Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

training wintermaanden

arend71
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:19

arend71 17 sep 2013 21:01

Er zijn - ook in deze - geen wetten van Meden en Perzen. Vroeger trok ik pas een lange broek aan als het in de buurt van het vriespunt kwam. Nu heb ik er zeker één aan bij 15 graden. Iedereen zit anders in elkaar.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 18 sep 2013 10:44

havana schreef:Nou, gisterochtend was het hier in Groningen maar liefst 11 graden. Bij dergelijke temperaturen trek ik de winterschoenen wel uit de kast hoor (ik geef toe, ik heb heel snel last van koude voeten).
Het was hier gisterenmiddag tond de 13 a 14, harde wind en regen. Ik heb de overschoenen maar weer te voorschijn gehaald, ik ben best een koukleum met buiten sporten. Vrouwen en koude voeten weet je... En kort lukt mij alleen bij 20+ graden en bijna windstil. Anders: k.k.kkououd.
Veni. Vidi. Fietsie.

ThibautD
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 aug 2013 08:15

ThibautD 18 sep 2013 11:02

Gisterenavond bij een graad of 11 gaan fietsen in de gietende regen. Ik had overschoenen, arm en beenwarmers aan (Sportfull NoRain), thermisch ondertruitje van craft (Pro Zero Extreme windstopper), korte broek, shirt met korte mouwen en een regenjasje van Sportfull.

En ik moet zeggen dat ik tijdens de gehele rit totaal geen koud heb gehad.

Belangrijk is wel dat je overschoenen waterdicht zijn, of toch zeer lang ervoor zorgen dat je voeten droog blijven! Want eens natte voeten is het over en krijg je zeer snel koud.

Gebruikersavatar
DoubleJ
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 aug 2013 13:19
Locatie: Den Haag
Contact

Gebruikersavatar DoubleJ 18 sep 2013 11:27

100% waterdichte overschoenen heb ik helaas nog niet kunnen vinden, maar alle beetjes helpen... En hoe langer het duurt voordat je sokken nat worden hoe beter ;)

Als je goed bent gekleed op de regen dan is het goed te doen vind ik.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 18 sep 2013 15:19

ThibautD, Hoe hou jij je hoofd droog ?
older Budweiser

ThibautD
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 aug 2013 08:15

ThibautD 19 sep 2013 09:26

Helm en haar :-P

Mijn haar was niet echt super nat na de rit, maar anders heb ik ook nog een helm mutsje.
Dit doe ik wel bijna nooit aan omdat ik daardoor snel veel te warm krijg.

ThibautD
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 aug 2013 08:15

ThibautD 16 okt 2013 07:41

Hmm, ik ga hier toch ook even een vraag in de groep gooien en geen nieuw topic starten.

Doordat ik pas 's avonds rond 17u thuis kom en dan nog moet eten en dergelijke kan ik meestal pas beginnen fietsen rond 19u. Meestal rij ik dan een tochtje van anderhalf tot 2u.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om tijdens de winter deze avondtraining tijdens de week te vervangen door een looptraining. En dan een fietstraining in het weekend van 2 à 3 (misschien zelfs 4) uur?

De bedoeling is om voldoende conditie op te bouwen tijdens de wintermaanden om te kunnen meedoen aan de RVV en andere grote tochten in het voorjaar.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 okt 2013 07:59

Ik ken mensen die amper fietsen in de winter en de RVV uitrijden. Dus ja, het is mogelijk. Met één lange rit in het weekend onderhoud je je conditie al best redelijk, doe door de week gewoon wat je leuk vindt. Zolang je maar IETS doet en niet met een zak chips op de bank gaat zitten ben je goed bezig. Natuurlijk is fietsen het allerbeste, maar je bent geen elite of prof en je hoeft je geld er niet mee te verdienen hè...
Laatst gewijzigd door havana op 16 okt 2013 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 okt 2013 09:27

Hoeveel training je in de winter nodig hebt om die lange tochten in het voorjaar uit te rijden hangt af van je bagage. Als je al jaren veel fietst pakt je lichaam het na een periode met relatieve inactiviteit weer een stuk sneller op.

Ik heb de afgelopen 4 maanden nauwelijks gefietst. De 1e 2 maanden wel geteld 5 uur, daarna wel weer iets meer. De conditie heeft natuurlijk een behoorlijke tik gekregen, maar ik ben niet op eens een slak geworden die niet meer vooruit komt. En met iedere keer die ik nu weer op de fiets klim verbeterd de conditie snel.

Als je 1x in het weekend een langere tocht (zeg 2.5+ uur) blijft maken en je sport nog 1 of 2x doordeweeks, bij voorkeur fietsen of iets wat een beetje in de richting komt (schaatsen of bijv hardlopen), dan moeten die tochten in het voorjaar ook wel lukken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6580
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 okt 2013 18:27

amclassic-fan schreef:Hoeveel training je in de winter nodig hebt om die lange tochten in het voorjaar uit te rijden hangt af van je bagage. Als je al jaren veel fietst pakt je lichaam het na een periode met relatieve inactiviteit weer een stuk sneller op.
+1

Met serieuze competitie of het uitrijden van een toertocht zit daar natuurlijk wel een verschil in. Maar als ik nu tot half maart niet op de fiets ga zitten rij ik gewoon de 200+ Gent-Wevelgem uit en kom ik echt niet als laatste binnen.

Ervaring (eten, welke versnelling, als je in het wiel zit ECHT in het wiel zitten) wordt soms zo onderschat.
Maar ik fiets iedere week genoeg. Niet zozeer om tochten uit te kunnen rijden in het voorjaar maar puur om algemene fitheid en ik fiets nu eenmaal graag. Ook als het wat minder weer is. Met de moderne kleding van tegenwoordig zijn voor mij de seizoenen nauwelijks nog een issue. Alleen als het geijzelt heeft heb je een punt.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 16 okt 2013 21:11

amclassic-fan schreef:
Als je 1x in het weekend een langere tocht (zeg 2.5+ uur) blijft maken en je sport nog 1 of 2x doordeweeks, bij voorkeur fietsen of iets wat een beetje in de richting komt (schaatsen of bijv hardlopen), dan moeten die tochten in het voorjaar ook wel lukken.
Dat is wel ongeveer wat ik van plan ben deze winter. Een keer per week schaatsen, en als de lessen over zijn; zwemmen. Minimaal 1x in de week fietsen, langer stuk. Maar is fietsen genoeg of moet het echt trainen zijn? En zo ja, hoe en wat?
Veni. Vidi. Fietsie.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 16 okt 2013 21:22

Ik vind fietsen genoeg. Doe niks anders als onderhouden in de winter. Geen hele lange tochten, geen extreme hartslagen. Ik blijf slechts fietsen om in beweging en slank te blijven. Geen training..

Plaats reactie