Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1795
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
-
Contact
depoldertoerist
30 jan 2012 13:43
rinke schreef:Gisteren 102 km in 4 uurtjes weggetrapt
Wel al na 50 km ijskoude tintelende tenen.. Ik ga het volgende keer nog eens proberen met extra shoecovers onder mijn overschoenen! goede tip!
Voor de rest lekker warm gebleven. Dan twee vragen ter discussie:
1. Ik fiets 1x per week vanuit mijn werk terug en de volgende ochtend weer heen, enkele reis 71 km. Vinden jullie het verantwoord om dit aankomende donderdag met (voorspeld) -10°C te gaan doen over donkere verlaten weggetjes in het Groene Hart?
2. Ik fiets normaal 100 km met +/- 3 a 4 mueslirepen en een volle bidon energiedrank (en daarnaast water) zonder problemen. Gisteren waren echter de repen na 65 km op en ik had me een partij honger!! Kan dit door het koude weer veroorzaakt worden (voeding voor de rit was gelijk aan anders...)
De weggetjes in het Groene hart zijn niet donkerder dan anders, En min 10 is wel koud, maar ook gewoon te doen. Grootste aandachtspunt zijn je neus, oren en vingers en tenen. Ik ga er van uit dat je wel vaker deze route onder winterse omstandigheden gereden hebt, dus of deze wegen glad zijn (en mijn ervaring in het groene hart is niet altijd even rooskleurig op dat gebied) zal je w.s. wel weten.
Wat ik zelf wel 1 keer meegemaakt heb tijdens een woonwerkrit bij -10 was dat mijn freewheel bevroor (maar toen was ook sneeuw in het spel) dat is niet zo leuk, want dan kan je lopen. en ik stond toe ook midden in de polder....
eigenlijk geef je op je tweede vraag zelf al antwoord. je verbruikt meer energie bij inspanning onder koude omstandigheden. Je kachel moet ook branden n.l. van sportzorg.nl:
In een koude omgeving verbruik je meer energie. Te weinig koolydraten is funest voor zowel je warmtevoorziening als je training. Extra dranken en tussendoortjes kunnen een tekort voorkomen.
Veel plezier donderdag!
BIKE to Work.
Work to Eat. Eat to live.
Live to BIKE
-
rinke
- Forum-lid
- Berichten: 899
- Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10
rinke
30 jan 2012 14:58
@depoldertoerist: Het wordt voor mij voor het eerst dat ik onder winterse omstandigheden in het donker moet fietsen.. Er zijn flink wat weggetjes bij (tussen IJsselstein en Velsen die slecht verlicht zijn en om eerlijk te zijn is mijn verlichting ook niet 100% super. Ik zie net voldoende laat ik het maar zo zeggen. Bij droog weer geen probleem...
Ik beschik over een bivakmuts en voor de rest een buf + tochtkraag (voor de motor) die ik over mijn neus kan trekken... Ook heb ik overschoenen en shoecovers, ik weet nog niet of deze over elkaar heen passen (dat moet ik vanavond eens proberen). Mijn voornaamste vrees na gisteren zijn eigenlijk mijn tenen (het was gisteren -2°C, donderdag -10°C en het niet kunnen zien van de route.. De rest van mijn lichaam blijft wel warm denk ik...
Qua punt 2: Thanks, mijn vermoeden bevestigd, vond het alleen een erg vreemde gewaarwording
-
tom de groot
- Forum-lid
- Berichten: 897
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
tom de groot
30 jan 2012 16:10
Met een beetje wind voelt -10 al gauw als -20.
-
cannae
- Forum-lid
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58
cannae
30 jan 2012 17:31
@ Rinke
Goede verlichting is wel een must voor zulk weer om de glinstering van opgevroren weggedeelten tijdig te kunnen zien, mogelijk kun je de verlichting al een stuk verbeteren door gewoon hoge capaciteit AA en AAA batterijen te gebruiken in je verlichting. Kijk maar oa bij de kassa van AH, daar hangen zeer goede oplaadbare batterijen van GoldPeak vaak met snellader.
Je kan er ook voor kiezen om je route wat te verleggen naar een met betere verlichting, vaak zijn er toch wegen die volledig verlicht zonder dat je echt heel veel kilometers voor om fietst. Bijkomend voordeel van deze doorgaande wegen met vrij fietspad is dat deze ook goed ijs vrijgehouden worden.
Zelf heb ik verschillende routes naar mijn werk waarbij enkele 80% onverlicht zijn maar met een paar kleine aanpassing kan ik vrijwel 95% verlicht fietsen. Het nadeel is dan wel dat ik meer langs provinciale wegen fiets en niet tussen de weilanden en langs de kanalen. Zeker rond schooltijden is het hier vaak ook stukken drukker, wat weer hele andere uitdaging met zich meebrengt.
enjoy the ride
-
Schmutzi
- Forum-lid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14 sep 2011 12:41
Schmutzi
30 jan 2012 18:33
Ik zou zeggen: er is een grens....koud, slecht zicht, stukken wellicht bevroren die je dan niet goed ziet. Eén keertje overslaan is niet erg toch?
Vandaag op de fiets gestapt, het was 5 graden met een vrij stevige koude wind. Kom ik op de terugweg nog even langs de groentenwinkel, zegt de groentenvrouw: "Met dit weer op de fiets, hoe doe je het toch" en toen ik gedag zei "niet meer met die kou gaan fietsen hè, daar word je ziek van"! Ach, Italianen, mietjes zijn het! Al tijden lang rijden ze met gezichtsmaskers en alles rond terwijl het ècht nog niet zo koud is.
-
depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1795
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
-
Contact
depoldertoerist
30 jan 2012 22:05
Tja als ik het zo lees... mijn ervaring is dat slecht verlichte wegen ook vaak slecht gestrooid zijn. Als je de route vaker onder winterse maar wat gematigder omstandigheden gereden hebt dan weet je ook hoe het strooibeleid is bij de diverse gemeentes die je passeert. Het kan van plaats tot plaats namelijk enorm verschillen. Hier in Waddinxveen bijvoorbeeld wordt er echt aandacht aan besteed en merk je hetmeteen zodra je de waddinxveen uit gaat en Gouda in bijvoorbeeld. Die laten de fietspaden gewoon zoals ze zijn. Zoek het maar uit! Als je dan alleen maar op je gevoel moet vertrouwen omdat je ook nog slechte verlichting hebt. In dat geval zou ik zeggen, neem het risico niet! 70km is dan echt een eind! Zelf heb ik er ook veel lol in om onder omstandigheden te fietsen waarbij voor anderen de grens al lang gepasseerd is. Maar ook dan is er een grens. Het moet wel veilig zijn. ik ben iets te vaak onderuit gegaan met gladheid dat ik het iemand die die ervaring niet heeft het toch niet aan wil raden.
De -10 is het probleem niet, zo zeer de rest van de omstandigheden denk ik wel.
BIKE to Work.
Work to Eat. Eat to live.
Live to BIKE
-
rinke
- Forum-lid
- Berichten: 899
- Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10
rinke
31 jan 2012 07:43
@de rest en poldertoerist. De -10 is inderdaad niet direct het probleem maar wel het ontbreken van goede verlichting . Met de huidige verlichting kan ik in het donker prima onderweg en zie ik net aan voldoende om veilig de 70 km af te leggen. Echter zoals geschreven vrees ik de opgevroren weggedeeltes. Afwijken van de route betekend al snel 10 km meer en dan wordt het toch wel een zeer lange tocht na een dag hard werken
Ik heb dan ook maar besloten om morgenavond 3 uur op de te Tacx te gaan zitten en het even te laten voor wat het is. Het gaat tenslotte om de uren training. Voor de rest maar eens kijken in het verlichtingstopic naar een goed (en betaalbaar) voorlicht zodat ik wellicht volgende week of de week erop eens een poging kan wagen. Ach ja, over een maand is het ook alweer vroeger licht
laat de zomer maar komen
-
duursport.nl
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15 apr 2011 11:22
duursport.nl
31 jan 2012 11:35
Tip tegen koude handen!
Plastic handschoenen dragen onder je wintergloves. Ik haal ze meestal bij de plaatselijk Texaco (wel altijd even vragen, wel zo netjes!)
Houdt de vocht buiten en werkt echt voor de temperatuur op peil te houden.
Fiets Sneller, Presteer Beter!
-
litespeed
- Forum-lid
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32
litespeed
31 jan 2012 12:05
Maar als je zelf warmte produceert, krijg je klamme handen en dat wordt vervolgens ijskoud. Je moet juist vocht (hoe weinig dan ook) kunnen afvoeren, dus nooit een afsluitende laag direct op de huid dragen.
-
metor
- Forum-lid
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07
metor
31 jan 2012 15:52
litespeed schreef:Maar als je zelf warmte produceert, krijg je klamme handen en dat wordt vervolgens ijskoud. Je moet juist vocht (hoe weinig dan ook) kunnen afvoeren, dus nooit een afsluitende laag direct op de huid dragen.
Dat vocht blijft warm omdat je handen warmte produceert dat niet weg kan en het vocht dus niet kan afkoelen. Je hebt alleen zeiknatte handen als je klaar bent met fietsen
Al heb je volledig gelijk dat het beter is om vocht af te voeren. Je wilt niet lek rijden en dan je plastic handschoentjes weer aan doen.
-
steven250
- Forum-lid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
- Locatie: Deventer
steven250
31 jan 2012 17:46
RRon schreef:steven250 schreef:Ik probeer zo veel mogelijk gewoon door te fietsen, laagjes dragen is het devies. Ik heb een lange fietsbroek van Agu met windtex (maar zonder zeem)en die draag ik over een lange fietsbroek van Castelli met zeem en dan houd ik de benen wel warm. Daarnaast een winterjas met daaronder 2 lagen, tevens heeft deze jas zo'n stuk binnenvoeringl bij de handen waar je je duim door heen steekt, dan kan het niet tochten.
Ik worstel alleen nog met koude voeten, maar ik verwacht
een deze dagen mijn Northwave Fahrenheit GTX winterschoenen, dus hopelijk is dat dan ook opgelost. Met een paar Sealskin sokken en dikke overschoenen moet ik die toch warm kunnen houden.
Drinken is altijd nog het lastigste, een koude/bevroren bidon is niet fijn, maar de tip van vorig jaar werkt het beste: Zet 1 bidon op je fiets en 1 onder je jas op je rug. En als je die regelmatig wisselt kan je de drink gewoon warm houden dmv je lichaamswarmte
Die heb ik ook besteld de 24ste in Engeland en hoop ze ook binnen een paar dagen te ontvangen en uit te proberen, koude voeten heb ik een hekel aan!!
Ik heb ze binnen
24-01 besteld, 26-1 verstuurd
Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen
-
robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
robbebopper
31 jan 2012 18:54
metor schreef:litespeed schreef:Maar als je zelf warmte produceert, krijg je klamme handen en dat wordt vervolgens ijskoud. Je moet juist vocht (hoe weinig dan ook) kunnen afvoeren, dus nooit een afsluitende laag direct op de huid dragen.
Dat vocht blijft warm omdat je handen warmte produceert dat niet weg kan en het vocht dus niet kan afkoelen. Je hebt alleen zeiknatte handen als je klaar bent met fietsen
Al heb je volledig gelijk dat het beter is om vocht af te voeren. Je wilt niet lek rijden en dan je plastic handschoentjes weer aan doen.
Hetzelfde principe als bij een "wetsuit". Het wordt op den duur wel wat klef denk ik.