Advies ideale gewicht
Als je 1 pakje per dag rookte, scheelt dat zo maar even 500 Kcal per dag heeft mijn diëtiste gezegd.Karl66 schreef:Als je twee maanden geleden gestopt bent met roken, is het niet zo gek dat je een paar kg aangekomen bent. Nicotine heeft onder andere als effect dat voedsel minder goed opgenomen wordt. Uit dezelfde hoeveelheid voedsel haalt je lichaam nu domweg meer calorieën.
Dat zou dan betekenen dat iedereen die te zwaar is bij gelijke calorie-inname baat heeft bij nicotinepleisters om af te vallen??hugo147 schreef:Karl66 schreef:
Als je 1 pakje per dag rookte, scheelt dat zo maar even 500 Kcal per dag heeft mijn diëtiste gezegd.
older Budweiser
Nee, want dan blijf je nog steeds teveel calorieën innemen en los je niks structureel op. Nog los van het probleem dat één van de nicotine-ontwenningsverschijnselen een op honger gelijkend gevoel is.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
@kilowatt: Suikers en alcohol zijn de boosdoener.
Je hebt zelf al gconcludeerd dat er er veel calorieën in bier zitten.
Maar er is meer, het geeft je ook nog eens geen verzadigingsprikkel.
Gebruik je nu muesli of cruesli?
De eerste heeft de voorkeur, muesli blijft langer in je maag en bevat meer vezels en minder suikers.
Verder vind ik dat je nogal wat boterhammen eet.
Toch wel volkoren hoop ik?
Wist je dat je maag een soort ballon is, die uitrekt en krimpt naar gelang je eetgedrag?
Als je een tijdje konsekwent wat minder eet, dat zul je eerder verzadigd zijn, en ook geen knorrende maag meer hebben.
Dat je 3 kg bent aangekomen bent in eerste instantie, komt omdat spieren meer wegen dan vet en omdat als je meer eet, het "kanaal" meer gevuld is. Om deze reden tellen dietistes de eerste 2 - 3 kg vaak niet mee bij het afvallen. Bij jou gebeurt het omgekeerde doordat je meer bent gaan eten door het fietsen, geen probleem dus.
Als reactie op de hongerklop (o.a. @nijkie) verhalen: ook dit is trainbaar!
De omzetting van glycogeen naar glucose vindt plaats in de lever, en is efficienter naarmate de prikkel groter is.
Door vaker (snelle) suikers te eten, wordt de prikkel kleiner.
Je lichaam gaat van piek naar dal en dat in een razend tempo. Ook dit geeft eerder een hongergevoel, en een verlangen naar eten/suikers. Die piekjes leiden tot glucoseintolerantie (ongevoeligheid van insuline, en uiteindelijk tot type 2 diabetes)
Beter is om langzame suikers (koolhydraten) te eten, zodat het allemaal wat gelijkmatiger gat en je minder snel laag in je suikers zit.
Een gelletje is leuk voor de finale, of als je iets fout gedaan hebt in je caloriehuishouding; maar de hele dag op gelletjes leven is echt niet goed.
Je hebt zelf al gconcludeerd dat er er veel calorieën in bier zitten.
Maar er is meer, het geeft je ook nog eens geen verzadigingsprikkel.
Gebruik je nu muesli of cruesli?
De eerste heeft de voorkeur, muesli blijft langer in je maag en bevat meer vezels en minder suikers.
Verder vind ik dat je nogal wat boterhammen eet.
Toch wel volkoren hoop ik?
Wist je dat je maag een soort ballon is, die uitrekt en krimpt naar gelang je eetgedrag?
Als je een tijdje konsekwent wat minder eet, dat zul je eerder verzadigd zijn, en ook geen knorrende maag meer hebben.
Dat je 3 kg bent aangekomen bent in eerste instantie, komt omdat spieren meer wegen dan vet en omdat als je meer eet, het "kanaal" meer gevuld is. Om deze reden tellen dietistes de eerste 2 - 3 kg vaak niet mee bij het afvallen. Bij jou gebeurt het omgekeerde doordat je meer bent gaan eten door het fietsen, geen probleem dus.
Als reactie op de hongerklop (o.a. @nijkie) verhalen: ook dit is trainbaar!
De omzetting van glycogeen naar glucose vindt plaats in de lever, en is efficienter naarmate de prikkel groter is.
Door vaker (snelle) suikers te eten, wordt de prikkel kleiner.
Je lichaam gaat van piek naar dal en dat in een razend tempo. Ook dit geeft eerder een hongergevoel, en een verlangen naar eten/suikers. Die piekjes leiden tot glucoseintolerantie (ongevoeligheid van insuline, en uiteindelijk tot type 2 diabetes)
Beter is om langzame suikers (koolhydraten) te eten, zodat het allemaal wat gelijkmatiger gat en je minder snel laag in je suikers zit.
Een gelletje is leuk voor de finale, of als je iets fout gedaan hebt in je caloriehuishouding; maar de hele dag op gelletjes leven is echt niet goed.
@loos:
Behalve geen verzadigingsprikkel wekt bier ook nog eens de eetlust op. Als ik een flesje drink krijg ik meestal trek in iets hartigs, zoals chips of kaas (allebei niet zo best voor het afvallen)
Ik gebruik muesli. Cruesli is gruwelijk zoet. Alleen heeft mijn vrouw de laatste keer cruesli gekocht ipv muesli. Dan eet ik het wel. Eten weggooien doe ik liever niet.
Aangaande zoet: Ik eet nauwelijks suiker, doe nergens suiker in. Af en toe 1 zoetje in de koffie.
Soms, voordat ik van mijn werk naar huis fiets en mijn maag voelt leeg, neem ik een kop koffie met 2 klontjes suiker.
Voor mijn gevoel eet ik niet veel. ik kom op 2000 kcal of iets minder. Daar heb ik een app voor, calorie teller. Dat werkt vrij nauwkeurig (Ik geef niet zozeer om 10 % meer of minder, ik ga niet alles wegen maar kan 100 gram wel inschatten).
5 boterhammen, 2 stuks fruit, cruesli met yoghurt en een warme maaltijd. Af en toe wat noten en groente als wortels, soms olijven. Alles met mate.
5 (volkoren idd) boterhammen lijkt me niet veel. Incl. beleg kom ik op 600-700 kcal.
Als ik dat zou moeten vervangen, wat is het alternatief?
Behalve geen verzadigingsprikkel wekt bier ook nog eens de eetlust op. Als ik een flesje drink krijg ik meestal trek in iets hartigs, zoals chips of kaas (allebei niet zo best voor het afvallen)
Ik gebruik muesli. Cruesli is gruwelijk zoet. Alleen heeft mijn vrouw de laatste keer cruesli gekocht ipv muesli. Dan eet ik het wel. Eten weggooien doe ik liever niet.
Aangaande zoet: Ik eet nauwelijks suiker, doe nergens suiker in. Af en toe 1 zoetje in de koffie.
Soms, voordat ik van mijn werk naar huis fiets en mijn maag voelt leeg, neem ik een kop koffie met 2 klontjes suiker.
Voor mijn gevoel eet ik niet veel. ik kom op 2000 kcal of iets minder. Daar heb ik een app voor, calorie teller. Dat werkt vrij nauwkeurig (Ik geef niet zozeer om 10 % meer of minder, ik ga niet alles wegen maar kan 100 gram wel inschatten).
5 boterhammen, 2 stuks fruit, cruesli met yoghurt en een warme maaltijd. Af en toe wat noten en groente als wortels, soms olijven. Alles met mate.
5 (volkoren idd) boterhammen lijkt me niet veel. Incl. beleg kom ik op 600-700 kcal.
older Budweiser
Nee hoor, dat is prima. Volgens mij ben je goed bezig.Kilowatt schreef:@loos:
Uit een eerdere post (2 mei) kwam ik op (6 + 2 =) 8 boterhammen uit, en dat lijkt me wat veel.
Alternatieven zijn al genoemd (b.v. @dezwarten):
Zelf wil ik nog wel eens wat verse dadels eten als ik trek heb (en aan chips denk )de zwarten schreef:Enkele tips met betrekking tot eten (maar dat ligt altijd moeilijk, want eten is voor iedereen anders):
havermout/goede muesli + gedroogd fruit in plaats van boterhammen.
Wat minder vlees/ yoghurt/melkproducten in het menu.
Wat meer fruit, noten(mix), groenten, paddestoelen.
O ja, en het lijkt mij beter om die brinta door havermout te vervangen.
Succes!
P.S.: die kilo's zijn er langzaam bij gekomen, dus waarom zouden ze er niet langzaam weer af mogen?
De kans dat je dat volhoudt wordt dan aanzienlijk groter, en verkleint de kans op een terugval.
Eigenlijk zou er van volhouden geen sprake mogen zijn, dan heb je het meestal over een dieet. Als mijn eetpatroon gewoon bij mij hoort, een way of life is, net als fietsen (wat een takkeweer deze week trouwens) dan gaat het afvallen vanzelf. Uiteindelijk kom ik op mijn ideale gewicht en dan is het een kwestie van de calorie-inname afstemmen op verbruik (sporten) en op behoud van gewicht.P.S.: die kilo's zijn er langzaam bij gekomen, dus waarom zouden ze er niet langzaam weer af mogen?
De kans dat je dat volhoudt wordt dan aanzienlijk groter, en verkleint de kans op een terugval.
En wil ik van die calorieteller & de weegschaal & de cijfertjes af. Het gaat niet vanzelf en het mag wel een beetje fanatiek aangepakt worden, maar ik moet wel zeggen dat ik het gevoel heb te forceren: Gisteren weer braaf 2000 kcal ingenomen, maar 's avonds knorrende maag. Ik ga ervan uit dat dat verdwijnt de komende tijd. Maar ik ga niet toegeven aan die knorrende maag (koelkast induiken en snaaien naar wat dan ook), das lijkt weer zo op verslaving als roken. En vrouwlief zet schaal met chocolaatjes op tafel
older Budweiser
Jaren 30 ? lijkt mij eerder zo tussen 1965-1975 zo aan de fiets te zien. Maar in ieder geval lang geleden, wel een zeer fraaie avatar trouwens.Pina aqua schreef:Yep, ik weet het. Dus in het weekeinde een biertje na het fietsen kan net.Kilowatt schreef:Ik zag dat bier 40 kcal / 100 ml bevat. Dus een flesje is dan 132 kcal.Pina aqua schreef: Ik mag nog 1 keer per week een paar biertjes drinken van mezelf.
Dat tikt lekker aan.
En je rookt ook nog wel stevig door aan je avatar te zien?
Avetar is een beetje cynisch. Dit komt uit een folder uit de jaren 30, toen was roken nog heel gezond Uiteraard rook ik niet.
Bij Cruesli is glucosestroop gebruikt om de muesli knapperig te krijgen. Zo uit m'n hoofd bevat cruesli zo'n 35 gram suikers per 100 gram... Ik zou de cruesli dus gewoon laten staan, want die bestaat voor een derde uit suikers!Kilowatt schreef:Ik gebruik muesli. Cruesli is gruwelijk zoet. Alleen heeft mijn vrouw de laatste keer cruesli gekocht ipv muesli. Dan eet ik het wel. Eten weggooien doe ik liever niet.
Suikers schrappen is goed, maar een kop koffie met 2 klontjes suiker voordat je gaat fietsen omdat je maag leeg is, helpt niet echt. Je kunt dan beter een klein kommetje Muesli of een plak ontbijtkoek pakken tegen de lege maag. Daar zitten complexere koolhydraten in, waardoor je bloedsuikerspiegel langer op een hoger niveau blijft, dan bij een kop koffie met 2 klontjes suiker.Kilowatt schreef: Aangaande zoet: Ik eet nauwelijks suiker, doe nergens suiker in. Af en toe 1 zoetje in de koffie.
[/quote] Jaren 30 ? lijkt mij eerder zo tussen 1965-1975 zo aan de fiets te zien. Maar in ieder geval lang geleden, wel een zeer fraaie avatar trouwens.[/quote]
Ik vrees dat je gelijk hebt.... In mijn beleving MOET dit wel HEEEEEL lang geleden zijn maar blijkbaar niet.... Leve de platte en gewetenloze marketing....
Ik vrees dat je gelijk hebt.... In mijn beleving MOET dit wel HEEEEEL lang geleden zijn maar blijkbaar niet.... Leve de platte en gewetenloze marketing....
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike