Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Race fiets band Plakken of vervangen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 dec 2010 12:31

Zolang je geen idee hebt hoe oud een bandje is als je 'm koopt ga ik die dingen echt niet weggooien voordat ze lek zijn. Als het tegen zit vervang je dan een 'oude' band met een 'nieuwe' band die eigenlijk nog ouder is (omdat hij lang bij de importeur en/of in de winkel heeft gelegen).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 09 dec 2010 12:36

Kees0251 schreef: Oud rubber wordt poreus en scheurgevoeliger, denk maar eens aan shifterrubbers, die na 10 jaar scheuren als je ze eraf trekt.

Poreus is niet erg: dan pomp je hem gewoon op, is ook gelijk feedback voor porositeit.
Scheurgevoeliger: zoals uit je voorbeeld blijkt, zolang je geen gekke dingen ermee doet, heb je ook geen problemen.

Kortom, de kruik gaat te water, tot zij barst....
Afbeelding

torro
Forum-lid

torro 09 dec 2010 12:43

Neem altijd twee nieuwe binnenbandjes mee en plakken doe ik nooit waarom moeite doen als je voor paar euri een nieuwe hebt.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 09 dec 2010 19:39

Hoi,
Oud rubber wordt poreus en scheurgevoeliger, denk maar eens aan shifterrubbers, die na 10 jaar scheuren als je ze eraf trekt.
Dat geldt vooral voor rubberen onderdelen die onderhevig zijn aan U.V. bestraling (zon), weer en wind enz.
Een butyl biba zit goed beschermd en zolang ie het doet en je kijkt het af en toe eens na waarom zou je het dan gaan vervangen ?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

2bs
Forum-lid

2bs 10 dec 2010 00:19

onderweg vervangen, thuis plakken (tot max 3 maal voor hetzelfde binnenbandje) en meteen terug in de buitenband plaatsen en oppompen...
zo hou je steeds een nieuw reservebandje waarvan je zeker bent dat er geen risico is op lekken wanneer je plat rijdt...

best is ook dat je een rolletje 'rubber' koopt dat langs één zijde gewoon zwart is langs de andere kant rood en waar je eerst een wit papiertje moet afhalen alvorens te plakken... gaat eeuwig mee en kan je perfect op maat je 'rustines' uitknippen... een microlekje kan dus met een minuscuul klein plakkertje worden hersteld

kees0251
Forum-lid

kees0251 10 dec 2010 19:35

fdegrove schreef:Hoi,
Oud rubber wordt poreus en scheurgevoeliger, denk maar eens aan shifterrubbers, die na 10 jaar scheuren als je ze eraf trekt.
Dat geldt vooral voor rubberen onderdelen die onderhevig zijn aan U.V. bestraling (zon), weer en wind enz.
Een butyl biba zit goed beschermd en zolang ie het doet en je kijkt het af en toe eens na waarom zou je het dan gaan vervangen ?

Ciao, ;)

Gewoon voor het goeie gevoel.....

Cheap light strong, choose two

rmassuger
Forum-lid

rmassuger 25 dec 2010 22:57

Plakken gaat prima. Meestal leg ik op mijn racefiets een nieuwe binnenband en neem de geplakte als reserve mee.
Op http://www.fietsenkunjezelf.nl/2010/12/19/band-plakken/ staat een filmpje met band plak instructies.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 27 dec 2010 16:49

Kees0251 schreef:Een binnenbandje niet plakken en weggooien is onzinnige verspilling en daar heb ik een grondige hekel aan.
Een goed geplakte band klapt nooit op het lek....

Ik heb de indruk dat bepaalde lieden het stoer vinden de term Kliko te bezigen, maar ter info: ik vind het gewoon DOM.

Hoera voor Kees, de man die man & paard noemt.

Inderdaad gewoon plakken als 't te plakken is, voor 't geld van twee nieuwe binnenbanden koop ik liever een fles wijn, een goed geplaatste plakker kan nl. makkelijk 10 bar aan.
Snakebites zijn niet te plakken want die scheuren onder de plakker door.
De biba met schuurpapier te lijf gaan is ouderwets en werkt lang niet altijd; beter is 't om de band schoon te maken met wasbenzine en een niet pluizend doekje. Laat de solutie 5 minuten drogen aan de lucht -niet blazen!- en gebruik gewoon rijwielpleister die je zelf op maat moet knippen.
Moderne binnenbanden zijn van synthetisch rubber dat zeker 15 jaar goed blijft, althans, ik heb die ervaring.
Wat hedentendage niemand meer doet maar wat echt heel belangrijk is: doe wat talkpoeder in de buitenband voor je er een binnenband instopt: dan gaat de binnenband niet in de buitenband plakken, gaat monteren makkelijker en voorkom je lekrijden door inwendige wrijving. (dat laatste geldt eigenlijk niet voor racefietsen, meer voor stadsfietsen en moutainbikes die niet harder dan 4 a 5 bar kunnen hebben)

Als je na elk ritje even 't loopvlak van je banden inspecteert en de eventueel aanwezige splintertjes enz. eruit peutert rijdt je met moderne buitenbanden bijna niet lek.

davide
Forum-lid

Gebruikersavatar davide 27 dec 2010 17:15

Noem het raar, of hoe je het wil. Ik vervang mijn binnenband als ik de buitenband vervang. De vervangen binnenband wordt dan mijn reserve-binnenband. Ik heb nu wel een voorraadje, maar is altijd handig in geval van nood. Die paar euro's maken het ook niet op de bedragen die we per jaar uitgeven aan materiaal.
Discussies voeren over wat wel en niet moet, zijn meestal oeverloos. Zoals het ook is om met iemand in discussie te gaan die bijv. geen vlees eet. Kan boeiend zijn maar uiteindelijk blijft toch ieder bij zijn mening. En dat is maar goed ook.
Ik plak dus geen binnenbandjes, heb er genoeg (gebruikte) op voorraad.
Uiteraard gooi ik de kapotte wel pas thuis weg, dat weer wel. Of ik moet toevallig lek rijden bij een klein boompje wat wel wat ondersteuning kan gebruiken!

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 27 dec 2010 17:34

davide schreef: Discussies voeren over wat wel en niet moet, zijn meestal oeverloos. Kan boeiend zijn maar uiteindelijk blijft toch ieder bij zijn mening.

Als er met argumenten gediscussieerd wordt is bovenstaande niet per sé 't geval. Tenminste, als de toehoorder bereid is om (zelf) na te denken.
En 't argument om iets wat te repareren is te repareren vind ik steekhoudend, ook als 't -in dit geval- gaat over dingetjes van nog geen 5 euro.
Het getuigt niet van veel engagement om alles maar gelijk weg te mieteren wat ook maar een beetje hapert of 't effe niet doet wat 't zou moeten doen.

kees0251
Forum-lid

kees0251 27 dec 2010 18:36

[quote=davide
KNIP
Ik plak dus geen binnenbandjes, heb er genoeg (gebruikte) op voorraad.
Uiteraard gooi ik de kapotte wel pas thuis weg, dat weer wel
. [/quote]

Het woordje dus suggereert enigerlei vorm van motivaatsie of argumentaatsie en die ontbreekt.
Zelfs al zou het maar iets zijn van:ik vertrouw mijn eigen plakkunst niet of ik vind dat geplakte biba's hobbelen.

Ik hoop zoiets van u te vernemen.
Cheap light strong, choose two

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 27 dec 2010 23:19

[quote="2B's"]onderweg vervangen, thuis plakken (tot max 3 maal voor hetzelfde binnenbandje) en meteen terug in de buitenband plaatsen en oppompen...
zo hou je steeds een nieuw reservebandje waarvan je zeker bent dat er geen risico is op lekken wanneer je plat rijdt...

Dat is ook mijn tactiek.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Plaats reactie