Advies 29" of 26 " ????
-
- Forum-lid
Ik heb het idee dat heel gasten hier nog nooit of nauwelijks op een 29er gereden hebben!!
Ja er zijn mensen die op een 29er net zo snel zijn op technische stukken als op een 26" fietske. En lichte wieltjes maken veel goed!!!
Ja er zijn mensen die op een 29er net zo snel zijn op technische stukken als op een 26" fietske. En lichte wieltjes maken veel goed!!!
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!
baron062 schreef:Daniel1975 schreef:Fatmodul schreef: Niet om het een of ander, maar ik lees eigenlijk in alle reviews op internet en in bladen (en dat zijn er nogal wat de laatste tijd) dat juist in het snelle bochtenwerk de 29er de punten pakt, en dat de 26er dat weer doet op technisch werk op lage snelheid.
Dan lezen wij toch andere bladen .
Uit de MountainbikePlus: door de grote wielen stuurt de 29er minder makkelijk door korte bochten en accelereert het minder makkelijk. Op het rechte stuk daarintegen rolt het lichter en langer door.
Blijkbaar leest @Fatmodul de serieuze bladen.....
Ik ook.....BIKE enzo.
En daar staat dan weer in dat een 29"band ,door zijn grotere cirkel,een groter contactvlak heeft met de grond waardoor deze meer grip heeft bij het snellere bochtenwerk.
Uit ervaring spreek ik nog niet,maar dat zit eraan te komen.
Zij is ook tegen
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik geloof dat ik er maar mee kap in deze discussie.
De tenen van de 29-believers zijn zo lang, daar is niet tegenop te discussieren.
Vernieuwing is altijd goed, maar dat betekend nog niet per definitie altijd BETER!
En wat Bike betreft: een duits blad wat vrijwel altijd een duitse testwinnaar heeft is wel serieus te noemen?
De tenen van de 29-believers zijn zo lang, daar is niet tegenop te discussieren.
Vernieuwing is altijd goed, maar dat betekend nog niet per definitie altijd BETER!
En wat Bike betreft: een duits blad wat vrijwel altijd een duitse testwinnaar heeft is wel serieus te noemen?
Less is bore
Daniel1975 schreef:Er rijden ook Sparks en Epics in de WC's . En wat de grote jongens doen is op dit gebied IMHO wel degelijk van belang; een merk als Speci heeft ook een 29er Epic beschikbaar. Als die fiets sneller zou zijn, zou die toch wel gebruikt worden door de teamrijders?
En er komen zeker wel wat 29ers langs, maar het ging mij even om de enorme stelligheid en kwalificering die KK hanteerde (vandaar ook mijn vergelijkbaar taalgebruik/stellingname).
Sauser won de trans germany op een 29, Todd wells rijd al 2 jaar niet meer op kinderfietsjes en Burry stander is ook al het hele jaar "om" Misschien eerst even gaan kijken voor je roept. De Cape epic werd gewonnen op 29, en tijdens de US champs reed de helft van de top10 op 29.
Valt me op dat met name mensen die nog nooit 29 gereden heb voor zover ik weet er niks mee hebben de verkeerde dingen schrijven. Ga alstublieft een keer op een 29 fietsen Daniel, een 29 is juist sneller op het korte keer en draai werk!
Ben met Tiest wel eens. Als je er zelf nog niet opgereden hebt moet je niet te stellig zijn in je commentaar.
En de wereld is gewoon conservatief, dat is geen belediging. Het is ook wel logisch, als je 2 of 3000 euro besteed aan een nieuwe fiets, dan kies je eerder voor iets wat je kent dan iets waar je alleen van gehoord hebt en daardoor twijfels over hebt. Dat doen verstandige mensen, maar dat heet nou eenmaal conservatief.
Uiteindelijk gaat het om de lol die je hebt op de fiets. En sommige 29er rijders hebben juist meer lol omdat andere er nog niet op rijden, zo ben ik zelf ook.
En de wereld is gewoon conservatief, dat is geen belediging. Het is ook wel logisch, als je 2 of 3000 euro besteed aan een nieuwe fiets, dan kies je eerder voor iets wat je kent dan iets waar je alleen van gehoord hebt en daardoor twijfels over hebt. Dat doen verstandige mensen, maar dat heet nou eenmaal conservatief.
Uiteindelijk gaat het om de lol die je hebt op de fiets. En sommige 29er rijders hebben juist meer lol omdat andere er nog niet op rijden, zo ben ik zelf ook.
Ik heb meer lol op mijn 29er vanwege SingleSpeed en geen vering. Beetje terug naar de basis, zeg maar..... maar deze setup is natuurlijk ook toe te passen op een 26er.red_vfr schreef:Uiteindelijk gaat het om de lol die je hebt op de fiets. En sommige 29er rijders hebben juist meer lol omdat andere er nog niet op rijden, zo ben ik zelf ook.
baron062 schreef:Ik heb meer lol op mijn 29er vanwege SingleSpeed en geen vering. Beetje terug naar de basis, zeg maar..... maar deze setup is natuurlijk ook toe te passen op een 26er.red_vfr schreef:Uiteindelijk gaat het om de lol die je hebt op de fiets. En sommige 29er rijders hebben juist meer lol omdat andere er nog niet op rijden, zo ben ik zelf ook.
Ik rij dezelfde setup op me gf rig. Lekker basic en aanvallend rijden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
TiesT schreef: Sauser won de trans germany op een 29, Todd wells rijd al 2 jaar niet meer op kinderfietsjes en Burry stander is ook al het hele jaar "om" Misschien eerst even gaan kijken voor je roept. De Cape epic werd gewonnen op 29, en tijdens de US champs reed de helft van de top10 op 29.
Valt me op dat met name mensen die nog nooit 29 gereden heb voor zover ik weet er niks mee hebben de verkeerde dingen schrijven. Ga alstublieft een keer op een 29 fietsen Daniel, een 29 is juist sneller op het korte keer en draai werk!
Ik kan met op z'n minst net zo veel voorbeelden komen van top mtb'ers die nog gewoon op 26" wielen rijden. Dus dat argument gaat echt niet op. En daarnaast zegt 't niet zoveel voor ons wat die profs doen. De smalle bandjes met kleine noppen waarmee bovenstaande prof door de modder rijdt is voor 95% van de forumleden toch echt niet weggelegd.
Hoe een fiets met een aanzienlijk langere wielbasis beter kan zijn op kort draai en keer werk lijkt me vrij onlogisch.
Maar hoe vaak krijgt de gemiddelde forummer dat heel korte draai-en-keer-werk dat bijna stapvoets genomen moet worden voor de wielen? Dat is toch maar een heel klein onderdeel van de routes? Veruit de meeste tijd (en dus ook in de meeste bochten) heb je profijt van de 29er-setup.
Volgens mij ligt een groot deel van het voordeel ook bij de langere tochten, vanwege het grotere comfort. Maar moet gezegd: 0,0 ervaring van mijn kant.
Volgens mij ligt een groot deel van het voordeel ook bij de langere tochten, vanwege het grotere comfort. Maar moet gezegd: 0,0 ervaring van mijn kant.
Nee, want profs rijden op dat wat hun materiaalsponsor verlangt. Dat de meeste topmtb'ers op 26" rijden is logisch, de 29er is in OPKOMST...Amclassic-fan schreef:Ik kan met op z'n minst net zo veel voorbeelden komen van top mtb'ers die nog gewoon op 26" wielen rijden. Dus dat argument gaat echt niet op. En daarnaast zegt 't niet zoveel voor ons wat die profs doen.
Amclassic-fan schreef:Hoe een fiets met een aanzienlijk langere wielbasis beter kan zijn op kort draai en keer werk lijkt me vrij onlogisch.
Als al eerder aangehaald:
Groter = meer rubber aan de weg/veld. hierdoor iets meer zijdelingse grip, dus de fiets kan platter door de bocht.
Maar laten we even nuanceren: wielomtrek is 10% groter, dus voordelen kunnen vast niet meer zijn dan dat.....
Het is hype, en daar zijn nu eenmaal veel mensen gevoelig voor.