Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets te klein of niet?

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 05 apr 2012 20:08

Waarom zijn nog nooit de "ideale" hoeken en maten geplaatst op het forum? (met afbeeldingen of foto's)
Bijna iedereen heeft wel een tacx en een (foto) camera of telefoon met film optie.
Statiefje voor een paar euro, simpelweg op een tafeltje of iemand strikken die 10 seconden wil opnemen.
Eenvoudig (share- of freeware) tekenprogramma om lijntjes te trekken en desnoods de geodriehoek tegen je scherm houden.

Sticky maken en een heleboel geholpen mensen op het forum.
FacebookS3RSSite

Bikemonkey
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 feb 2012 20:09

Bikemonkey 05 apr 2012 20:30

Die ideale hoeken en maten hangen toch ook weer af van wat je wil? Racen of meer toeren..

Zelf heb 2 weken terug hetzelfde gedaan en ben ik voor een 2cm langere stuurpen gegaan op een 58 frame. Zelf ben ik 190 met BBL van 91. Het zadel nog een halve cm omhoog en het was een wereld van verschil en gelijk voelde alles helemaal perfect.
Ik denk dat dit voor de TS ook wel eens zo zou kunnen uitpakken... maar het blijft toch testen en voelen.

Wel wil ik nog even kwijt dat je je niet scheel moet kijken op die framemaat zelf, want bij het ene merk fiets is een 58 niet vergelijkbaar met een 58 van het andere merk. Kijk dan naar de exacte afmetingen/geometrie...

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 apr 2012 09:50

danny1407 schreef:Waarom zijn nog nooit de "ideale" hoeken en maten geplaatst op het forum? (met afbeeldingen of foto's)
Bijna iedereen heeft wel een tacx en een (foto) camera of telefoon met film optie.
Statiefje voor een paar euro, simpelweg op een tafeltje of iemand strikken die 10 seconden wil opnemen.
Eenvoudig (share- of freeware) tekenprogramma om lijntjes te trekken en desnoods de geodriehoek tegen je scherm houden.

Sticky maken en een heleboel geholpen mensen op het forum.
je hebt helemaal gelijk. Ik ben gelijk met een opzetje begonnen en wie weet worden er meer goede suggestie geplaatst, zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=48562
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

desmo
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 09:56

desmo 06 apr 2012 09:53

Alle goedbedoelde adviezen ten spijt: meten is weten! Kies voor een nauwkeurige fietsmeting, in de Fiets van deze maand staat een artikel over fietsmetingen. Ik ben zelf bij Velometric geweest, samen met mijn fietsmaatje. Ik moet zeggen: superrr!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 apr 2012 11:18

Heb je dan ook het artikel gelezen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 apr 2012 11:21

desmo schreef:Alle goedbedoelde adviezen ten spijt: meten is weten! Kies voor een nauwkeurige fietsmeting, in de Fiets van deze maand staat een artikel over fietsmetingen. Ik ben zelf bij Velometric geweest, samen met mijn fietsmaatje. Ik moet zeggen: superrr!
Ik hoor dit iedereen zeggen nadat ze een fietsmeting hebben gedaan ongeacht bij wie ze dit hebben gedaan......... ;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 06 apr 2012 16:01

Zo, de 130mm stuurpen is binnengekomen en heb hem net gemonteerd.. Ook een rondje gereden als test. Moet zeggen dat het al een heel stuk beter voelt. Morgen een nieuwe foto met een ietwat verhoogd zadel en de nieuwe stuurpen!

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 06 apr 2012 16:48

mikethebike schreef:
gene schreef:We zijn nu al 3 blz ver en TS is er nog niet wijzer van geworden. Hoe wil je nu iemand adviseren op basis van deze foto?
Meten = weten. Dus laat je opmeten of je zult blijven twijfelen. Probeer het evt zelf via "competitive cyclist"

Gene, dit antwoord was al veel eerder gegeven.... even scrollen en tussen de antwoorden zoeken zorgt ervoor dat er niet dezelfde antwoorden volgen. :D :o


Zou eerst eens langs een andere FM gaan meten op een pasfiets. Maar je kunt een hoop sleutelen,maar je fiets moet je lekker passen.
Beetje spelen met stuur en zadelpen is een mogelijkheid, maar hoort in feite niet. Een Look Ergopost kan/kon je over een langere rails schuiven.
Of een Ritchey zadelpen, BBB..., FSA, 3T, Tune....

Deze opmerking moet net van jouw komen -) Jij plaatst letterlijk 2 X hetzelfde bericht op 1 dag. :D

Ik wil vooral benadrukken dat men hier erg amateuristisch bezig is. Zonder de lichaamsmaten te kennen gaat men een fietspositie adviseren. Vertrekpunt is toch nog altijd de zadelhoogte en vooral de setback. Een meting is niet perfect maar je hebt dan toch een betrouwbare basis.

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 07 apr 2012 09:24

Logisch dat het hier geen professioneel advies is. Wat je hier krijgt zijn goed bedoelde meningen op basis van de een foto en wat tekst. Ik zou het vertrekpunt overigens bij de stuurhoogte zetten, gewoonweg omdat je daar de kleinste mogelijkheid voor aanpassen hebt(weer een goedbedoelde mening).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13526
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 apr 2012 13:44

In de laatste fiets bleek ook al weer wat al vele dachten, meten is ook niet alles.
Als je de verschillen ziet is het gewoon bizar. verschil in zadelhoogte bv.
Wat mij betreft is een meting dan redelijk nutteloos.

Gewoon proberen, zit je goed, dan zit je goed.
Als je echt wil meten zal je het een aantal malen moeten doen en ook je prestatie meten. Dat is voor ons als tourfietsers niet te doen.

Ik ben benieuwd naar de neiuwe foto's.

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 07 apr 2012 15:02

Ik denk dat het het belangrijkste is dat je je zelf prettig voelt op de fiets.

Heb net even 2 nieuwe foto's genomen, in kledij, waarbij het zadel een cm of 2 hoger staat en met de langere stuurpen (let overigens niet op mijn super atletische lichaam :D )

Afbeelding
Afbeelding

onno1990
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 jan 2012 19:16

onno1990 07 apr 2012 20:29

De zadelhoogte lijkt me wel aardig te kloppen misschien nog een centimeter of wat erbij. Je moet er even op letten dat je heupen niet gaan bewegen als je fiets.

Ik vind wel dat je op foto 2 erg rechtop zit. De enige kromming die je hier maakt zit bij je schouders. Aan de andere kant heb je in je eerste post aangegeven dat je niet diep wilt zitten. Ik weet dus niet hoe je je bij deze positie voelt. Als je geen wedstrijden rijdt maakt de extra wind uiteindelijk weinig uit natuurlijk.... Foto 1 ziet er qua rug trouwens wel goed uit, niet te diep maar ook weer niet rechtop.
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

Plaats reactie