Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstand zadel stuur

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 02 nov 2012 11:41

De reactie van Ceon op de openingspost was; met de elleboog tegen de punt van het zadel en de vuist tegen de stuurpen. Daar haal ik de vuist dus vandaan.. En ieder weldenkend mens kan toch nagaan dat die naaf achter stuur stelling veel meer over de ideale positie van het bovenlijf zegt, als de lengte van een deel van de arm ten opzichte van de bovenbuis?! Erzijn toch immers lange mensen met korte armen bijvoorbeeld?

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 02 nov 2012 11:48

dickygiovanni schreef:Na gisteravond dit topic te hebben gelezen, vanmorgen maar eens de proef op de som genomen.. Dat de vuist tegen het zadel regel volledig uit de lucht gegrepen onzin is begreep ik.
.......
dickygiovanni schreef:De reactie van Ceon op de openingspost was; met de elleboog tegen de punt van het zadel en de vuist tegen de stuurpen. Daar haal ik de vuist dus vandaan..

Heerlijk dit alles

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 02 nov 2012 12:05

Leg eens uit wat er zo heerlijk is theo? Misschien had ik voluit; met de elleboog tegen de punt van het zadel, en de gebalde vuist richting stuurnok moeten schrijven (ipv vuist-tegen-zadel regel). Zodat mensen als jij het ook hadden begrepen. Maar als jij wat beter begrijpend-leest zijn we er ook..

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 02 nov 2012 12:34

dickygiovanni schreef:Misschien had ik voluit; met de elleboog tegen de punt van het zadel, en de gebalde vuist richting stuurnok moeten schrijven (ipv vuist-tegen-zadel regel).....
Inderdaad, zo begrijpen mensen zoals ik wat je bedoelt. Bedankt!

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 02 nov 2012 14:37

dickygiovanni schreef:De reactie van Ceon op de openingspost was; met de elleboog tegen de punt van het zadel en de vuist tegen de stuurpen. Daar haal ik de vuist dus vandaan.. En ieder weldenkend mens kan toch nagaan dat die naaf achter stuur stelling veel meer over de ideale positie van het bovenlijf zegt, als de lengte van een deel van de arm ten opzichte van de bovenbuis?! Erzijn toch immers lange mensen met korte armen bijvoorbeeld?
"de naaf ACHTER stuur"
Jij weet eigenlijk wel hoe het zit maar door je zinnetje schep je weer verwarring :-)
Volgens die regel zou de naaf precies ONDER het stuur moeten wegvallen. Er achter betekend nl dat je 'm ook ziet en dat kan alleen maar als je op je achterwiel gaat fietsen bij wijze van spreken.

Maar ik ben nog steeds benieuwd wie allemaal zijn naaf VOOR zijn stuur ziet want ik twijfel over die regel. Het lijkt mij dat tijdrijders die best ver naar voor zitten ook hun naaf voor het stuur zien.
Kunnen we er geen pol van maken net zoals op het Belgische forum? Als we er dan ook extra info bij geven bijvoorbeeld of je een meer sportieve danwel een meer comfortabele fiets afstelling hebt.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 nov 2012 14:51

Op m'n tijdritfiets met m'n handen op de basebar zie ik de voornaaf volledig zitten (voor het stuur dus).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 02 nov 2012 15:03

Henpaden; vind het vervelend om mijn gelijk weer te gaan zitten halen. Maar de naaf zit toch precies ACHTER de stuurbuis bij deze stelling? Als jij mij niet ziet door 1 lantaarnpaal, komt dit toch ook omdat ik hier achter sta.. En de vergelijking met een tijdrijdershouding is natuurlijk appels met peren, omdat je veel dieper zit in dat geval..

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 02 nov 2012 15:24

dickygiovanni schreef:Henpaden; vind het vervelend om mijn gelijk weer te gaan zitten halen. Maar de naaf zit toch precies ACHTER de stuurbuis bij deze stelling? Als jij mij niet ziet door 1 lantaarnpaal, komt dit toch ook omdat ik hier achter sta.. En de vergelijking met een tijdrijdershouding is natuurlijk appels met peren, omdat je veel dieper zit in dat geval..
Haha. Ik neem aan dat het een grap is? Maar je hebt wel gelijk hoor, het is maar hoe je het bekijkt.
Alleen bij een vervoermiddel zijn de richtingen gebaseerd vanuit de positie waarin je het vervoermiddel bestuurd en omdat onder of boven niet gebruikelijk is krijgt "achter" een dubbele dus verwarrende betekenis.

Ook al zit je niet in een echte tijdrithouding kan je toch wel dieper en ietsjes meer naar voren zitten als basishouding vanwege de fietsgeometrie, de gebruikte onderdelen en de houding die je aan neemt. Je heb daar marge in.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 02 nov 2012 16:02

Vanuit je blikveld op de fiets (waarover we hier spreken) zie je de naaf niet, want achter het stuur. Als je de fiets van opzij bekijkt zit de voornaaf er vanzelfsprekend onder ( ik blijf erbij ;) ). En tuurlijk zit daar marge in, en daarom is het een leidraad. Er waren ook nog een aantal "maren" bij deze stelling. Armen in 90 graden met het bovenlijf, en op de remgrepen bijvoorbeeld..

MartijnPinarello
Forum-lid

MartijnPinarello 04 nov 2012 17:10

Even de moeite genomen om een oud fietsmetingfilmpje van mezelf in te tekenen. Stuurpen staat 13 cm onder het zadel, met de elleboog tegen het zadel truck kom ik net tot de topcap. Stuurpen is 13cm.
Afbeelding

Uiteraard benieuwd naar jullie opmerkingen op mijn houding :-)
It's all about the bike!

Plaats reactie