Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bouw jij je fiets zelf op? of laat je het de dealer doen

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 30 mar 2012 18:03

53x11 schreef:Met een stukkie M10 draadeind, twee bouten, 2 ringen en twee plankies pers ik idd ook een balhoofd. Maar waar stop jij die lagers dan?

(iemand trouwens een subtielere 'alternatieve' manier dan een grote platte schroevendraaier om het balhoofd uit het frame te krijgen?)
Dat lager doe je tussen de plankjes plankjes aan de kant waar je draait, zodat het plankje niet over je balhoofdlager draait.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 30 mar 2012 18:30

Soms geloof ik echt niet wat ik lees.

In het ene topic MOET een fiets in een koffer alsof er om iedere hoek terroristen liggen die je fiets willen uitschakelen en in een ander topic gaan we met plakjes en draadeinden en balhoofd in een frame prakken :mrgreen:

Dit soort inconsistentie trek ik niet :?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 30 mar 2012 18:40

Mijn dealer doet paddestoelen en gedroogde kruiden. Een fiets in mekaar steken zie ik hem niet onmiddellijk doen.
Ik zie trouwens niet echt veel fietsenverkopers hele fietsen in mekaar zetten. Meestal komen ze voor 90% geassembleerd in grote dozen de winkel binnen...
Al mijn fietsen zijn (op systeemwielen na) helemaal van scratch zelf opgebouwd. Ik ken er hier op het forum zelfs eentje die iedere maand zijn fietsen helemaal uit mekaar haalt en opnieuw in mekaar zet...!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 30 mar 2012 18:44

53x11 schreef:
(iemand trouwens een subtielere 'alternatieve' manier dan een grote platte schroevendraaier om het balhoofd uit het frame te krijgen?)
Neem een stuk (pvc of alu)buis dat net in het balhoofd past, zaag het aan 1 kant kruislings in, buig de 4 losse 'flappen' iets uit, knijp het weer samen als je het in het balhoofd schuift (het moet een beetje 'veren') en geef aan de andere kant een klap met een hamer. Nog een keer voor de andere kant en klaar.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 mar 2012 18:47

S
japiecarbon schreef:
53x11 schreef:Met een stukkie M10 draadeind, twee bouten, 2 ringen en twee plankies pers ik idd ook een balhoofd. Maar waar stop jij die lagers dan?

(iemand trouwens een subtielere 'alternatieve' manier dan een grote platte schroevendraaier om het balhoofd uit het frame te krijgen?)
Dat lager doe je tussen de plankjes plankjes aan de kant waar je draait, zodat het plankje niet over je balhoofdlager draait.
Huh? Dat doet het plankje nu ook niet. De moer draait t.o.v. de ring, lijkt me niet echt een probleem.

@gastheer: bij het balhoofd persen heb je het zelf in de hand, dat is het verschil (voor mij tenminste)
En al zaag jij je fiets in stukjes zodat hij in het bagagevak boven he stoel past: moet jij weten ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mar 2012 20:25

Grote ringen gaat ook ipv oude lagers. Als je maar wat verschillende maten hebt om tussen de moeren en 't geen dat geperst moet worden te stoppen komt 't wel goed.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13551
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 apr 2012 20:48

Ik doe alles zelf behalve:
Balhoofd persen
Wielen spaken
Vorken (mtb)

Best makkelijk en bovenal ook leuk om te doen, met twee kleintjes soms wel ff zoeken naar de tijd maar het is te doen.

jesper90
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 apr 2011 13:28

jesper90 01 apr 2012 21:22

Zelf opbouwen. Het geeft me ook een extra goed gevoel als ik op mijn 'eigen' fiets stap in plaats van dat ik op een willekeurige fiets van de dealer stap.
En het gaat elke keer een stap verder

RogMa
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2012 15:57

RogMa 01 apr 2012 22:23

ik heb alles ook zelf gedaan. met uitzondering van de bracket vast te zetten, want daar had ik geen specifieke sleutel voor.

Hier en daar wat foutjes gedaan in het begin, maar dan leer je er ook uit. Derailleurs ook zelf leren afstellen, en na een tijdje leer je ook hoe ze perfect afgesteld moeten worden

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 01 jul 2012 21:06

Altijd alles zelf doen, is veeeeeeel leuker! :D
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
timofietst
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
Locatie: Hoogerheide

Gebruikersavatar timofietst 02 jul 2012 10:32

Huidige fiets zelf opgebouwd, na technisch lego natuurlijk poepsimpel :) Maar de belangrijkste redenen zijn toch wel:
1. Leuk!
2. Leerzaam, heerlijk om nieuwe dingen te ontdekken. Geeft veel voldoening als iets lukt.
3. Maatwerk. Ik wilde een Canyon AL met Chorus en die hebben ze niet, ook wielen, stuur en banden wil ik zelf kiezen.
4. Kosten. Natuurlijk moet je de uren niet terugrekenen maar 100-150 euro stop ik liever in mijn fiets!
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 02 jul 2012 11:04

Meeste FM'ers bouwen de fietsen zelf niet meer op omdat er niks meer aan te verdienen valt en de klant het vaak te duur vind. Toevallig kwam er bij ons een klant binnen en die had de vraag of wij een Wilier Cento Uno met Super Record willen opbouwen, als fiets liefhebber zeg je daar natuurlijk geen nee tegen!

Plaats reactie