Een intro over mijzelf en daarna antwoord op de vraag. Een anderhalve maand geleden na een zoektocht over gestapt naar een E-bike (Blue Label van Reise en Muller met een Bosch middenmotor) en wel een hi-Speed 45km. De reden van aanschaf was een snelle manier voor woonwerk verkeer.
En iedereen kent het breekmomentje wel, als je naar je werk gaat of van je werk komt en nog 25 km moet fietsen op tijdstippen als, 5:00 uur in de ochtend of 23:00 uur in de avond en er is wind en verticale slagregen. De E-bike met een ondersteuning tot 25 km was geen optie, daar ik al op de gewone fiets al 28 tot 30 km fietst. Nu is er keuze van 45km E-bike, deze paste precies in het plaatje. Met windkracht 4 à 5 Beaufort, regen of geen regen, toch relax met 30 à 32km kan fietsen is super. Normaal viel ik terug naar zo'n 20km en een behoorlijk inspanning en snot voor de ogen.
Dan de snelheid van 45km, die ga je halen als je deze windkracht in de rug hebt en dan moet je een behoorlijk inzet leveren en staat ook het zweet op de rug. Daarbij word de actieradius met deze snelheid in de hoogste trapondersteuning naar 30km gereduceerd. Ook moet je de ruimte hebben om deze snelheid te halen. Gemiddeld haal ik nu met deze fiets een snelheid van 35km over een afstand van 25 met daarvan 21km polderfietspadden en 4km stad waarin je absoluut niets hebt aan deze snelheid
Resumé; ideale fiets, ook zonder trapondersteuning ( 25 tot 30km). Deze fiets heeft 4 standen, de actieradius Eco 120km, Tour 80km, Sport 45km en Turbo 32km.
@ Brekson op de vraag van 80km fietsen met een snelheid van 30km/35km per uur wordt een uitdaging. In de Eco gaat het lukken maar met een inspanning. Met de Tour is dat de vraag. Het bij houden van een racefiets met de opgegeven snelheid is zeker mogelijk met minimale inspanning, maar de actieradius van 80km moet je bijstellen. Acculader meenemen een restaurantje zoeken en 2 1/2 uur de accu laden.
Wat mij verbaasd bij het lezen van deze topiq, dat de vraag die gesteld wordt niet na behoren wordt beantwoord. Ook met verbazing lees in vooroordelen, beweringen en aanname's van mensen die nog geen meter op 45km E-bike hebben gecruised. Ik zie het zo er zijn auto's die 250km kunnen maar dat nergens kunnen rijden, behalve op stukken Autobahn. Maar dat wil niet zeggen dat zo'n auto levensgevaarlijk is. Het is heerlijk cruisen in zo'n auto. En dat er bestuurders zijn die een snel "voertuig" besturen en zich asociaal gedragen, wil niet zeggen dat iedere bestuurder van een dergelijk "voertuig" zo is!