leggen. (ipv spaak en nippels tegelijk monteren)
Ook zijn de toleranties voor een houten velg heel anders dan een alu velg. Ik hanteer normaal gesproken +/- 0,2mm laterale slag, terwijl er volgens de geleerden voor houten velgen geldt dat als je 0.5mm tot 1.0mm hanteert, je het best goed doet. Dat zal dus even wennen zijn om de precisie wat los te laten. Reden: "Hout leeft" zeggen ze!
Ben benieuwd naar het eindplaatje, frame, wielen en onderdelen samen!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 20 dec 2011 14:28
Ja, binnen is een stuk warmer dan in t hok deze tijd van t jaar!skimons schreef:Mooi hoor. Mooi stukje werk weer. Ook leuk om de "werkplaats" van de wielbouwer te zien

Zie dit topic voor het eerst maar ben direct al heel benieuwd naar het eindresultaat. Nog even een tip voor de 25th groep. De gepolijste afwerking is naar mijn ervaring toch wat gevoelig voor corrosie. Zet alle onderdelen en name de shifters ook in nieuwstaat al goed in de wax zou ik zeggen. Lijkt me toch dat FIETS een reportage in het blad moet plaatsen als de fiets klaar is. Zoals dit zie je ze zelden.
Ik zie bij de foto's van je verkochte spullen ook een morati crankset staan. Die zou er ook wel mooi bij gestaan hebben denk ik. Hoewel de 25th groep één geheel houden ook wel een plus is natuurlijk. Succes man.
Ik zie bij de foto's van je verkochte spullen ook een morati crankset staan. Die zou er ook wel mooi bij gestaan hebben denk ik. Hoewel de 25th groep één geheel houden ook wel een plus is natuurlijk. Succes man.
Laatst gewijzigd door jsparie op 22 dec 2011 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.