Klimmen/dalen met hoge velgen(ffwd F6R)
nerveus bij losse hande kan ook aan je balhoofd lager liggen net te los of net te vast... heb ehm zelf ooit net te vast gehad en ik kon niet meer als 4meter zonderhande rijde opnieuw afgesteld en strak recht uit!
Maar dat neemt niet weg dat meer dan 38mm klote is met oog op zijwind niet alleen met afdalingen zeker vroeg in het seizoen met dat heerlijke nederlandse "het in net geen winter meer weer" Windstoten kunne we meer dan genoeg in nederland
Maar dat neemt niet weg dat meer dan 38mm klote is met oog op zijwind niet alleen met afdalingen zeker vroeg in het seizoen met dat heerlijke nederlandse "het in net geen winter meer weer" Windstoten kunne we meer dan genoeg in nederland
-
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51
Ik kreeg tijdens het eerste stuk van de afdaling van de Ventoux, toch echt rake klappen met m'n 38mm's en ik weeg ook bijna 90kg. Je vertrouwen is opslag weg dus ik heb het stuk tot aan het bos tegen 30-40 km/u afgelegd. Echt niet prettig dus...
Ik vraag me af welke remblokken jullie gebruiken voor die full carbon velgen?
Ik ben met m'n china velgen en shimano remblokken (voor carbon) de ventoux afgereden en moest veel eerder beginnen te remmen omdat het gewoon niet zo goed remt. Ik ben dan wel geen goede daler maar toen ik een paar dagen later met een alu remrand afdaalde gaf dat veel meer vertrouwen (en snelheid).
De remrand van de full carbons was trouwens halverwege de afdaling gesmolten/versplinterd dus heb de velgen kunnen weggooien...was al het 2de paar waarvan de remrand beschadigd was op nog geen half jaar tijd.
Iemand die samen met me afdaalde had trouwens hetzelfde probleem met zijn full carbon eastons, maar die waren al een paar jaar oud.
Ik vraag me af welke remblokken jullie gebruiken voor die full carbon velgen?
Ik ben met m'n china velgen en shimano remblokken (voor carbon) de ventoux afgereden en moest veel eerder beginnen te remmen omdat het gewoon niet zo goed remt. Ik ben dan wel geen goede daler maar toen ik een paar dagen later met een alu remrand afdaalde gaf dat veel meer vertrouwen (en snelheid).
De remrand van de full carbons was trouwens halverwege de afdaling gesmolten/versplinterd dus heb de velgen kunnen weggooien...was al het 2de paar waarvan de remrand beschadigd was op nog geen half jaar tijd.
Iemand die samen met me afdaalde had trouwens hetzelfde probleem met zijn full carbon eastons, maar die waren al een paar jaar oud.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik denk toch dat het ook aan jullie remtechniek licht. Bij carbonvelgen moet je hard en kort remmen. Dus niet slepend remmen. Als hard en kort remmen vlak voor de bocht niet mogelijk is omdat je snelheid nog te hoog is of omdat je remblokken niet goed werken, moet je eerder hard en kort remmen om de snelheid eruit te halen en dat meerdere keren voor de bocht herhalen. Ik kan je de blauwe carbon remblokjes van Reynolds (Cryo blue) wel aanbevelen. Niet zo duur en wel ok.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Neem aan dat je garantie hebt op de velgen?Tom Jacobs schreef:Ik kreeg tijdens het eerste stuk van de afdaling van de Ventoux, toch echt rake klappen met m'n 38mm's en ik weeg ook bijna 90kg. Je vertrouwen is opslag weg dus ik heb het stuk tot aan het bos tegen 30-40 km/u afgelegd. Echt niet prettig dus...
Ik vraag me af welke remblokken jullie gebruiken voor die full carbon velgen?
Ik ben met m'n china velgen en shimano remblokken (voor carbon) de ventoux afgereden en moest veel eerder beginnen te remmen omdat het gewoon niet zo goed remt. Ik ben dan wel geen goede daler maar toen ik een paar dagen later met een alu remrand afda)
al)de gaf dat veel meer vertrouwen (en snelheid).
De remrand van de full carbons was trouwens halverwege de afdaling gesmolten/versplinterd dus heb de velgen kunnen weggooien...was al het 2de paar waarvan de remrand beschadigd was op nog geen half jaar tijd.
Iemand die samen met me afdaalde had trouwens hetzelfde probleem met zijn full carbon eastons, maar die waren al een paar jaar oud.
Ik zelf heb Full carbon met keramisch remvlak,worden wel warm maar geen problemen.
Mss kun je een setje laten spaken met je naven die nog wel intact zijn.
Velgen komen van bikexperto (zoran kabala)
Deze zijn wel 50mm en heb ik geen problemen met remmen en afdalen met wind bij 70 km/u
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Tuurlijk heb je geen garantie als je ze kapot remt. Als je slepend remt (wat dus niet kan met carbon wielen) gaan ze stuk. Met alu carbon wielen kan dit ook niet, en deze kunnen zelfs van elkaar af scheuren cq "ontploffen"
-
- Forum-lid
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 16 aug 2012 12:22
- Locatie: Begijnendijk
ik lees niet veel goed over carbonwielen de laatste tijd
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik ben ook wel benieuwd!
Dat je velgen kapot remt als je slepend remt is nu niet echt iets nieuws.
Dat je velgen kapot remt als je slepend remt is nu niet echt iets nieuws.
-
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51
Ik heb nooit rem-instructies gekregen bij m'n full carbons. Het idee dat iets wegsmelt als je verkeerd remt is toch eigenlijk te idioot voor woorden. Dan is carbon eigenlijk niet geschikt om wielen van te maken...
Bij carbons met alu remrand zou de warmte veel meer verdeeld worden en is de kans op schade ook kleiner. Bovendien rem ik met alu remrand ook veel later en harder omdat het gewoon meer vertrouwen geeft.
Als je zo hard moet remmen vlak voor een bocht is het toch ook veel moeilijker om in te schatten met welke snelheid je door de bocht zal gaan (en of je er niet uitvliegt).
Het heeft me in ieder geval al een hoop geld gekost. Voor mij nooit meer full carbons...
Bij carbons met alu remrand zou de warmte veel meer verdeeld worden en is de kans op schade ook kleiner. Bovendien rem ik met alu remrand ook veel later en harder omdat het gewoon meer vertrouwen geeft.
Als je zo hard moet remmen vlak voor een bocht is het toch ook veel moeilijker om in te schatten met welke snelheid je door de bocht zal gaan (en of je er niet uitvliegt).
Het heeft me in ieder geval al een hoop geld gekost. Voor mij nooit meer full carbons...
edit
Laatst gewijzigd door eelcoz op 06 sep 2012 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51
Tja bij een wagen dat is voor mij algemene kennis. Maar het zal dan wel aan mij liggen dat ik dat niet wist over full carbons. Wel sterk dat de verkoper en zelfs een gespecialiseerde repair firma mij hier nooit op gewezen heeft.
Het feit dat ze bij hard remmen genoeg lawaai maken om een heel dorp wakker te maken is ook niet echt bemoedigend om krachtig te remmen. Maar dat ligt dan weer aan het merk remblok blijkbaar.
Het feit dat ze bij hard remmen genoeg lawaai maken om een heel dorp wakker te maken is ook niet echt bemoedigend om krachtig te remmen. Maar dat ligt dan weer aan het merk remblok blijkbaar.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Alu carbon wielen kunnen er wellicht nog slechter tegen (de verlijmde versies) Wanneer die te warm worden ontploffen ze.
De fietsenboer onderaan de alpe heeft er heel wat voorbeelden van.
De fietsenboer onderaan de alpe heeft er heel wat voorbeelden van.