Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stomme vraag over schoonmaken ?

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 18 mar 2014 13:36

kees0251 schreef:
Schum schreef:Het probleem is dat er hier héél wat leden denken dat ze alles weten over wat dan ook!
Als je géén ervaring hebt met WD40 (of welk ander product dan ook) dan kan je ook niet oordelen vind ik.
Wij gebruiken het op professioneel vlak voor het beschermen en smeren van allerhande fijne mechanische onderdelen.
Uit ervaring zeg ik dat dit een super goed product is en NEEN ik heb géén aandelen bij WD40.
Het heeft uiteraard ook een reinigende werking als je dat zo kunt noemen maar dat doet Diesel ook.
Dus is diesel volgens jullie ook enkel een reinigingsmiddel?
Domme redenering vind ik :shock:
WD40 heeft voor beschermen en smeren van fietsonderdelen geen enkel nut, tenzij een laboratoriumfiets.
Is daarvoor niet ontwikkeld.
Reinigen is het enige waarvoor ik WD40 zou gebruiken en daar is het te duur voor.
T.a.v. kettingen:
http://bicycletutor.com/no-wd40-bike-chain/
Wat een onzin :D
Ga naar de site van WD40 en lees eerst waarvoor het dient.
t'jonge t'jonge....
Enkel reinigen :D :D :D
WD40 is een héél lichte olie!
Net zoals petrol smerende eigenschappen heeft en het is ook flinterdun.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9214
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 mar 2014 13:38

de zwarten schreef:Ik volg het deze week even niet meer, maar het lijkt of er simultaan een heel aantal vrijdagmiddagtopics actief zijn.
Is dit een georchestreerde aanval van hackers op dit forum? :-)
ps: ik zit gemiddeld 1.5 uur per dag op mijn fiets + 0.5u aankleden/omkleden, dus mij zie je zo ongeveer 1 keer per maand een fiets proper maken, ik fiets net iets te graag... Eigenlijk hou ik alleen de ketting bij. WD40 is handig voor de scharnieren van de kelderdeur.
Hangslot weer werkend krijgen werkt anders ook heel goed met WD40. Toch een beetje fietsgerelateerd.

Verder komt WD40 niet in de buurt van mijn fietsen. Behalve vuil spoelt het spul ook heel goed al het vet uit je lagers. Niet altijd handig lijkt me.

Alhoewel.....:

Afbeelding
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 18 mar 2014 13:45

53x11 schreef:
de zwarten schreef:Ik volg het deze week even niet meer, maar het lijkt of er simultaan een heel aantal vrijdagmiddagtopics actief zijn.
Is dit een georchestreerde aanval van hackers op dit forum? :-)
ps: ik zit gemiddeld 1.5 uur per dag op mijn fiets + 0.5u aankleden/omkleden, dus mij zie je zo ongeveer 1 keer per maand een fiets proper maken, ik fiets net iets te graag... Eigenlijk hou ik alleen de ketting bij. WD40 is handig voor de scharnieren van de kelderdeur.
Hangslot weer werkend krijgen werkt anders ook heel goed met WD40. Toch een beetje fietsgerelateerd.

Verder komt WD40 niet in de buurt van mijn fietsen. Behalve vuil spoelt het spul ook heel goed al het vet uit je lagers. Niet altijd handig lijkt me.

Alhoewel.....:

Afbeelding
Da moet jij een betere fiets kopen met afgedichte lagers! :D

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16865
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2014 13:59

Schum schreef:
kees0251 schreef:
Schum schreef:Het probleem is dat er hier héél wat leden denken dat ze alles weten over wat dan ook!
Als je géén ervaring hebt met WD40 (of welk ander product dan ook) dan kan je ook niet oordelen vind ik.
Wij gebruiken het op professioneel vlak voor het beschermen en smeren van allerhande fijne mechanische onderdelen.
Uit ervaring zeg ik dat dit een super goed product is en NEEN ik heb géén aandelen bij WD40.
Het heeft uiteraard ook een reinigende werking als je dat zo kunt noemen maar dat doet Diesel ook.
Dus is diesel volgens jullie ook enkel een reinigingsmiddel?
Domme redenering vind ik :shock:
WD40 heeft voor beschermen en smeren van fietsonderdelen geen enkel nut, tenzij een laboratoriumfiets.
Is daarvoor niet ontwikkeld.
Reinigen is het enige waarvoor ik WD40 zou gebruiken en daar is het te duur voor.
T.a.v. kettingen:
http://bicycletutor.com/no-wd40-bike-chain/
Wat een onzin :D
Ga naar de site van WD40 en lees eerst waarvoor het dient.
t'jonge t'jonge....
Enkel reinigen :D :D :D
WD40 is een héél lichte olie!
Net zoals petrol smerende eigenschappen heeft en het is ook flinterdun.
Zo heb je ook b.v. watergesmeerde schroefassen, je zou dus ook alles aan je fiets gewoon met water kunnen smeren. TS doet het dus zo slecht nog niet met al dat water... :roll:

Waar het allemaal voor dient heb ik al eerder aangehaald, één ding is zeker, daar staat niet bij "het smeren van fietskettingen"...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 mar 2014 14:02

Schum schreef:
chrissiewizzie schreef:Het lijkt hier wel de lokale verkiezingsstrijd. Van al dat modder gooien gaat die fiets zeker niet beter draaien...
klopt,
Schum werkt als een rode lap op een stier!
Misschien dat je 't zelf nog grappig vind, maar ik (en met mij vele andere) beginnen jouw getroll wel zat te worden. Dit is namelijk niet het 1e topic dat je eigenhandig volledig laat ontsporen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6087
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 18 mar 2014 14:05

Schum schreef:
JPAR schreef:Hij wil gewoon zijn gelijk halen! Of de argumentatie dan wel of niet correct is boeit niet. :lol:
Uw inbreng ik ook heel nuttig. Bravo :D
De rest van je opmerkingen bevestigen dat ik gelijk had. Dus bedankt dat het nuttig is. :D
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 18 mar 2014 14:23

amclassic-fan schreef:
Schum schreef:
chrissiewizzie schreef:Het lijkt hier wel de lokale verkiezingsstrijd. Van al dat modder gooien gaat die fiets zeker niet beter draaien...
klopt,
Schum werkt als een rode lap op een stier!
Misschien dat je 't zelf nog grappig vind, maar ik (en met mij vele andere) beginnen jouw getroll wel zat te worden. Dit is namelijk niet het 1e topic dat je eigenhandig volledig laat ontsporen.
Je snapt het blijkbaar zelf niet.
Als ik een reactie geef op een onderwerp dan wordt dat hier onmiddellijk, maar dan ook onmiddellijk volledig als onzin afgedaan!
Ik som de feiten op en kan het niet laten om te reageren op domme opmerkingen.
Weet je wat? ban mij hier van het forum als het dat is waar je naar toe stuurt.
Ik zal er echter niet rouwig om zijn.
Ik wist dat 80% van de wielrenners zich arrogant gedraagt op de weg en denkt dat de héle rijweg van hun is met als gevolg dat ook een gedisciplineerde fietser zoals ik op dezelfde manier wordt bekeken.
Maar dat ze zich ook zo gedragen op een forum, daar verschiet ik van.
Nogmaals ik zit op véél andere forums , maar dit heb ik nog niet eerder gekend.

dielange
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2013 19:36
Locatie: Tussen Alkmaar en Schagen

dielange 18 mar 2014 14:28

Schum schreef:Nogmaals ik zit op véél andere forums , maar dit heb ik nog niet eerder gekend.
Forums of Fora? That's the question! :roll:

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 18 mar 2014 14:29

zorroi schreef:Kom op zeg om na elke rit (TS) je ketting in de diesel te leggen. Dat ding kan nooit zo smerig en vuil zijn dat dat elkae keer nodig is.
Gewoon gezond boerenverstand gebruiken. Is die ketting echt te vuil en smerig en kraakt deze eventueel van het zand dan eens grondig ontvetten en goed laten drogen waarna mooi en niet te scheutig schakel voor schakel aan de binnenkant druppelen, goed ronddraaien en dan lichtjes een doek er langs.
Je hebt dan een goed gesmeerde, schone en niet te vette ketting welke dus ook niet veel vuil aantrekt (zeker niet met een racer op de weg).
Welk smeermiddel te gebruiken.......daar zijn duizenden boeken over geschreven.
+1
En fiets afsoppen en schoonspuiten met een zachte straal hoeft volgens mij geen kwaad te kunnen.
Mijn werkwijze bij een "natte behandeling" en bij race- mtbfiets > wielen er uit > isolatietape rondom de cups plakken en twee kurken in de trapas. De wielen en banden maak ik dan afzonderlijk schoon met sponsje/doekje.
Sinds enkele maanden een toevallig perfect middeltje gevonden voor de nabehandeling.
Voor onderhoud van mijn MTB voorvork een busje Brunox DEO aangeschaft.
Sindsdien gebruik ik dat dus ook voor "bescherming" van o.a.mijn frame. Klein beetje (is vettig)op een zacht doekje en het (alu)frame, (carbon)crankarmen, (carbon)shifters er mee insmeren. Even later nawrijven en het blinkt allemaal weer supermooi. Na het fietsen is het vuil tevens gemakkelijk te verwijderen met een doekje. En het zou geen DEO heten als het ook niet lekker ruikt :D
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 mar 2014 14:50

Misschien praten we naast elkaar, en bedoelt Schum deze producten van wd40:
http://www.wd40bike.com

Die zijn speciaal voor fietsen ontwikkeld, terend op de merknaam wd40, en natuurlijk ook gewoon omdat de originele wd40 niet deugt voor fietsen (vooral dan kettingen en draaiende onderdelen, eventueel wel om iets los te krijgen).

Misschien zitten we nu op dezelfde golflengte, Schum?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 18 mar 2014 14:58

Als je het goed hebt, applaus ;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 18 mar 2014 16:47

de zwarten schreef:Misschien praten we naast elkaar, en bedoelt Schum deze producten van wd40:
http://www.wd40bike.com
Ha! WD40 (in tegenstelling tot wat Kees beweert geen middel ontwikkeld voor wapens maar voor de ruimtevaard) voelt de hete adem van Brunox in de nek. 1 ding zal altijd voor WD40 pleitten: 't Ruikt een stuk aangenamer dan Brunox.
Dat WD40 niet optimaal presteerd als smering voor aandrijfkettingen zal duidelijk zijn: 't Is niet onworpen om puntbelasting te weerstaan. Als smeermiddel voor schanieren, sloten en de schuifknop op je wekkerradio daarentegen werkt 't als een tierelier: Niks mis mee mits goed toegepast.

Afbeelding

Plaats reactie