Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 27 feb 2014 09:22
U roept, wij posten. Hier is deel 3:
Na het vijlen van de miters heb ik alle buizen ingespannen in de framemal om de complete fit te controleren en hier en daar nog wat bijgevijld. Voordat de buizen aan elkaar kunnen worden gezet moeten er eerst nog wat andere bewerkingen worden uitgevoerd.
Als eerste de buizen voor de interne kabelgeleiding: De rem- en schakelkabels zullen door de buizen van het voorframe lopen. Hiervoor worden een paar dunne messingbuizen in de framebuizen geplaatst waar de buitenkabels in z’n geheel doorheen kunnen worden geschoven. Dit voegt weliswaar iets gewicht toe, maar de ononderbroken buitenkabel geeft een mooi gesloten systeem en de kabels zijn makkelijk te vervangen. Daarnaast behoren met dit systeem hydraulische schijfremmen ook tot de mogelijkheden. Het plaatsen van de interne buizen is best wat extra werk, maar ik vind het resulterende ‘opgeruimde’ voorframe wel de moeite waard.
Als eerste moet de positie van de in- en uitgang worden bepaald. Hierbij is het belangrijk dat het een mooie kabelloop oplevert en daarnaast probeer ik ook om de openingen in de dikwandige uiteinden van de buizen te laten vallen. Dan is het een kwestie van netjes boren en vijlen om een mooi passende opening te creëren:
Internal cable guides, filed opening by bart fiets, on Flickr
Daar gaat de voorgevormde messingbuis doorheen en na wat kunst en vliegwerk komt hij dan aan de andere kant weer naar buiten. Het is belangrijk om de bochten soepel te houden zodat er nog een buitenkabel doorheen kan (het helpt om tijdens het buigen een oud stuk buitenkabel in de buis te steken) en om de interne buis niet de wand van de framebuis te laten raken (dat zou tijdens het rijden een heel vervelende rammel opleveren). De kabel voor de achterrem gaat door de bovenbuis, de schakelkabels gaan samen door de onderbuis. Daarbij is de extra uitdaging om de twee interne buizen ook elkaar niet te laten raken. Als de interne buis goed op z’n plek zit kan hij worden vastgesoldeerd:
Internal cable guides, post-brazing by bart fiets, on Flickr
Dit heb ik gedaan met zilversoldeer. Omdat dit een lager smeltpunt heeft als de messingsoldeer waarmee later de framebuizen aan elkaar zullen worden gezet kan dit solderen op een iets lagere temperatuur gebeuren waardoor de messingbuizen niet wegsmelten. Daarna kunnen de uitstekende uiteindes van de messingbuizen worden afgezaagd en teruggevijld en geschuurd tot op de framebuis. Dit moet behoedzaam gebeuren zodat de stalen buis zelf niet beschadigd raakt en niet te veel wanddikte verliest. De ingang wordt verder afgewerkt met kleine sleutelvijlen en schuurpapier voor een soepele kabelinvoer. Als het frame helemaal klaar is zal ik ze definitief afwerken.
Internal cable guides, finished by bart fiets, on Flickr
Dat is het voor nu. Meer fotos op mijn Flickr pagina.
Na het vijlen van de miters heb ik alle buizen ingespannen in de framemal om de complete fit te controleren en hier en daar nog wat bijgevijld. Voordat de buizen aan elkaar kunnen worden gezet moeten er eerst nog wat andere bewerkingen worden uitgevoerd.
Als eerste de buizen voor de interne kabelgeleiding: De rem- en schakelkabels zullen door de buizen van het voorframe lopen. Hiervoor worden een paar dunne messingbuizen in de framebuizen geplaatst waar de buitenkabels in z’n geheel doorheen kunnen worden geschoven. Dit voegt weliswaar iets gewicht toe, maar de ononderbroken buitenkabel geeft een mooi gesloten systeem en de kabels zijn makkelijk te vervangen. Daarnaast behoren met dit systeem hydraulische schijfremmen ook tot de mogelijkheden. Het plaatsen van de interne buizen is best wat extra werk, maar ik vind het resulterende ‘opgeruimde’ voorframe wel de moeite waard.
Als eerste moet de positie van de in- en uitgang worden bepaald. Hierbij is het belangrijk dat het een mooie kabelloop oplevert en daarnaast probeer ik ook om de openingen in de dikwandige uiteinden van de buizen te laten vallen. Dan is het een kwestie van netjes boren en vijlen om een mooi passende opening te creëren:
Internal cable guides, filed opening by bart fiets, on Flickr
Daar gaat de voorgevormde messingbuis doorheen en na wat kunst en vliegwerk komt hij dan aan de andere kant weer naar buiten. Het is belangrijk om de bochten soepel te houden zodat er nog een buitenkabel doorheen kan (het helpt om tijdens het buigen een oud stuk buitenkabel in de buis te steken) en om de interne buis niet de wand van de framebuis te laten raken (dat zou tijdens het rijden een heel vervelende rammel opleveren). De kabel voor de achterrem gaat door de bovenbuis, de schakelkabels gaan samen door de onderbuis. Daarbij is de extra uitdaging om de twee interne buizen ook elkaar niet te laten raken. Als de interne buis goed op z’n plek zit kan hij worden vastgesoldeerd:
Internal cable guides, post-brazing by bart fiets, on Flickr
Dit heb ik gedaan met zilversoldeer. Omdat dit een lager smeltpunt heeft als de messingsoldeer waarmee later de framebuizen aan elkaar zullen worden gezet kan dit solderen op een iets lagere temperatuur gebeuren waardoor de messingbuizen niet wegsmelten. Daarna kunnen de uitstekende uiteindes van de messingbuizen worden afgezaagd en teruggevijld en geschuurd tot op de framebuis. Dit moet behoedzaam gebeuren zodat de stalen buis zelf niet beschadigd raakt en niet te veel wanddikte verliest. De ingang wordt verder afgewerkt met kleine sleutelvijlen en schuurpapier voor een soepele kabelinvoer. Als het frame helemaal klaar is zal ik ze definitief afwerken.
Internal cable guides, finished by bart fiets, on Flickr
Dat is het voor nu. Meer fotos op mijn Flickr pagina.