Trois Ballons 2012
Overigens, voor iedereen die denkt het parcours te kennen. Speciaal voor de tour-aankomst dit jaar is het laatste stukkie naar La Planches des Belle Filles, met 350 meter verlengd, met een percentage van 20 tot 28% (...) Volgens de Procycling Tour Special. Ben benieuwd of ze ons dat zaterdag ook aan doen....
Nou dan moeten ze nog een stukje berg eraan gebouwd hebben. Kan me niet voorstellen, het laatste stuk vlakt namelijk weer wat af. Kijk ook maar naar het profiel op de site van Sportcommunication, trouwens ook in het laatste nummer van Fiets.Frank TS schreef:Overigens, voor iedereen die denkt het parcours te kennen. Speciaal voor de tour-aankomst dit jaar is het laatste stukkie naar La Planches des Belle Filles, met 350 meter verlengd, met een percentage van 20 tot 28% (...) Volgens de Procycling Tour Special. Ben benieuwd of ze ons dat zaterdag ook aan doen....
Overigens geeft Meteo France andere voorspellingen dan Weeronline. De eerste kans op onweer, de tweede zware regen. Ik houd er de moed er maar in, heb nog tot donderdag de tijd op te beslissen.
prj
Tja, ik kan me ook niet voorstellen hoe/waar ze die extra helling er aan geplakt hebben maar het stond er toch echt (bijlage bij NTFU-blad).
In ieder geval lijkt het weer aanvaardbaar te worden... We gaan er maar voor. Een dezer dagen me weer eens verdiepen in het parcours. Kan me niet alle ballons meer voor de geest halen. Wat zijn jullie ervaringen/herinneringen?
In ieder geval lijkt het weer aanvaardbaar te worden... We gaan er maar voor. Een dezer dagen me weer eens verdiepen in het parcours. Kan me niet alle ballons meer voor de geest halen. Wat zijn jullie ervaringen/herinneringen?
prjz schreef:
Nou dan moeten ze nog een stukje berg eraan gebouwd hebben. Kan me niet voorstellen, het laatste stuk vlakt namelijk weer wat af. Kijk ook maar naar het profiel op de site van Sportcommunication, trouwens ook in het laatste nummer van Fiets.
http://www.maxisciences.com/tour-de-fra ... 18350.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn ervaring: de start is nerveus, je start met alle deelnemers tegelijk (met de rijders voor de kortere versie achteraan). Vrij snel na de start is er een spoorbaan waar altijd renners er in slagen om te vallen over de rails. Opletten dus.Frank TS schreef:.... Een dezer dagen me weer eens verdiepen in het parcours. Kan me niet alle ballons meer voor de geest halen. Wat zijn jullie ervaringen/herinneringen?
Na een tijdje de eerste ballon, de Servance. Best een pittige klim maar goed te doen; kan wel lastig zijn met de drukte als je een redelijk vlotte start maakt. Afdaling is tricky, zeker als de weg nat is. Ook hier liggen er altijd renners op de weg of naast de weg. Vanaf hier wordt het wat rustiger op het parcours en is er de lange weg op naar de route des cretes met tussenliggende klimmen die niet perse als klim staan aangekondigd. Hier gaat het soms behoorlijk steil omhoog. Uiteindelijk kom je bij de Grand Ballon, waar je in feite vrijwel alle hoogtemeters al in de aanloop hebt gemaakt. Lekker lang afdalen en dan op weg naar de Alsace. Die vind ik persoonlijk de grote killer, ik heb er bij drie deelnames telkens geparkeerd gestaan. Je gaat die op van de moeilijke kant, 8km klimmen aan gemiddeld 9% (ik put uit mijn vertekende geheugen). Heb je die eenmaal gehad haal je de finish wel (wederom mijn ervaring). Afdalen dus en daarna op en neer a la zuid limburg tot je weer in de startplaats (die helaas geen finish plaats is...) na ca 185km aankomt. Dan doorfietsen naar de de laatste klim, de beruchte (terecht!) Belles Filles. Helemaal geen leuke meisjes maar wel 4 km klimmen met hoog stijginspercentage. Helaas van de fiets gemoeten en dan maar de steilste stukjes lopen (time schoenplaatjes maken dit relatief makkelijk). Laatste stuk is niet meer steil en dan lekker naar de finish. 205 km zitten er dan op. Lekker biertje drinken op te vieren dat je er bent!
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Je vergeet nogal wat Niklas
Ballon de Servance, dan afdalen naar Le Thillot. Vandaar een vals plat omhoog naar Col de Menil. Dan over de Col d'Oderen, afdalen naar Kruth. Langs het Lac du Wildenstein, daar de Col du Bramont op. Nog geen 50 meter dalen en dan vier kilometer Route des Americains (8-10%). Dan kom je boven op de Route des Cretes die je over La Markstein voert en op het eind nog een klein stukje klimmen naar de Grand Ballon. Afdalen naar Willer sur Thur en dan eerst nog de Col de Hundsrück (!), zit ook een steil stukje in. Dan weer afdalen naar Masevaux en door de vallei naar Sewen waar de klim naar de Ballon d'Alsace begint. Daar ga je overigens niet helemaal omhoog, ruim een km onder de pas ga je linksaf dalen naar Giromagny. Het stuk tussen Giromagny en Champagney glooit ook nog wel wat maar de echte ellende zit in de laatste vijf km, de Planche des belles Filles.
Ballon de Servance, dan afdalen naar Le Thillot. Vandaar een vals plat omhoog naar Col de Menil. Dan over de Col d'Oderen, afdalen naar Kruth. Langs het Lac du Wildenstein, daar de Col du Bramont op. Nog geen 50 meter dalen en dan vier kilometer Route des Americains (8-10%). Dan kom je boven op de Route des Cretes die je over La Markstein voert en op het eind nog een klein stukje klimmen naar de Grand Ballon. Afdalen naar Willer sur Thur en dan eerst nog de Col de Hundsrück (!), zit ook een steil stukje in. Dan weer afdalen naar Masevaux en door de vallei naar Sewen waar de klim naar de Ballon d'Alsace begint. Daar ga je overigens niet helemaal omhoog, ruim een km onder de pas ga je linksaf dalen naar Giromagny. Het stuk tussen Giromagny en Champagney glooit ook nog wel wat maar de echte ellende zit in de laatste vijf km, de Planche des belles Filles.
Naam Col - Geografisch - gem stijging / max stijging - lengte - top - gradient
Ballon de Servance - Plancher Bas - Frankrijk 4,0 % / 9,5 % 18,5 KM 1158 m. 737 m.
Col des Croix - Le Thillot - Frankrijk 4,5 % / 6,0 % 4,1 KM 678 m. 183 m.
Col d'oderen - Cornimont - Frankrijk 3,4 % / 6,0 % 11 KM 884 m. 384 m.
Le Grand Ballon - Kruth - Frankrijk 3,7 % / ? 22,9 KM 1343 m. 853 m.
Col de Hundsdruck -Thann - Frankrijk 4,3 % / 7,4 % 9,5 KM 748 m. 408 m.
Ball0n d'Alsace - Sewen - Frankrijk 5,1 % / 7,2 % 13,2 KM 1178 m. 678 m.
Planche des Belles Filles - Plancher les mines - Frankrijk 8,2 % / 11,6 % 5,5 KM 985 m. 453 m.
Ballon de Servance - Plancher Bas - Frankrijk 4,0 % / 9,5 % 18,5 KM 1158 m. 737 m.
Col des Croix - Le Thillot - Frankrijk 4,5 % / 6,0 % 4,1 KM 678 m. 183 m.
Col d'oderen - Cornimont - Frankrijk 3,4 % / 6,0 % 11 KM 884 m. 384 m.
Le Grand Ballon - Kruth - Frankrijk 3,7 % / ? 22,9 KM 1343 m. 853 m.
Col de Hundsdruck -Thann - Frankrijk 4,3 % / 7,4 % 9,5 KM 748 m. 408 m.
Ball0n d'Alsace - Sewen - Frankrijk 5,1 % / 7,2 % 13,2 KM 1178 m. 678 m.
Planche des Belles Filles - Plancher les mines - Frankrijk 8,2 % / 11,6 % 5,5 KM 985 m. 453 m.
Inderdaad die Route des Americains is een rot stuk, ook geen al te beste weg.joseba5 schreef:Je vergeet nogal wat Niklas
Ballon de Servance, dan afdalen naar Le Thillot. Vandaar een vals plat omhoog naar Col de Menil. Dan over de Col d'Oderen, afdalen naar Kruth. Langs het Lac du Wildenstein, daar de Col du Bramont op. Nog geen 50 meter dalen en dan vier kilometer Route des Americains (8-10%). Dan kom je boven op de Route des Cretes die je over La Markstein voert en op het eind nog een klein stukje klimmen naar de Grand Ballon. Afdalen naar Willer sur Thur en dan eerst nog de Col de Hundsrück (!), zit ook een steil stukje in. Dan weer afdalen naar Masevaux en door de vallei naar Sewen waar de klim naar de Ballon d'Alsace begint. Daar ga je overigens niet helemaal omhoog, ruim een km onder de pas ga je linksaf dalen naar Giromagny. Het stuk tussen Giromagny en Champagney glooit ook nog wel wat maar de echte ellende zit in de laatste vijf km, de Planche des belles Filles.
PS
De weersverwachtingen zijn weer wat beter dat de dagen hiervoor. Dus toch maar afreizen.
prj
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende