Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
99#legion
- Forum-lid
99#legion
27 sep 2010 22:39
Amclassic-fan schreef:Rohloff met dichte kettingkast. En qua banden GP4000 4Seasons, als je nog meer anti-lek gaat zit je met banden die echt voor geen meter rollen en weinig grip hebben.
Een fiets met Rohloff én dichte kettingkast heb ik al gespot.
De banden die je aanbrengt lijken me wel ideaal voor deze breedte.
Thx voor de tip Amclassic-fan !
-
99#legion
- Forum-lid
99#legion
27 sep 2010 22:50
Corniel schreef:Als je echt zoveel gaat rijden voor je woon-werk zou ik de aanschaf van zo'n karretje overwegen:
Deze zijn vaak ook uitgevoerd met een dakje. Je zit droog, met twee wielen voor rijd je stabiel, en je kan snelheden ontwikkelen tot dik 50km/u. Maakt de reistijd iets beter te behappen.
Hoi Corniel,
Volledig akkoord met je redenering ! Ik heb twee collega's die voor gelijkaardige afstanden gebruik maken van een ligfiets, weliswaar niet zo rijkelijk uitgerust als het voorbeeld in de foto. Hun initieel enthousiasme is echter ondertussen danig getemperd ... In tegenstelling tot Nederland, waar ik graag met de fiets vertoef, zijn namelijk de fietspaden in België veelal zo rampzalig aangelegd of onderhouden dat het daadwerkelijk levensgevaarlijk is om met zo'n laagvlieger die ellende te trotseren. Ik heb het zeker overwogen maar zie af van het idee.
-
99#legion
- Forum-lid
99#legion
27 sep 2010 22:58
thja14 schreef:Ik probeer 4 keer per week woon werk te doen (lukt redelijk). Afstand korste route 18 km enkel. Wat doe ik echter heen altijd 18 km. Terug 1 keer 18, 1 keer 30, een keer 60 en een keer 80 km. Zit ik er weerk op zo'n 260 km (is nog een stuk minder dan wat jij van plan bent, maar toch). Ik rijd dit allemaal op een gewone renfiets met een sigma evo lamp en een los klik spatbordje boven mijn achterwiel, Ik rijd ook gewoon met 23 mm bandjes en zomer en winter. Nooit een probleem. Alleen bij sneeuw pak ik de MTB.
Hoi thja14,
Thx voor de reply. Jouw bagage neem je mee in een rugzak veronderstel ik ? Hoe verteer je dat traject van 60 en 80 km met rugzak ? OK, ik besef dat dit persoonsgebonden is maar ben er nieuwsgierig naar.
-
nagtie
- Forum-lid
nagtie
29 sep 2010 15:19
Wat ik mij afvraag.. verwacht je het te kunnen volhouden? Als je nu veel geld investeerd en 65km blijkt te ver te zijn om iedere dag te doen, dan is dat flink zonde.
Ik zou vooral letten op onderhoud en comfort. Elke fiets fietst. In het race en hybride verhaal fietst elke fiets prima tot goed. Maar belangrijk is dat je er 25000 km per jaar op kan zitten, je zit toch ongeveer 800 uur per jaar op die fiets, zit je dan niet lekker dan heb je snel een probleem.
Slijten doet een fiets dan ook erg snel.
Mijn advies zou dan ook een hybride zijn gelijkend op de Trek FX, met een 25mm bandje omdat dat denk ik het compromise is tussen comfort en snelheid. En rolhof is helemaal super, ook qua onderhoud.
-
thja14
- Forum-lid
thja14
29 sep 2010 15:44
99#Legion schreef:.
Hoi thja14,
Thx voor de reply. Jouw bagage neem je mee in een rugzak veronderstel ik ? Hoe verteer je dat traject van 60 en 80 km met rugzak ? OK, ik besef dat dit persoonsgebonden is maar ben er nieuwsgierig naar.
[/quote]
Nee, ik rijd zonder rugzak. Dat is de voornaamste reden, waarom ik maximaal 4 keer per weerk op de fiets ga. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheden dat ik op het werk kleed en bergruimte en een douche ruimte tot mijn beschikking heb.
Op de dagen dat ik met de auto ga wissel ik mijn gedragen kleren voor schoon goed, waardoor ik niets mee hoef te nemen als ik op de fiets ga. Mijn boterhammen neem ik dan gewoon in de zakken van mijn wielershirt mee. Heel soms neem ik mijn laptop wel een mee in een speciale "laptoprugzak" dan is anderhalf uur echt de max voor mij, dan begint (de dan beste zware) rugzak met te irriteren. Met een speciale fietsrugzak (Deuter) fiets ik op de MTB op vakantie wel soms hele dagen, maar op de renfiets zit ik te vlak om dat comfortabel te vinden. Voor mij blijft de renfiets toch gewoon mijn favoriete woon-werk vervoer. Vanmiddag weer lekker een rondje van ruim 60 km.
Passie voor het fietsen en de fietsen.
-
surfzeeuw
- Forum-lid
surfzeeuw
30 sep 2010 14:51
Een rugzak die je goed kunt fixeren hoeft geen probleem te zijn om mee te nemen op tochtjes van ongeveer 100km.
Is dus zeker de investering waard en er zijn genoeg merken die er lever. Zorg wel dat je behoorlijk wat ventilatie tussen rug en rugzak hebt.
De Deuter die jij hebt is wel een goede keus.
-
29ninerdale
- Forum-lid
29ninerdale
30 sep 2010 18:38
Is mijn woonwerkfiets. Ik fiets elke dag 70km.
Ik rijd al enkele maanden met een Alfine naaf en ben daar tot nu toe heel blij mee.
Banden zijn Schwalbe Marathon plus, nog geen lek mee gereden.
Ik heb een Lupine Tesla 4 verlichting. Is wel nodig aangezien ik langs het zonienwoud rij en daar geen straatverlichting is.
-
99#legion
- Forum-lid
99#legion
30 sep 2010 21:43
29ninerdale schreef:
Is mijn woonwerkfiets. Ik fiets elke dag 70km.
Ik rijd al enkele maanden met een Alfine naaf en ben daar tot nu toe heel blij mee.
Banden zijn Schwalbe Marathon plus, nog geen lek mee gereden.
Ik heb een Lupine Tesla 4 verlichting. Is wel nodig aangezien ik langs het zonienwoud rij en daar geen straatverlichting is.
Echte vette fiets hoor ! Supergaaf in dat zwart ... nice design en doordachte keuze.
Snelle fiets lijkt me ... thx for sharing.
-
99#legion
- Forum-lid
99#legion
30 sep 2010 22:09
Vandaag en gisteren alle tips van jullie nog eens op een rijtje gezet en deze naast mijn wensen gezet. Ik heb een sneuvellijstje gemaakt waar Stevens als eerste aan de beurt komt. Met een Stevens - verdeler in een straal van amper 6 km, een grote troef toch wel.
Kijk, dit is zo'n keuze wat mijn rijprofiel betreft: Stevens Sovereign R14 of Stevens Xenith.
[img=
http://i266.photobucket.com/albums/ii26 ... evens1.jpg]
Xenith
[img=
http://i266.photobucket.com/albums/ii26 ... evens2.jpg]
Sovereign R14
[img=
http://i266.photobucket.com/albums/ii26 ... evens3.jpg]
Xenith R14
Gewichtsverschil 5,2 kg (!!) in het voordeel van de Xenith ... maar de R14 heeft een Rohloff-naaf en Magura HS33 tgo dat de Xenith is uitgerust met een XTR derailleur en XT remmen (toch ook top). Bandenmaat 38 tgo 42.
Dus duurzaamheid tgo gewicht/sportiviteit/snelheid ... ik vraag me af hoeveel nadeel ik ondervind van zo'n best behoorlijk groot gewichtsverschil wanneer ik hetzelfde traject fiets.
Bovendien amper 200,00 euro prijsverschil Rohloff derailleur ...
Een Sovereign Lite R14 kan ook: die is afgewerkt met een vaste voorvork, is 100,00 euro goedkoper en klokt op de weegschaal af op 14,6 kg. Deze zou m'n voorkeur krijgen tgo de iets zwaardere versie.
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
30 sep 2010 22:25
650 km woon-werk per week lijkt mij hét recept om in no time opgebrand te raken...
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
thunder_road
- Forum-lid
thunder_road
30 sep 2010 22:43
Koop gewoon de fiets die het lekkerste zit ; veel blangrijker dan elk detail doortespitten; vooral voor je doel is de zit het beste!. Probeer proefritten te maken.
Doe je niet aan sport of hobbies dan? volgens mij blijft er hiervoor weingi tijd/energie over.
denk aan me zelf: 45-50 uur werk per week; eten koken ; huishoudelijk werk. woon/werk per fiets minimaal 30 km per dag 5x (En dan heb ik de luxe om langer routes te nemen voor woon/werk voor de absolutt nodige afwisseling door de duinen); anders is het echt saai zo door de polder). hobbies/sport en ontspanning. En dan zit het wel behoorlijk vol al. En dan heb ik niet eens een gezin ofzo.
130 km is best veel maar laat je niet afschrikken!
PS ik heb Cube SL Cross Race (hybride met vaste vork en ultegra SL); misschien aanrader
-
kappa-man
- Forum-lid
kappa-man
30 sep 2010 22:58
Surfzeeuw schreef:Een rugzak die je goed kunt fixeren hoeft geen probleem te zijn om mee te nemen op tochtjes van ongeveer 100km.
Is dus zeker de investering waard en er zijn genoeg merken die er lever. Zorg wel dat je behoorlijk wat ventilatie tussen rug en rugzak hebt.
De Deuter die jij hebt is wel een goede keus.
Volledig oneens.
Ik rij mijn woon-werk verkeer (55 km enkele reis) met een rugzak van Ortlieb (aanschafprijs 200 euro) die volledig is te fixeren. Echter mijn rug reageert hier wel degelijk op. Juist door de fixatie komt de rug niet meer aan bewegen toe en krijg is dus problemen in de rug.
Ik neem weinig bagage mee, enkel een boxershort, wat boterhammen en nog wat klein spul.
Schone kleding heb ik op mijn werkplek liggen.
Als ik jou was zou ik kiezen voor een dragertje aan de zadelpen of een ouderwetse fietstas.
Opgeven is geen optie!