Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Aerodynamische vs Lichte fietsen

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 26 okt 2010 15:32

Het zijn ook instabiele differentiaalvergelijkingen, het is niet voor niets dat er nog windtunnels zijn ;)
(en dat ze het weer niet goed kunnen voorspellen :)).

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 26 okt 2010 15:33

:D

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 26 okt 2010 15:43

Foosho schreef:(en dat ze het weer niet goed kunnen voorspellen :)).


Daar baal ik nog het meeste van ... :/

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 26 okt 2010 15:44

Amclassic-fan schreef:Dit slaat nergens op, die getallen zijn uit de grote duim gezogen of er is zeer vreemd gemeten. Met een yaw angle van 0 graden is een 3 spaaks wiel echt niet sneller dan een disc. En het verschil tussen een 3-4-5 spaaks wiel en een gespaakt wiel met diepe velg is zeer gering, wat sneller is staat niet vast. Dus het verschil van 42 seconde in deze tabel is ook erg vreemd.


Dit is het oorspronkelijke artikel:

http://www.aerosportsresearch.com/image ... 2010_1.jpg
http://www.aerosportsresearch.com/image ... 2010_2.jpg

Volgens mij is de persoon die het opgeschreven heeft wel een serieuze aero-expert. Volgens de site heeft hij gewerkt aan de HED wielen en aan Nike Swift kleding.

Helaas is mijn eigen windtunnel net stuk gegaan, dus ik kan het niet controleren ;)

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 26 okt 2010 15:55

Aristos schreef:Interessant, maar wat is het verschil tussen een aero TT en een gewoon TT frame laag. Dus die superbuizen schelen maar 17 seconden??


Het zal ook weer verschillen tussen aero-frames onderling. Het verschil zal groter zijn als je overstapt naar een top-frame als de Cervelo P3C en minder bij een stuk hekwerk zoals de Specialized Transition.

Maar je bent zowiezo beter af op een gewoon TT frame met een optimale houding, dan met een aero frame waar je niet correct op zit.

PS. Voor meer details waarom de P3C zo goed is: http://www.bikesportmichigan.com/review ... 2008.shtml

eelcoz

eelcoz 26 okt 2010 15:59

Foosho schreef: (en dat ze het weer niet goed kunnen voorspellen :)).


Dat kunnen ze prima hoor, Piet Paulusma wist nu al te melden dat we een strenge winter krijgen. Je maakt je vinger nat, steekt m in de lucht, et voila. Een kind kan de was doen.:D

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 26 okt 2010 16:12

off-topic
eelcoz schreef:
Foosho schreef: (en dat ze het weer niet goed kunnen voorspellen :)).


Dat kunnen ze prima hoor, Piet Paulusma wist nu al te melden dat we een strenge winter krijgen. Je maakt je vinger nat, steekt m in de lucht, et voila. Een kind kan de was doen.:D

Over gemiddeldes kunnen ze wel eea zeggen idd.

Maar de vraag of het over 6 weken regent of droog is, of het 11 of 15 graden is en wat de windkracht is, is nu, voorlopig (en waarschijnlijk altijd) onmogelijk te voorspellen.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 26 okt 2010 18:06

Aapje schreef:PS. Voor meer details waarom de P3C zo goed is: http://www.bikesportmichigan.com/review ... 2008.shtml

Wat een stijl om mensen te informeren... :( Of is het indoctrineren. Lijkt wel een Tel Sell reclame.

Er wordt afgetrapt met lappen tekst in de vorm van scorebordjournalistiek. Vervolgens worden heel simpele zaken (die andere frames ook hebben) gebracht als iets zeer bijzonders. En dan een teller mee laten lopen, zodat je wel 30 aero-argumenten kan hebben. Jammer. Zo'n mooi frame verdient toch beter.

Een voorbeeld van iets heel onbenulligs groots uitpakken is wel de sloping vs horizontale bovenbuis. Wordt in dit topic ook genoemd. Dit soort frontal area (in het geval van sloping) zet totaal geen zoden aan de dijk door de heel gunstige orientatie van het oppervlak t.o.v. de rijwind. Daar kun je gerust 0,25 vierkante meter van meesjouwen en nog ga je dat niet merken. Maar goed, als je maar vaak vertelt dat het frontale oppervlak van de bovenbuis bv een factor 2 groter wordt bij sloping, klinkt dat al snel indrukwekkend waarschijnlijk.

En dan ook nog een professionele atleet (McCormack) hypothetisch laten winnen ipv verliezen als hij maar op een P3 hadden gereden, zonder dat je die enorme (!) tijdverschillen hard kunt maken...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2010 22:50

Aapje schreef:
Amclassic-fan schreef:Dit slaat nergens op, die getallen zijn uit de grote duim gezogen of er is zeer vreemd gemeten. Met een yaw angle van 0 graden is een 3 spaaks wiel echt niet sneller dan een disc. En het verschil tussen een 3-4-5 spaaks wiel en een gespaakt wiel met diepe velg is zeer gering, wat sneller is staat niet vast. Dus het verschil van 42 seconde in deze tabel is ook erg vreemd.


Dit is het oorspronkelijke artikel:

http://www.aerosportsresearch.com/image ... 2010_1.jpg
http://www.aerosportsresearch.com/image ... 2010_2.jpg

Volgens mij is de persoon die het opgeschreven heeft wel een serieuze aero-expert. Volgens de site heeft hij gewerkt aan de HED wielen en aan Nike Swift kleding.

Helaas is mijn eigen windtunnel net stuk gegaan, dus ik kan het niet controleren ;)


Volgens mij heeft hij weinig meer serieus werk gedaan dan met dat Swift pak van Nike. Bijna al z'n publicaties gaan er over. Nadat Nike je betaald heeft om mee te helpen met ontwikkelen, vervolgens onafhankelijk onderzoek naar het pak gaan doen is toch wel een beetje... :rolleye:
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie