Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Zorgverzekering

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 18 nov 2010 12:36

Daarom vind ik dat we naar het twee partijen stelsel o.i.d moeten.
Je gaat stemmen, maar je weet al van tevoren dat wat je gaat stemmen geweld wordt aangedaan.
Leuk zou zijn om een tweede stemronde te doen tussen bijv. de drie grootste partijen van de eerste stemronde. De winnaar gaat dan regeren.
Dan gaat het wel ergens over.
Het gepolder blijft steeds geruzie....zo ook nu weer.
Wat gaat er van de beloften komen waar je voor gekozen hebt.

En Havana: als ze ooit beginnen. Tot nu toe is het steeds pleister plakken op wonden die geopend worden.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 nov 2010 14:17

Het wordt zo wel heel warrig als we van zorgverzekering, naar hypotheekrente aftrek gaan en vervolgens verder naar een ander kiesstelsel.

Die hypotheekrente aftrek is niet echt eerlijk, het is gewoon een verkapte belastingverlaging. Maar de oplossing is echt niet om de boel in 1 keer heel hard in te krimpen, want dan stort de huizenmarkt volledig in met alle gevolgen van dien. Ik zie 't meest in de 'Jort Kelder' oplossing, de hypotheekrente aftrek afbouwen, maar dan wel de hoogste belanstingschaal eraf halen.

2 partijenstelsel ben ik zelf absoluut geen voorstander van. Dan krijg je hier dezelfde idiote situaties als in Amerika, andere partij komt aan de macht en het 1e wat ze doen is een heel aantal wetten van de vorige partij terug draaien. Nee dat schiet lekker op.
Een wat hogere kiesdrempel zou geen kwaad kunnen, minimaal 10-15 zetels ofzo. Daar zou het in Den Haag een stuk duidelijker van worden en allicht wat minder polderen.

En wat betreft de huisarts en de Spoed eisende hulp? Volgens mij wordt je tegenwoordig in steeds meer ziekenhuizen geweigerd, je moet dan naar de huisartsen post, behalve als vast staat dat je er echt niet goed aan toe bent.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

johanandijk
Forum-lid

johanandijk 18 nov 2010 14:45

[quote="Amclassic-fan"]
En wat betreft de huisarts en de Spoed eisende hulp? Volgens mij wordt je tegenwoordig in steeds meer ziekenhuizen geweigerd, je moet dan naar de huisartsen post, behalve als vast staat dat je er echt niet goed aan toe bent. [/quote]

Als ik kijk bij ons in de ambulancezorg zie ik het helaas nog niet gebeuren dat we mensen kunnen weigeren ;) als ik in de weekenden kijk hoeveel alcohol gerelateerde ritten we doen (a 800 euro gemiddeld ), dan begin je bijna te begrijpen waarom alles duurder word .

Wat de keerzijde is , Dat ook bij ons behoorlijk moet worden bezuinigt, dit gebeurd dan in de landelijke gebieden waar procentueel minder ritten vallen dan in de stedelijke gebieden.

Dus als je in de polder echt wat mankeert dan ben je gewoon de pineut terwijl een dronken tor in de stad wel gewoon op tijd een ambu ter plaatse krijgt.
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 18 nov 2010 15:21

[quote="Amclassic-fan"]
En wat betreft de huisarts en de Spoed eisende hulp? Volgens mij wordt je tegenwoordig in steeds meer ziekenhuizen geweigerd, je moet dan naar de huisartsen post, behalve als vast staat dat je er echt niet goed aan toe bent. [/quote]

Van die HAP's worden we ook niet zo vrolijk. De mensen komen vaak na 1 - 2 wkn terug omdat ze klachten blijven houden.
Vaak wordt er toch een breuk geconstateerd. De HAP heeft dan doodleuk vertelt dat een foto maken geen zin heeft omdat het te dik is. Als je ergens veel onzin wilt horen moet je daar eens gaan luisteren.
Gelukkig gaan rontgenstralen overal doorheen, behalve door metalen. En bloed en spieren zijn nog steeds geen metaal.
Gevolg: Duurdere zorg.....eerst HAP, dan Ziekenhuis en behandeling.
Ook hier zou een stukje serieuzer werken geld besparen.

Als ze mensen van de werkvloer zouden laten inventariseren wat er allemaal goedkoper kan zouden we zeker een eind komen.
Maar in de politiek durft niemand zijn nek hierover in steken.

eelcoz

eelcoz 18 nov 2010 15:43

Interessant topic. Ik vroeg me echter af wat een 'hypertheek' is?

roro27
Forum-lid

roro27 18 nov 2010 16:51

nog nooit gehoord van hypertheek :) Tja ze zeggen er gaat niets boven Groningen.

Samenvoeging van Hyper Hyper en discotheek. Ons Rotterdammers kent deze toch nog wel? helaas is niet meer.

on topic:
Ik vind het wel grappig dat we via de zorgverzekering, hypotheekrenteaftrek en politiek dit topic flink laten ontsporen.

Ik ben van mening dat we het solidariteitsbeginsel moeten laten vallen en meer naar de gebruiker betaald. Laat mensen maar voelen in de beurs dat ze om niet-medische redenen naar de dokter gaan.
Maar daarbij zal het stelsel in de zorg ook op de helling moeten. waarom een wachttijd voor bijvoorbeeld een MRI van minimaal 8 weken. Waarom zo'n duur apparaat alleen maar tussen 9-17 laten draaien. Op het moment dat je zo'n apparaat 24 uur per dag in gebruik zou hebben zou je flink op kosten besparen.

En we moeten af van die achterlijke DBC en voor alles maar een verwijsbrief nodig hebben.

En ik ben van mening dat je mensen die gezond zijn (niet roken/op gewicht letten) moet belonen of ongezonde mensen meer moet laten betalen.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 18 nov 2010 16:58

[quote="eelcoz"]Interessant topic. Ik vroeg me echter af wat een 'hypertheek' is?[/quote]

Dat hebben de meeste tweeverdieners met een eigen woning die in de "" gouden tijd " door de banken zijn besodemietert.
In de volksmond nog steeds hypotheek genoemd.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 nov 2010 17:08

Lol, je bedoelt al die personen met een beleggingshypotheek met daarbij behorende verzekeringen met woekerpolissen? Daar heb ik weinig medelijden, hadden ze zelf maar beetje beter op moeten letten als je een hypotheek afsluit. Je weet dat je 20-30 jaar eraan vast zit, lijkt me wel de moeite om dat even goed door te pluizen ipv alle verkooppraatjes voor lief te nemen.

Maar goed de hypotheekrente aftrek heeft er helemaal niets mee te maken. Die werd door megroot er bij gehaald om te bewijzen dat de rijken overal beter van worden, terwijl dat gewoon pertinent onjuist is. Van al het geld wat ze meer betalen, kunnen ze via deze kromme constructie een deel terug krijgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 18 nov 2010 17:11

[quote="Amclassic-fan"]Lol, je bedoelt al die personen met een beleggingshypotheek met daarbij behorende verzekeringen met woekerpolissen? Daar heb ik weinig medelijden, hadden ze zelf maar beetje beter op moeten letten als je een hypotheek afsluit. Je weet dat je 20-30 jaar eraan vast zit, lijkt me wel de moeite om dat even goed door te pluizen ipv alle verkooppraatjes voor lief te nemen.[/quote]

Klopt/
Verder is hyper latijn voor hoog en hypo voor laag. Hiervan uitgaand zou een hypotheek een lage lasten lening zijn en een hypertheek dus een hoge lasten.
Vandaar dat ik de naam hypo altijd verander in hyper. Want dat is toch voor de meeste mensen het geval.
Maar ik weet ook dat het woord hypo in deze context anders moet worden gezien. Vanuit de zorg zijn de woorden hypo en hyper voor mij gerelateerd aan hypertheek. .:d:d

[quote="Amclassic-fan"]
Maar goed de hypotheekrente aftrek heeft er helemaal niets mee te maken. Die werd door megroot er bij gehaald om te bewijzen dat de rijken overal beter van worden, terwijl dat gewoon pertinent onjuist is. Van al het geld wat ze meer betalen, kunnen ze via deze kromme constructie een deel terug krijgen. [/quote]

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa
hopelijk heeft het bijgedragen aan deze interesante discussie

eelcoz

eelcoz 18 nov 2010 17:23

Ik ben econoom en altijd voor marktwerking waar dat kan. Echter, dat gaat simpelweg niet overal. Tekstboek-economie laat zien dat marktwerking altijd superieur is aan overheidsingrijpen als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. In de praktijk wordt daar op heel veel gebieden niet aan voldaan. Eerlijk gezegd heb ik me nooit echt verdiept in de zorgmarkt (beroepsmatig hou ik me met een heel andere tak van economie bezig), maar volgens mij is dat nou net iets waar marktwerking niet zo'n goed idee is.

Je kunt daarnaast wel stellen dat het principe 'de gebruiker betaalt' meer zou moeten gaan gelden in de zorg, maar een groot deel van de zorgkosten die mensen moeten maken wordt veroorzaakt zonder dat mensen daar veel aan kunnen doen. En het is erg lastig differentieren tussen zorgkosten die vermijdbaar waren (door bijv. niet te roken) en zorgkosten die dat niet zijn.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 nov 2010 17:24

Ik ben van mening dat we het solidariteitsbeginsel moeten laten vallen en meer naar de gebruiker betaald. Laat mensen maar voelen in de beurs dat ze om niet-medische redenen naar de dokter gaan
Je doet nu net alsof zorg iets waar je voor kiest. Dat is natuurlijk niet altijd zo, zorg is uiteindelijk voor iedereen op een bepaald moment onvermijdelijk. Iedereen die ouder wordt krijg op een gegeven moment de behoefte aan zorg.

Wat jij (denk ik) bedoelt is dat mensen die ten onrechte gebruik maken van de zorg dit moeten voelen in hun portemonnee. Daar zal iedereen het mee eens zijn. Eén van de instrumenten kan inderdaad zijn het "gebruiker betaalt" principe.

Maar realiseer je dat dit nu al het geval is. Iemand die doorgaans geen gebruik maakt van de zorg (zoals ik), neemt een maximaal ER en bespaart zo ongeveer 250 euro op jaarbasis. Ook het ER van 170 euro zal deze persoon niet gebruiken. Scheelt toch een hele bak geld.

Probleem dat blijft is dat ook mensen die "terecht" gebruik maken van de zorg op kosten worden gejaagd.

[edit]
eelcoz was me voor met dit laatste argument

eelcoz

eelcoz 18 nov 2010 17:28

[quote="havana"]
[edit]
eelcoz was me voor met dit laatste argument
[/quote]

Grote geesten denken vaak hetzelfde.;)

Plaats reactie