Alles over vakanties op én met de fiets

Wielrennen Trentino (levico en omgeving)

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 09 jan 2018 21:49

Wij zijn in 2015 en 2016 op san Cristoforo geweest. Prettige camping en voor Italiaanse begrippen niet te duur. Grote pluspunten zijn het bakkertje om de hoek (enorm assortiment tegen acceptabele prijzen), en het goede restaurant meteen buiten de camping.

Vorig jaar mei zijn we naar Mario geweest, andere kant lago, bij Levico therme. Keurig aangeharkte camping met een mooi verwarmd zwembad met whirlpool. Stacaravan werkelijk nagenoeg nieuw. In het hoogseizoen vind ik deze camping te duur, maar voor de meivakantie kijken we al weer met een schuin oog hiernaar.

Als ik jou was probeerde ik san Cristoforo eens, val je je geen buil aan..

Fietsen? Pfff.. Bondone, Baselga de Pine, Kaiserjager, Panarotta, Passo Redebus, enz enz

Johansson
Forum-lid

Johansson 10 jan 2018 20:58

Zelfs mijn ouders gaan naar dat bakkertje toe als ze in die regio zitten dickygiovanni :) Er zitten aardig wat leuke restaurantjes om en nabij het Caldonazzomeer. En fietsen kan je zeker goed in die omgeving + de kwaliteit van de wegen is boven gemiddeld. Ik kan je wel aanraden om een bergverzet te monteren want de klimmen zijn aardig steil en lang

hopjes
Forum-lid

hopjes 11 jan 2018 14:54

Enig idee hoe het daar is qua temperatuur in de mei vakantie (25 april-8 mei)? Met name ivm m'n kids om buiten te spelen cq zwemmen.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 11 jan 2018 17:14

hopjes schreef: 11 jan 2018 14:54 Enig idee hoe het daar is qua temperatuur in de mei vakantie (25 april-8 mei)? Met name ivm m'n kids om buiten te spelen cq zwemmen.
Il Lago di Caldonazzo si trova in Valsugana e poco lontano dal ben più noto lago di Garda. Con i suoi 627 mq e una lunghezza di 5 km, il Lago di Caldonazzo è il più grande lago appartenente interamente al Trentino, siccome il lago di Garda appartiene solo in parte al territorio trentino. Fino al XIX secolo le dimensioni del lago erano ancora più vaste. La profondità media del lago è di 26,5 m. Pur trattandosi di un lago alpino è ideale per la balneazione: le temperature medie nel periodo estivo sono gradevoli: in giugno sono di 20° C, in luglio di 23° e in agosto di 24°.

Vanaf juni zullen je kinderen het er wel lekker vinden, maar in april/mei is het gewoon nog te koud voor ze.

https://it.climate-data.org/location/113004/

Johansson
Forum-lid

Johansson 11 jan 2018 18:54

Zie ook review van Dicky.. zijn op camping Mario geweest in mei met verwarmd zwembad.. 2017 was het al heerlijk weer in mei, maar een zon garantie heb je in die periode niet. Op zich kan je qua temperatuur wel boven de 20 graden verwachten

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 12 jan 2018 22:10

Vorig jaar elke dag gezwommen in de meivakantie, zelfs in het meer. De Giro zagen we voorbij rijden op de klim naar Giovo, en die dag was het gewoon bloedheet (huzarenstukje Pierre Roland). Wij hebben geluk gehad natuurlijk.

robbiey
Forum-lid

robbiey 12 jan 2018 22:49

Grote kans dat het san christoforo wordt.
Is een compact 36-28 voldoende aldaar?

Kan je fiets daar stallen? Nog last van muggen?

Johansson
Forum-lid

Johansson 13 jan 2018 07:37

Robbiey, als je enigszins getraind bent en redelijk kunt klimmen, is een 36-28 naar mijn mening voldoende. Ik rijd nu een single voorblad, maar voorheen reed ik met 34-27 en de 27 had ik alleen af en toe op de hele steile stukken nodig. Er zullen in augustus vast een paar mugjes zitten, maar niets problematisch. Anders in de apotheek in de omgeving een flesje Jungle Formula - Molto forte kopen... dan houd je ze wel op afstand :)

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 13 jan 2018 17:23

Apotheek zit tegenover het bakkertje. Daar ben ik al meermaals geweest met die 3 piloten van me :)

Wij hebben overigens juist besloten om de meivakantie niet naar Trentino te gaan maar naar de Provence. De zomer wordt het zeker weer een combi met ook Trentino. Mooi rondje bollen met lokale klimgeit Johansson :winkthumb:

ori53
Forum-lid

ori53 15 jan 2018 15:29

Hier ook San Cristoforo geboekt.... medio juli.
Tijd zat om te trainen😜
Ik jaag de concurrentie voor me uit.......

Pegoretti Mxxxxxo
Canyon Grizl

robbiey
Forum-lid

robbiey 16 jan 2018 20:45

bedankt voor alle adviezen ook geboekt medio juli 2018.

robbiey
Forum-lid

robbiey 27 aug 2018 21:50

Inmiddels alweer een paar weken terug van vakantie bij het Caldonazzo meer.
Prima kleinschalige camping en erg goed naar ons zin gehad. Voor mij het debuut aldaar en werkelijk prachtig gefietst. Met Marcel woonachtig in Trento 2 schitterende ritten gemaakt. Hij is een hele vriendelijke sympathieke en vooral erg sterke fietser;-)
Hij is een prima gids en weet buiten de gebaande 'commerciele' klimmen je nog hele verrassende klimmen te laten voelen. Nee ik heb geen Marcel aandelen.

Het was voor mij alweer jaren geleden dat ik echt in het hooggebergte was. Hoogste bergen voorheen alpe d'huez en Croix de fer.
Kon op nederlandse bodem ook niet echt heel goed hierop trainen. Had wel voldoende km's gemaakt maar klimmen is toch wat anders en je wordt een jaartje ouders...

Eerste paar dagen had ik denk ik daardoor ook gelijk een zeurende, opzwellende knie en was ik bang dat ik tijdens de vakantie niet meer zou fietsen. Gelukkig nam dit na een dag rust flink af. Het is waarschijnlijk toch 'ineens' die zware (knie) belasting geweest icm wellicht met een lichtste 36x28 verzet.

Uiteindelijk rond de 10 ritten gemaakt waarvan 3 boven de 100km. (rara met wie...)
Totale ongeveer 650 km met 12500 hoogtemeters.

Bekende cols beklommen in tijdsvolgorde:

Redebus
Menador (kaiserjager)
Panarotta
Passo Maghen

Voor mij qua beleving / schoonheid en zwaarte zet ik manghen op 1. Koeien(bellen) op de weg, stromende beekjes, kou, haarspeldbochten, landschappelijk schitterend!
Had het geluk 2de gedeelte naar 2 andere fietsers te kunnen rijden, werkte qua moraal erg motiverend die ik beide dan ook echt op de laatste km wist in te halen.
Ik ervaarde Passo Mangen als een soort van echte oostenrijkse klim (vooral 2de deel). Bij de top terugkijkend en een bord met 15% afdaling ziet staan, zegt genoeg dat deze klim tot het laatste moment ontzettend zwaar blijft.

Menador (vanuit Caldonazzo) is absoluut ook een killer en is fraai aangelegd door smalle eenrichtingsverkeer weggetjes en prachtige uitzicht over de 2 meren.

Redebus (vanuit Pergine) en Panarotta (vanuit Levico) zet ik op gelijke hoogte waarbij ik de panarotta een wat 'lelijk' eindpunt vond hebben, terwijl je bij de redebus nog mooi kan afdraaien.
Dat tussendorpje bij de panarotta vond ik dan wel weer heel leuk om door heen te rijden.

Overigens is naast het fietsen ook bezoeken van wielermuseum / wijnproeverij Moser ook een aanrader, ga je op de fiets heb je een korte maar hele steile beklimming die je eerst moet overwinnen.

Inmiddels alweer een paar weken thuis , laatst nog even gefietst in zlimbug, mijn hemel wat schiet je dan die heuvels over zeg! Supercompendatie heet dat toch? het was strava pr's scoren voor mij,heerlijk.

Ga nu toch eens bedenken hoe ik in Nederland die macht in die poten kan krijgen zoals Marcel dat daar in Trento opbouwt;-)

Plaats reactie