Als je van het ventiel afdraait, gaat de spaak echt wel van het ventiel af.
Of heb je soms 1 linkse en 1 rechtse velg?
Eerste gat links van het ventiel is dan bij het ene wiel voor aan je linkerzijde van je wiel, en bij de andere voor de rechterzijde..
Snap je het noch?
Voor het eerst zelf wielen bouwen
Yeah, dat klinkt wel logisch inderdaad, zit even denken waar het dan fout gegaan is. Ah well, ruimte zat voor de pomp, dus het is ook geen halszaak. Het is ook niet leuk al alles meteen goed was gegaan natuurlijk, moeten wel wat verbeterpunten zijn voor het volgende project
Merci! Ondanks dat er wat foutjes inzitten vind ik het zelf ook best stoer
Mijn ervaring:
In het begin lijkt het best wel lastig, een nieuwe velg begint normaal gesproken rond, dus ik dacht "alle spaken er met gelijke spanning in en dan ben ik er al bijna". Wanneer je dan je wiel in de richter doet is het wel even schrikken als blijkt dat er zowel horizontaal als verticaal een hoop hobbeltjes inzitten.
Vanaf daar is het echt een kwestie van geduld en nauwkeurigheid, ik had mijn wielrichter aan mijn salontafel geklemd en elke avond onder het TV kijken kon ik er gewoon rustig aan sleutelen. (mijn vriendin heeft er gek genoeg geen één keer over geklaagd).
Op het moment dat alles bijna klopte had ik op een gegeven moment wel het idee dat ik een beetje aan het doorslaan was in afstellen. In zo'n wielrichter lijken afwijkingen van misschien 1/10 mm opeens een enorm gat, als je dan de "meetlatjes" weghaald en je geeft een draai aan je wiel zie je helemaal geen afwijking.
Al met al was het voor mij een positieve ervaring en denk ik dat ik best wel tevreden mag zijn voor een eerste keer. Heb ook een fixie project in de koelkast staan wat ik ga oppakken als de fiets klaar is waar ik deze wielen voor heb gebouwd en daar ga ik ook zeker zelf de wielen voor maken.
Mijn ervaring:
In het begin lijkt het best wel lastig, een nieuwe velg begint normaal gesproken rond, dus ik dacht "alle spaken er met gelijke spanning in en dan ben ik er al bijna". Wanneer je dan je wiel in de richter doet is het wel even schrikken als blijkt dat er zowel horizontaal als verticaal een hoop hobbeltjes inzitten.
Vanaf daar is het echt een kwestie van geduld en nauwkeurigheid, ik had mijn wielrichter aan mijn salontafel geklemd en elke avond onder het TV kijken kon ik er gewoon rustig aan sleutelen. (mijn vriendin heeft er gek genoeg geen één keer over geklaagd).
Op het moment dat alles bijna klopte had ik op een gegeven moment wel het idee dat ik een beetje aan het doorslaan was in afstellen. In zo'n wielrichter lijken afwijkingen van misschien 1/10 mm opeens een enorm gat, als je dan de "meetlatjes" weghaald en je geeft een draai aan je wiel zie je helemaal geen afwijking.
Al met al was het voor mij een positieve ervaring en denk ik dat ik best wel tevreden mag zijn voor een eerste keer. Heb ook een fixie project in de koelkast staan wat ik ga oppakken als de fiets klaar is waar ik deze wielen voor heb gebouwd en daar ga ik ook zeker zelf de wielen voor maken.