Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ontploffende binnenbanden

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 10 jul 2013 14:26

Doe ik ook nog even een duit in het zakje, afgelopen weekend is bij mij voor de derde keer de wang van een conti 4000s bandje voor mijn gevoel spontaan gescheurd/ gat er in.. De band was nog lang niet op, slijtage indicatoren zijn nog niet eens in de buurt van versleten. Ik wilde eigenlijk alle drie de banden opsturen, maar ik vrees dat ik de vorige twee bij mijn verhuizing heb weggegooid, dus nu maar eentje over.. Als ik op internet rond kijk dan lees ik dat het een vaker voorkomend probleem is, maar wat je daar uit moet afleiden weet ik niet.. Er zijn ook veel mensen die de band fantastisch vinden. Lang verhaal kort, voor mij geen conti's meer.
:winkthumb:

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 10 jul 2013 15:22

Suntoro schreef:
alpdhuez53:15 schreef:Besloten om de conti's nog één kans te geven door de 23 mm op de juiste wijze te monteren. In NL 60 km mee gereden, geen probleem. In Frankrijk 3 km en kabam. Daarna niet meer met deze set verder gereden. De twee andere klapbanden waren dus niet met de Alfa's.
Een buitenband moet je toch altijd goed monteren? Hij zit goed of niet goed.... Maar als ik al die problemen zie met Conti's zal ik ze zeker nooit kopen voor de racefiets, zeker met de Conti prijzen niet over het algemeen... (Op mijn MTB vond ik de X-KIngs al waardeloze dingen, zo krom als wat terwijl de velg gewoon recht was... ). Geen idee waar Conti zijn produktie doet ("made in Germany" jaja), maar andere merken die gewoon in Thailand of Indonesië produceren kunnen wel een rechte band maken...
Met tubeless velgen moet je er goed opletten dat de band naar buiten 'plopt', dat vereist dus iets meer zorgvuldigheid dan met een normale velg. Als je het goed doet dan 'plopt' de band bij ca. 3 bar. Als je het niet goed bij bijvoorbeeld 6/7 bar waardoor je meteen een klapband krijgt (heeft me bij mn notubes wat binnenbanden gekost). Door bijv. een druppeltje dreft op hiel band te smeren zorg je ervoor dat ze eerder 'ploppen'.

Zoals eerder gezegd, jarenlang probleemloos gereden. Nu ineens problemen. Ik vermoed daarom dat er recentelijk iets veranderd is in het productieproces.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 jul 2013 15:48

Ik denk ook aan dat laatste: dat er iets is veranderd en ee nu problemen zijn. Heb in de laatste 3-4 jr nooit een probleem gehad met de 4000s. Tijdens omloop zuid-oost friesland ook een wiel vervangen bij iemand in het startvak ivm biba die eruit stak (een bubbel door een scheurtje in de flank). Toen geen aandacht aan besteed, maar nu ga je denken....
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 jul 2013 18:45

Is het een scheurtje in de lengterichting of in de dwarsrichting? Ik had nl een paar weken geleden een scheurtje in de dwarsrichting ontdekt en maar dichtgelijmd, deze banden zitten net zo'n 1000 km op de velgen. De binnenband kwam er niet uit.
Ik had ze echter al geruime tijd liggen in de verpakking, zeker 3 kwart jaar.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 jul 2013 18:58

Geen idee, zonder na te denken weggegooid.
Less is bore

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 11 jul 2013 10:29

Een mailtje naar Continental gestuurd:
Goedendag,
Op diverse fora kom ik problemen tegen met betrekking tot de GP4000S fietsband. Meer specifiek: klapbanden. Enkele vonden plaats tijdens afdalingen in de bergen, met alle gevolgen van dien.

Nu vertrek ik zelf over een maand naar de Ventoux en vind het geen fijn gevoel kans te lopen op een klapband. Ik gebruik de GP4000S al jaren naar volle tevredenheid, maar deze verhalen baren me wel zorgen.

Kunt u mij vertellen of er meer bekend is over deze problemen? Zijn ze uberhaupt bekend bij u? Zo ja, beperkt het zich tot 1 serie?

Ik zie uw reactie graag tegemoet,

Met vriendelijke groet,
Dit was hun reactie:
Bedankt voor je e-mail.
Het staat inderdaad op enkele fora dat er fietsers zijn die en klapband hebben gehad en ik begrijp je zorgen. Echter moet je deze berichten wel in een perspectief plaatsen. Ten eerste is de GP 4000 S de meest gebruikte racefiets band, dus de kans dat je er iets over leest op het internet is groot. Ten tweede is de oorzaak van zo'n klapband niet eenduidig en wordt de oorzaak ook nooit vermeldt door de gebruiker, daar deze niet altijd op de hoogte is van bepaalde belangrijke factoren.
Zo kan er een klapband ontstaan door de volgende omstandigheden:
1) De band is gemonteerd op een brede velg dat niet conform ETRTO geschikt is. De laatste trend in velgen is namelijk een brede velg die een betere aerodynamica biedt en stijver is in de bochten. Echter loopt het punt waarop de band kan klappen enorm terug.
Dat wordt duidelijk in onderstaand overzicht waarin de maximale bandenspanning te zien is waarop de band kan klappen:
13C -> 20 Bar
15C -> 17 Bar
17C -> 14 Bar
19C -> 12 Bar
21C -> 9 Bar

Zoals je ziet is de grens vaneen brede velg al vanaf 9 Bar. Als je nu bijvoorbeeld de bandenspanning op 8 Bar hebt voor vertrek, gaat de bandenspanning stijgen door verschillende factoren:
> door hoogtemeters,
> door hogere temperatuur dan wanneer de band werd opgepompt,
> door rolweerstand,
> door remmen.
Al deze factoren zorgen ervoor dat de bandenspanning boven deze grens komt. Dit is dan vaak de oorzaak van een klapband.

2) Als er in de afdaling niet pompend geremd word kan de velg niet afkoelen en klap de binnenband.
3) Er wordt een latex binnenband gebruikt. Deze kunnen niet tegen hitte.
4) Er wordt geen velglint gebruikt bij een UST velg. Hierdoor wordt de hitte van de velg niet tegengehouden door het velglint en klapt de binnenband.
5) Bij montage is er een bandenlichter gebruikt en heeft men per ongeluk de wand beschadigd.
6) Insnijding van buitenaf door een scherp voorwerp.
etc.

Theoretisch zou het om ook een productiefout kunnen gaan, maar de banden blijven uitvoerig getest worden en tot nu toe zijn er geen fouten ontdekt.
Een klapband is echter nooit uit te sluiten, maar gezien de hoeveelheid wielrenners die de GP 4000 S gebruiken in relatie tot het aantal klapbanden is de kans erg klein.
Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben.
Alvast een fijne vakantie toegewenst, met vriendelijke groet
Ik heb niet genoeg technische kennis om bovenstaand verhaal op waarde te schatten. Vinden jullie dit (overigens zeer snelle, binnen een dag) antwoord hout snijden?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27914
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jul 2013 10:32

Voor wat het waard is: ik heb al vele duizenden kilometers door de bergen en heuvels gereden met de GP4000(s); nooit één probleem. Wel mijd ik lichte biba's en latex biba's. Gewoon el cheopo Conti biba's.

De reactie van Conti lijkt me netjes (op de spelfout na dan). Zonder meer klasse dat ze zo snel reageren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jul 2013 10:53

havana schreef:Voor wat het waard is: ik heb al vele duizenden kilometers door de bergen en heuvels gereden met de GP4000(s); nooit één probleem. Wel mijd ik lichte biba's en latex biba's. Gewoon el cheopo Conti biba's.

De reactie van Conti lijkt me netjes (op de spelfout na dan). Zonder meer klasse dat ze zo snel reageren.
+1
Alleen die problemen met sneetjes in de wangen zint mij niet helemaal. Ik ben zelf ook een overtuigd gebruiker, maar je leest het nu toch net ff iets te vaak en heb er zelf ook 1 gezien.
Had het toen gewoon op een beschadiging gestoken trouwens.
Less is bore

Tracing
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2013 12:22

Tracing 11 jul 2013 10:54

Hallo,

discussie spitst zich nu toe op conti's en/of tubeless. Onderwerp is wat algemener. Dus mijn ervaring: Heb dit voorjaar (vouw)draadbanden gemonteerd: Vittoria open corsa evo pro (deze kwamen in de test van Fiets als beste uit de rolweerstand test). In combinatie met vredestein latex biba (die roze). Conclusie: Liep geweldig. echter na een paar honderd km al serieuze slijtage / scheurtjes / "snijwondjes" op achterband. Bovendien twee keer na elkaar een klapband voor. Aangezien ik de marmotte ging fietsen had ik daar geen vertrouwen in. Dus terug naar mijn vorige favoriet: Vredestein fortezza tricomp (vouw). Tevens op aangeven van een reactie ergens anders in dit forum een ander merk latex biba gebruikt (Michelin, die groene), deze zijn iets dikker. Tot nu toe geen enkele lekke band, ook niet na een (warme) week in de alpen incl. de Marmotte en geloof me, ik heb geremd in de afdalingen. Voorlopig laat ik deze combinatie dus zitten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jul 2013 12:42

Het verhaal van hoogtemeters en een hogere temperatuur wat Continental als redenen aanvoert valt volledig in de marge.

Als je 2 km in hoogte stijgt neemt de druk in de banden met 0.2 bar toe, zoveel stijg je nog niet eens in de Marmotte.
Voor temperatuur verschillen is er de algemene gaswet:
Afbeelding
p = druk (Pa)
V = volume (m^3)
n = aantal mol gas
R = gasconstante
T = temperatuur (K)

Laat het 's ochtends heel koud zijn op Alpe d'Huez en iemand z'n banden bij 5 Celsius graden oppompen en het 's middags 35 graden Celsius zijn. Dat is dus een stijging van 278 Kelvin naar 308. Dan neemt de druk dus met 0.8 bar toe. Dit is echter wel een extreem voorbeeld, daarnaast loopt een band natuurlijk ook nog langzaam leeg. De 1e tiende bar ben je echt wel kwijt na een paar uur.

Wat betreft de lekke banden tijdens de Marmotte heb ik het idee dat die voor het grootste deel gewoon veroorzaakt zijn doordat veel mensen niet kunnen afdalen en constant in de remmen hangen. Als het probleem echt de banden waren geweest dan hadden er toch veel meer verhalen van lekke banden in de afdaling van de Telegraphe en de Galibier moeten zijn?
De laatste generatie Continental GP4000s lijkt wel erg gevoelige wangen te hebben. Ik heb zelf in het verleden wel vaker wangen van banden in afdalingen beschadigd. Nu sneuvelde er 2 banden bij mij die praktisch nieuw waren zonder dat ik iets geraakt hebt (niet dat ik me er bewust van was iig). Gecombineerd me alle verhalen die ik lees, is er mogelijk meer aan de hand dan botte pech.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Tracing
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2013 12:22

Tracing 11 jul 2013 13:15

@ Amclassic, Goede reactie, ben het er wel mee eens, echter afdaling glandon met met name telegraph en iets minder galibier is wat mij betreft niet te vergelijken. Op de telegraph kan ik mij (behalve bij binennrijden Valloire) niet herinneren dat ik (veel) geremd heb.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jul 2013 14:00

Dat is juist mijn punt. In die andere 2 afdalingen zijn makkelijker, waardoor het aantal mensen dat slepend remt een stuk kleiner zal zijn. In die afdaling zitten echter ook gewoon bocht, dus als puur het probleem de wangen van de banden zou zijn hadden daar ook veel banden moeten exploderen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie