Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
Zo'n ding heet een triple, niet trippel of tripppple of zoiets.
- Martin Swinkels
- Forum-lid
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
- Locatie: Hilversum
- Contact
Ego te groot voor een triple, en dan 4 x afstappen op een klim.
Dat is humor
Dat is humor
Bedankt Jasper,
Martin jij bent nu de derde die wel even moet laten weten wat een nitwit ik ben, hoop dat je het zelf idd leuk vind! Dat is toch gewoon eerlijk om te zeggen (dat je geen triple wil) ik denk dat velen die er misschien beter wel een zouden kunnen nemen er zo over denken. Mocht je ooit die kant op gaan, fiets daar ook ff omhoog en post hier je ervaringen (makkelijk te doen met 39/25 hoogstwaarschijnlijk) kan de TS dat ook mooi kopen toch.
Martin jij bent nu de derde die wel even moet laten weten wat een nitwit ik ben, hoop dat je het zelf idd leuk vind! Dat is toch gewoon eerlijk om te zeggen (dat je geen triple wil) ik denk dat velen die er misschien beter wel een zouden kunnen nemen er zo over denken. Mocht je ooit die kant op gaan, fiets daar ook ff omhoog en post hier je ervaringen (makkelijk te doen met 39/25 hoogstwaarschijnlijk) kan de TS dat ook mooi kopen toch.
Heren, heren, niet zo katten op elkaar! Voor dit soort discussies is er een heel mooi topic: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=7330
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Ik vind het voor en tegen van triple wel interessant, ga nog maar even door
sieper, ik was niet de topicstarter
sieper, ik was niet de topicstarter
- Martin Swinkels
- Forum-lid
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
- Locatie: Hilversum
- Contact
Dit is wel een aardige link over compact vs. dubbel vs. triple
http://www.tcdekampioen.nl/index.php?op ... &Itemid=97
@Sieper
Relax.. Het is niet lullig bedoeld.. Ik zie er echt de humor van in.
http://www.tcdekampioen.nl/index.php?op ... &Itemid=97
@Sieper
Relax.. Het is niet lullig bedoeld.. Ik zie er echt de humor van in.
Merci Martin,
ik reageerde denk ik ook wel wat overgeprikkeld, 1e post en dan meteen 3 x "kritiek".
Nogmaals, ik ben maar een heel gewoon beginnertje die ook voor het eerst de "bergen" in was geweest maar ik zag op Strava dat ik toch eigenlijk overal bij de beste 1/3 hoorde (en OK daar ben ik best een beetje trots op (misschien volledig onterecht ), maar wat ik daarmee bedoelde te zeggen is dat ik denk ik dus toch wel soort van representatief ben (denk ik) voor de meeste (beginnende/hollandse) klimmers (je staat toch "in the middle of the pack").
Ik las hier op het forum best veel adviezen van 39/28 of zelf 34/27 is heus wel genoeg als je een beetje getraind hebt. Nou heb ik het afgelopen jaar zo'n 1500km getraind en zo'n 7000 hoogtemeters gemaakt (dat geld toch vast wel als een beetje, heb ook nog andere sporten te doen) en ik denk dus niet dat 34/27 of soortgelijke verhoudingen voor de meeste klimmers echt afdoende is, ga je langere klimmen doen (of "erg" steile) dan is het gewoon heel fijn (noodzakelijk denk ik zelfs als je niet af wilt hoeven stappen) om kleiner te kunnen schakelen.
Dat is denk ik voor TS (niet Materialist sorry) best wel interessant als je een racefiets wilt gaan kopen "ook voor in de bergen".
ik reageerde denk ik ook wel wat overgeprikkeld, 1e post en dan meteen 3 x "kritiek".
Nogmaals, ik ben maar een heel gewoon beginnertje die ook voor het eerst de "bergen" in was geweest maar ik zag op Strava dat ik toch eigenlijk overal bij de beste 1/3 hoorde (en OK daar ben ik best een beetje trots op (misschien volledig onterecht ), maar wat ik daarmee bedoelde te zeggen is dat ik denk ik dus toch wel soort van representatief ben (denk ik) voor de meeste (beginnende/hollandse) klimmers (je staat toch "in the middle of the pack").
Ik las hier op het forum best veel adviezen van 39/28 of zelf 34/27 is heus wel genoeg als je een beetje getraind hebt. Nou heb ik het afgelopen jaar zo'n 1500km getraind en zo'n 7000 hoogtemeters gemaakt (dat geld toch vast wel als een beetje, heb ook nog andere sporten te doen) en ik denk dus niet dat 34/27 of soortgelijke verhoudingen voor de meeste klimmers echt afdoende is, ga je langere klimmen doen (of "erg" steile) dan is het gewoon heel fijn (noodzakelijk denk ik zelfs als je niet af wilt hoeven stappen) om kleiner te kunnen schakelen.
Dat is denk ik voor TS (niet Materialist sorry) best wel interessant als je een racefiets wilt gaan kopen "ook voor in de bergen".
Beste Sieper,
Iedereen heeft het beste met je voor,Ook ik.
Echter je schrijft een paar zaken die waarschijnlijk anders gezien worden.
Sram gaat tot 32 met wifli derrie.
Je zegt dat je op Strava diverse top 3 plaatsen heb gereden,dan neem ik aan dat je redelijk goed kan klimmen en zeker vlak goed uit de voeten kan ,Maar je zegt met een beetje wind een 39 voor te prefereren ipv 34.
Ook met een 25 -27 kun je goed klimmen al is de klim 25km a zeg maar 6-7% gemiddeld.
Idd op steile klimmen is het fijn reserve te hebben op je krans achter.
P.s 7000hm valt wel mee op 1500km.
Dus van mijn kant geen hard feelings naar jou toe.
Iedereen heeft het beste met je voor,Ook ik.
Echter je schrijft een paar zaken die waarschijnlijk anders gezien worden.
Sram gaat tot 32 met wifli derrie.
Je zegt dat je op Strava diverse top 3 plaatsen heb gereden,dan neem ik aan dat je redelijk goed kan klimmen en zeker vlak goed uit de voeten kan ,Maar je zegt met een beetje wind een 39 voor te prefereren ipv 34.
Ook met een 25 -27 kun je goed klimmen al is de klim 25km a zeg maar 6-7% gemiddeld.
Idd op steile klimmen is het fijn reserve te hebben op je krans achter.
P.s 7000hm valt wel mee op 1500km.
Dus van mijn kant geen hard feelings naar jou toe.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
In het door mij hierboven al aangehaalde topic kun je genieten van 52 pagina's discussie over wel of niet triple/dubbel/compact. Ik zou zeggen: haal je hart op!materialist schreef:Ik vind het voor en tegen van triple wel interessant, ga nog maar even door
sieper, ik was niet de topicstarter
Voor alle duidelijkheid, geen top 3 (verre van) maar bij de beste derde (1/3) van de plaatsen, ik was 1 x 9e van de 29 en 1 x 4e (van de 6 haha), dat was de aanloop naar cicogna (naar Rovegro, mag je nauwelijks klimmen noemen) en daar reed ik nog heel rustig want ik wist wat er nog aan kwam) maar eigenlijk overal bij de beste 1/3 van het veld dus zeg maar plaats 80 van 260 etc.
De rit Verbania, Cannobio, Domodossola en weer terug naar Verbania (dwars door het val grande, toch 1600 hoogtemeters en 102 km heb ik idd niet af hoeven stappen, (was ook veel tussen de 6 en 8% klimmen) dat is denk ik net de grens voor 34/27 oid.
Ik woon zelf ook in de buurt van Ernhem en op de dijk vind ik een 34 (ook met "wat" tegenwind) vaak net wat te klein, schakel je op naar de 50 moet je achter weer opschakelen en dan komt er iets meer wind en shit daar ga je weer (4 x schakelen). Ik vind dat klote en daarom zou ik een 39 adviseren voor hier in NL.
en dan een long cage (van welk merk dan ook) voor achter als je op vakantie naar de bergen gaat (in limburg kwam ik met de 34/27 ook wel boven (vond dat wel erg inspannend hier en daar) tijdens die Math Salden toertocht dit voorjaar), het is even wat ombouwwerk (ben er zelf best huiverig voor) maar zo leer je je fiets/de techniek wel meteen goed kennen.
Your mileage may vary maar dit gaat mijn set-up worden voor komend jaar.
De rit Verbania, Cannobio, Domodossola en weer terug naar Verbania (dwars door het val grande, toch 1600 hoogtemeters en 102 km heb ik idd niet af hoeven stappen, (was ook veel tussen de 6 en 8% klimmen) dat is denk ik net de grens voor 34/27 oid.
Ik woon zelf ook in de buurt van Ernhem en op de dijk vind ik een 34 (ook met "wat" tegenwind) vaak net wat te klein, schakel je op naar de 50 moet je achter weer opschakelen en dan komt er iets meer wind en shit daar ga je weer (4 x schakelen). Ik vind dat klote en daarom zou ik een 39 adviseren voor hier in NL.
en dan een long cage (van welk merk dan ook) voor achter als je op vakantie naar de bergen gaat (in limburg kwam ik met de 34/27 ook wel boven (vond dat wel erg inspannend hier en daar) tijdens die Math Salden toertocht dit voorjaar), het is even wat ombouwwerk (ben er zelf best huiverig voor) maar zo leer je je fiets/de techniek wel meteen goed kennen.
Your mileage may vary maar dit gaat mijn set-up worden voor komend jaar.
Idd mooie klim Cannobio omhoog langs Marco Pantani steen.
Misschien komen we elkaar nog wel eens tegen op de dijk...we hebben een fietsclubje en rijden in het groen.
Op Strava zijn we ook De Appeltaartjes genaamd.
Misschien komen we elkaar nog wel eens tegen op de dijk...we hebben een fietsclubje en rijden in het groen.
Op Strava zijn we ook De Appeltaartjes genaamd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.