Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Klimmen/dalen met hoge velgen(ffwd F6R)

Erik_1989
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2012 17:26

Erik_1989 23 aug 2012 01:04

nerveus bij losse hande kan ook aan je balhoofd lager liggen net te los of net te vast... heb ehm zelf ooit net te vast gehad en ik kon niet meer als 4meter zonderhande rijde opnieuw afgesteld en strak recht uit!
Maar dat neemt niet weg dat meer dan 38mm klote is met oog op zijwind niet alleen met afdalingen zeker vroeg in het seizoen met dat heerlijke nederlandse "het in net geen winter meer weer" Windstoten kunne we meer dan genoeg in nederland

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 24 aug 2012 10:29

Ik kreeg tijdens het eerste stuk van de afdaling van de Ventoux, toch echt rake klappen met m'n 38mm's en ik weeg ook bijna 90kg. Je vertrouwen is opslag weg dus ik heb het stuk tot aan het bos tegen 30-40 km/u afgelegd. Echt niet prettig dus...

Ik vraag me af welke remblokken jullie gebruiken voor die full carbon velgen?

Ik ben met m'n china velgen en shimano remblokken (voor carbon) de ventoux afgereden en moest veel eerder beginnen te remmen omdat het gewoon niet zo goed remt. Ik ben dan wel geen goede daler maar toen ik een paar dagen later met een alu remrand afdaalde gaf dat veel meer vertrouwen (en snelheid).
De remrand van de full carbons was trouwens halverwege de afdaling gesmolten/versplinterd dus heb de velgen kunnen weggooien...was al het 2de paar waarvan de remrand beschadigd was op nog geen half jaar tijd.
Iemand die samen met me afdaalde had trouwens hetzelfde probleem met zijn full carbon eastons, maar die waren al een paar jaar oud.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 24 aug 2012 10:49

Ik denk toch dat het ook aan jullie remtechniek licht. Bij carbonvelgen moet je hard en kort remmen. Dus niet slepend remmen. Als hard en kort remmen vlak voor de bocht niet mogelijk is omdat je snelheid nog te hoog is of omdat je remblokken niet goed werken, moet je eerder hard en kort remmen om de snelheid eruit te halen en dat meerdere keren voor de bocht herhalen. Ik kan je de blauwe carbon remblokjes van Reynolds (Cryo blue) wel aanbevelen. Niet zo duur en wel ok.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9081
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 aug 2012 11:36

Tom Jacobs schreef:Ik kreeg tijdens het eerste stuk van de afdaling van de Ventoux, toch echt rake klappen met m'n 38mm's en ik weeg ook bijna 90kg. Je vertrouwen is opslag weg dus ik heb het stuk tot aan het bos tegen 30-40 km/u afgelegd. Echt niet prettig dus...

Ik vraag me af welke remblokken jullie gebruiken voor die full carbon velgen?

Ik ben met m'n china velgen en shimano remblokken (voor carbon) de ventoux afgereden en moest veel eerder beginnen te remmen omdat het gewoon niet zo goed remt. Ik ben dan wel geen goede daler maar toen ik een paar dagen later met een alu remrand afda)
al)de gaf dat veel meer vertrouwen (en snelheid).
De remrand van de full carbons was trouwens halverwege de afdaling gesmolten/versplinterd dus heb de velgen kunnen weggooien...was al het 2de paar waarvan de remrand beschadigd was op nog geen half jaar tijd.
Iemand die samen met me afdaalde had trouwens hetzelfde probleem met zijn full carbon eastons, maar die waren al een paar jaar oud.
Neem aan dat je garantie hebt op de velgen?
Ik zelf heb Full carbon met keramisch remvlak,worden wel warm maar geen problemen.
Mss kun je een setje laten spaken met je naven die nog wel intact zijn.
Velgen komen van bikexperto (zoran kabala)
Deze zijn wel 50mm en heb ik geen problemen met remmen en afdalen met wind bij 70 km/u
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 aug 2012 12:29

Tuurlijk heb je geen garantie als je ze kapot remt. Als je slepend remt (wat dus niet kan met carbon wielen) gaan ze stuk. Met alu carbon wielen kan dit ook niet, en deze kunnen zelfs van elkaar af scheuren cq "ontploffen"

the fastest
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 16 aug 2012 12:22
Locatie: Begijnendijk

the fastest 24 aug 2012 13:51

ik lees niet veel goed over carbonwielen de laatste tijd :(

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9081
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 aug 2012 14:07

the fastest schreef:ik lees niet veel goed over carbonwielen de laatste tijd :(
Vertel:
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 aug 2012 14:16

Ik ben ook wel benieuwd!

Dat je velgen kapot remt als je slepend remt is nu niet echt iets nieuws.

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 24 aug 2012 14:22

Ik heb nooit rem-instructies gekregen bij m'n full carbons. Het idee dat iets wegsmelt als je verkeerd remt is toch eigenlijk te idioot voor woorden. Dan is carbon eigenlijk niet geschikt om wielen van te maken...
Bij carbons met alu remrand zou de warmte veel meer verdeeld worden en is de kans op schade ook kleiner. Bovendien rem ik met alu remrand ook veel later en harder omdat het gewoon meer vertrouwen geeft.
Als je zo hard moet remmen vlak voor een bocht is het toch ook veel moeilijker om in te schatten met welke snelheid je door de bocht zal gaan (en of je er niet uitvliegt).
Het heeft me in ieder geval al een hoop geld gekost. Voor mij nooit meer full carbons...

eelcoz

eelcoz 24 aug 2012 14:25

edit
Laatst gewijzigd door eelcoz op 06 sep 2012 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 24 aug 2012 14:37

Tja bij een wagen dat is voor mij algemene kennis. Maar het zal dan wel aan mij liggen dat ik dat niet wist over full carbons. Wel sterk dat de verkoper en zelfs een gespecialiseerde repair firma mij hier nooit op gewezen heeft.
Het feit dat ze bij hard remmen genoeg lawaai maken om een heel dorp wakker te maken is ook niet echt bemoedigend om krachtig te remmen. Maar dat ligt dan weer aan het merk remblok blijkbaar.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 aug 2012 14:48

Alu carbon wielen kunnen er wellicht nog slechter tegen (de verlijmde versies) Wanneer die te warm worden ontploffen ze.
De fietsenboer onderaan de alpe heeft er heel wat voorbeelden van.

Plaats reactie