Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 08 apr 2014 12:09

knutmo schreef:
JoostG schreef: ...en zegt die oude feeks (pardon me) 'kan je niet oppassen, het fietspad is niet van wielrenners'
Deze, door jou 'oude feeks' genoemde, dame heeft volkomen gelijk. Het fietspad is inderdaad niet van wielrenners. Het is overigens ook niet van mensen op elektrische fietsen, groepjes scholieren, wandelaars met of zonder hond, ponyclubs of scooterrijders.

Het fietspad is van alle weggebruikers, zelfs van degenen die daar niet horen te zijn. Als je je in het verkeer begeeft, heb je rekening te houden met een ander. Dat betekent dat je voorzichtig doet en ongelukken probeert te voorkomen. Dat kan door aanpassen van de snelheid waar nodig, het gebruik van een bel, de plek op de weg waar je rijdt, etc. Zeker bij kinderen en kwetsbare ouderen is het zaak om extra voorzichtig te zijn.

Natuurlijk gelden deze regels en normen ook voor alle andere weggebruikers. En helaas komt het regelmatig voor dat mensen zich daar niet houden, maar dat is geen reden voor jou om die ook maar aan je laars te lappen! Sta er maar boven door je wel hoffelijk en toegeeflijk te gedragen.

Ik heb een bel op mijn fiets, en die gebruik ik zeer regelmatig. Vaak met succes, soms horen mensen het niet. Hoe dan ook, ik groet mensen altijd vriendelijk in het passeren: "Goedemorgen!" en ik krijg vrijwel altijd een plezierige respons.

Ik houd mijn snelheid beperkt in de bebouwde kom en op smalle fietspaden waar ander verkeer te verwachten is. Wat heeft het voor zin om blind door te jakkeren op plekken waar ik anderen (en mijzelf) in gevaar breng? Er is niets zo belangrijk dat ik er een kind, hond, of bejaarde voor zou willen aanrijden, of ik nu wel of niet juridisch gezien schuldig zou zijn.

Nederland is vol, maar de fietsmogelijkheden zijn ongekend. Nergens zo veel kilometers prachtige fietswegen als in Nederland! Iedereen weet op zijn fietsrondjes heus wel waar je hard kunt aanzetten en waar je het een beetje rustig aan moet doen. Als je dan ook nog een beetje rekening houdt met het tijdstip waarop je gaat fietsen, blijft er genoeg te genieten over.
Hier ben ik het helemaal mee eens, mijn ervaringen zijn hier ook gelijk aan. Ik ga bij wijze van spreken nog liever zonder helm van huis dan zonder bel.

Wat bij mij wel wat ergernis zou schelen is wanneer elke voetganger zou weten dat je op een niet-fietspad rechts behoord te lopen. Nu lopen ze zowel rechts als links waardoor er soms niet veel ruimte overblijft.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 08 apr 2014 12:09

BMCSLX01 schreef:Speculeren.
Bij gemotoriseerd verkeer is het geen speculeren. Zowel de kans op een ongeval als de ernst van een ongeval nemen toe bij hogere snelheden. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/ ... elheid.pdf

Ik zie niet in waarom dat op een fiets ineens anders zou zijn. Bij een hogere snelheid heb je meer informatie te verwerken in een kortere tijd, waardoor je meer kunt missen, of foute inschattingen maken. Vervolgens zijn de gevolgen bij een botsing met 35km/u ernstiger dan bij een van 20km/u.

Speculatie? Ik zou zeggen extrapolatie, maar ik vind het wel hout snijden.

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 08 apr 2014 12:12

remmiedepemmie schreef:Als iemand onverwacht en zonder om te kijken linksaf slaat dan moet je ook bij 20 Km/h vol in de remmen...

Klopt. Maar je haalt niet in bij zijwegen, kruisingen e.d. (regeltjes) Ze gaan meestal niet dwars door de berm linksaf :D

Ik bel trouwens zelf heel vaak bij het inhalen, ook al is er ruimte. Ik heb liever dat ze weten dat er wat komt dan dat ze zich rot schrikken.

Maar goed, zomaar afslaan zonder om je heen te kijken en richting aan te geven is niet slim. Zomaar oversteken ook niet trouwens (gebeurt erg vaak).
Trappe doe je met je benen.

BMCSLX01
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 mar 2014 12:01
Locatie: Amersfoort

BMCSLX01 08 apr 2014 12:17

Ja dat is de fysieke wet. Hoe harder je ergens op knalt hoe lulliger het wordt. Dat is een open deur.

Maar de stelling dat je met een hogere snelheid SOWIESO de sjaak bent in geval van onverwachte dingen accepteer ik niet. Als ik kijk naar mijn persoonlijke ervaringen ging het vaker fout als ik bewust bezig was met het feit dat er iets mis kon gaan (dus langzamer rijden etc).

Begrijp me niet verkeerd, ik rijd heus niet met 35 door de binnenstad. Dat is gekkenwerk. Maar als ik 35 rijd op een buitenweggetje en er springt een hond op de weg, dan ben ik met 35 p/u dus sneller aan de andere kant van de weg dan bij 20 p/u. Toch?
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 08 apr 2014 12:24

knutmo schreef:
BMCSLX01 schreef:Speculeren.
Bij gemotoriseerd verkeer is het geen speculeren. Zowel de kans op een ongeval als de ernst van een ongeval nemen toe bij hogere snelheden. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/ ... elheid.pdf
Er is hier veel onderzoek over, maar als je naar de situatie in NL kijkt zie je dat de kans juist toeneemt als de snelheid omlaag gaat, de meeste ongelukken gebeuren in de bebouwde kom en tijdens de drukte (en dus lagere snelheden) op de snelweg. Op de rustige tijden gebeurt er bijna nooit iets buiten de uitzonderingen zoals klapbanden e.d.

Wat mij altijd irriteert is dat de trage mensen altijd menen gelijk te hebben en niet openstaan voor de argumenten van mensen die sneller willen. Ze beseffen zich nooit dat je door langzaam te zijn ook overlast veroorzaakt.

BMCSLX01
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 mar 2014 12:01
Locatie: Amersfoort

BMCSLX01 08 apr 2014 12:28

@jeroennl +1

'Ik rijd 110 waar je 130 mag en jij hebt dat maar te slikken schorem!'

Het veelgehoorde argument is ook 'wielrenners doen alsof het fietspad van hun is!!' Wat doet de andere groep dan als ze 'ons' er niet op een normale manier langs laten? Vooral als ze geen rechts houden.
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 apr 2014 12:29

BMCSLX01 schreef:Ja dat is de fysieke wet. Hoe harder je ergens op knalt hoe lulliger het wordt. Dat is een open deur.

Maar de stelling dat je met een hogere snelheid SOWIESO de sjaak bent in geval van onverwachte dingen accepteer ik niet. Als ik kijk naar mijn persoonlijke ervaringen ging het vaker fout als ik bewust bezig was met het feit dat er iets mis kon gaan (dus langzamer rijden etc).

Begrijp me niet verkeerd, ik rijd heus niet met 35 door de binnenstad. Dat is gekkenwerk. Maar als ik 35 rijd op een buitenweggetje en er springt een hond op de weg, dan ben ik met 35 p/u dus sneller aan de andere kant van de weg dan bij 20 p/u. Toch?
Zeker ben je dat, maar je reactiesnelheid in combinatie met je snelheid zorgen er ook voor dat je bij een hogere snelheid sneller bovenop het beestje zit. En die reactiesnelheid blijft altijd hetzelfde, of je nou 20 of 35 rijdt. Ik sta zelf ieder jaar als verkeersregelaar op de weg bij een evenement en dan is het verschil tussen het staan op een 60 en een 30km weg echt heel erg duidelijk.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2014 12:31

jeroennl schreef:
Wat mij altijd irriteert is dat de trage mensen altijd menen gelijk te hebben en niet openstaan voor de argumenten van mensen die sneller willen. Ze beseffen zich nooit dat je door langzaam te zijn ook overlast veroorzaakt.
HEAR HEAR HEAR!!!!

De structurele linksrijders op de snelweg, de 80km/u rijders op een lokale weg waar je 100 mag, de toerders op het fietspad die niet in willen schuiven voor wielrenners, de wandelaars die op een atb-route lopen, etc.
Ze wanen zichzelf mr&mrs Perfect qua gedrag, maar zijn vooral lastig.
Less is bore

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 apr 2014 12:33

BMCSLX01 schreef:@jeroennl +1

'Ik rijd 110 waar je 130 mag en jij hebt dat maar te slikken schorem!'
Het feit dat je het mag betekent nog niet dat je het ook moet. Zo lang je het andere verkeer niet hindert is er geen probleem en bij een verschil tussen 130 en 110 lijkt me dat nog niet echt het geval.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2014 12:35

Erik schreef:Zo lang je het andere verkeer niet hindert is er geen probleem en bij een verschil tussen 130 en 110 lijkt me dat nog niet echt het geval.
Je hindert wel, vooral als er rechts gewoon plek is op de andere rijbaan.
110 vs. 130 (=138 op de teller ;) ) is best veel, maar vooral irritant. Juist omdat het vaak zo onnodig gebeurt.
Less is bore

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 08 apr 2014 12:41

daniel1975 schreef:
Erik schreef:Zo lang je het andere verkeer niet hindert is er geen probleem en bij een verschil tussen 130 en 110 lijkt me dat nog niet echt het geval.
Je hindert wel, vooral als er rechts gewoon plek is op de andere rijbaan.
110 vs. 130 (=138 op de teller ;) ) is best veel, maar vooral irritant. Juist omdat het vaak zo onnodig gebeurt.
Als je gewoon rechts rijdt, hinder je toch niemand door 110 km/u te rijden? En een vrachtwagen inhalen met 110 km/u moet ook gewoon kunnen. Onnodig links rijden is wel een (groot) probleem imho.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 apr 2014 12:42

Je hindert als je met 110 permanent links gaat rijden, dat is heel wat anders dan 110 gaan rijden. Constant links rijden mag ook met 130 niet, dus dan zit je sowieso fout. ;-) Langzamer rijden dan 130 (of 100 op een autoweg) mag echter gewoon en moet in heel wat gevallen zelfs. Dus de vergelijking met wielrenners gaat hier ietwat mank.

Overigens zijn de toeristische fietspaden helemaal niet gemaakt met het oog op wielrenners/sneller verkeer. Dat zie je niet alleen aan de breedte, maar ook vaak aan de staat van de fietspaden. Er mogen daar niet voor niets ook geen brommers komen. Verkeersfietspaden (met vaak een middenstreep) zijn iets totaal anders, daar kun je rustig harder rijden en hoort men de linkerbaan vrij te houden.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Plaats reactie