Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1000

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 apr 2014 09:15

Hmmm.....vraag mij af hoeveel van die pispothelmen er al rondrijden op het forum en hoeveel 800's er zijn omgeruild voor een 810.....
Van 10 naar 11 is logisch, aangezien de hele productrange gewoon om gaat.
Less is bore

ajh
Forum-lid

ajh 13 apr 2014 10:16

havana schreef:Producten die hier op 't forum eerst compleet de grond in geboord werden, werden laten en masse door het grote publiek (alsmede de forumleden zelf) toch gekocht. Ik noem Campa 11v, potjeshelmen en de Edge 810. Zal nu inderdaad niet anders zijn.
Eens, zal nu niet anders zijn en dat is ergens maar goed ook. Stel je voor dat niemand iets nieuws zou kopen. Zou de hele economie instorten en en wij niets meer te bediscussiëren hebben ;)

Voor wat betreft de 1000, er zijn aspecten die me erg aanstaan zoals b.v. het grote scherm en wifi. Zaken als segmenten doen me dan weer helemaal niets. Wat me nu tegenhoud is de prijs. Zeker gezien het prijsniveau van de 800 op dit moment. Die vind ik echt heel goed in balans t.o.v. wat het biedt. Over een jaar of drie koop ik dan wel eens een 1000 als de 800 kapot of versleten of is of wanneer ik er gewoon flauw van ben. Het voordeel van b.v. de 810 t.o.v. de 800 gezien de prijs zie ik voor mezelf niet. Dus ja, de prijs is voor mij doorslaggevend om iets wel of niet te kopen, niet zozeer de functionaliteit.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 apr 2014 10:17

Als niemand meer wat koopt hebben we altijd Boswielrenner nog :D

Prijs maakt mij persoonlijk niet veel uit. Ik fiets zoveel en ik gebruik het ding zo intensief dat het echt niet uitmaakt of het 300 of 500 euro kost. Ik heb wel moeite met hoge bedragen voor spullen die je nauwelijks gebruikt.

Ik ga de 1000 never nooit kopen. Mijn 800 doet het nog perfect en doet precies wat ik wil. Wifi en BT wil ik niet eens, ik ben geen fietswetenschapper en doe niet aan Strava en live-tracking enz.

Telefoon zou ik als backup altijd meenemen. Bovendien al meerdere keren meegemaakt dat een collega me belde en ik onderweg even iets moet doorsturen per e-mail o.i.d. Dat wordt toch lastig als je alleen een Edge hebt. Bovendien is het een fijn gevoel om een smartphone als backup te hebben; als ik bijvoorbeeld in het Teutoburgerwald zou stranden kan ik i.i.g. het nummer van een taxi Googlen en vervolgens bellen. Of de openingstijden van de FM even checken.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 apr 2014 10:53

havana schreef: . Mijn 800 doet het nog perfect en doet precies wat ik wil. .
Dat niet, maar in het land der blinden is éénoog koning.
De 800 volstaat redelijk voor wat ie moet doen is een betere uitspraak IMHO.
Less is bore

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 13 apr 2014 11:54

Wat we zullen zien is dat de 800/810 straks niet meer leverbaar is en iedereen gedwongen wordt een 1000 oid te kopen.
What makes the boat go faster?

ajh
Forum-lid

ajh 13 apr 2014 12:23

Maar tegen die tijd is de1200 er al weer en hebben we dezelfde discussie :D De vraag is niet of je het ooit nodig hebt, maar of je nu het geld er voor over hebt ;) Voor mij is de 1000 nu te duur. Over drie jaar, wie weet?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 apr 2014 20:47

Maar wat is er dan zo slecht aan garmin. Mijn 705 werkt prima.
tuurlijk de menu, s zijn niet handig, aar die ken ik nu toch al.
al een heeeel stuk beter als dat polar spul waar de hartslag band tien keer per rit wegvalt.

Met een smartphone is het probleem gewoon dat er nooit een volwaardige app is en de batterij duur met gps en zo, n app aan dramatisch laag is. Daarnaast kan ie vaak niet zo goed tegen zweet en water.

elefantino
Forum-lid

elefantino 13 apr 2014 20:54

wasbeer2006 schreef:Maar wat is er dan zo slecht aan Garmin.
De prijs.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 apr 2014 21:21

@wasbeer: de polars met WIND verbindingen storen echt bijna nooit. Zelf een 600 (perfect) en eline een 500, ook storingsvrij.
Less is bore

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 13 apr 2014 21:55

Probleem bij Garmin zijn gewoon de bugs. Ik was zeer tevreden over de 800 maar heb hem toch ingeruild voor de 810 omdat daar een aantal "missende" functies in zaten die ik goed kon gebruken. Met name:
-sneller te wisselende Fietsprofielen, waardoor ik zonder veel toetsen kon wisselen tussen Powertap naaf en Garmin Cadans sensor op mijn andere fiets.
-Live tracking zodat mijn vrouw (en vrienden) konden zien waar ik zat, bv in een Cyclo. Maar ook als ik met mijn vrouw en kinderen in Mallorca op vakantie zit zodat ze weten wanneer ze me terug kunnen verwachten.
-Uploaden van ritten en downloaden van koersen zonder de PC nodig te hebben.
-activiteiten profielen waardoor je je schermen kunt configureren afhankelijk van wat je gaat doen.

Dat er bugs in zouden zitten had ik verwacht maar dat het bijna een Jaar zou duren voordat ik de, voor mij, meest belangrijke functie van alle Edges, kon gebruiken (en nog steeds met workarounds) had ik nooit verwacht. Ik raad daarom nog steeds niemand aan om de 810 te kopen maar kan er zelf inmiddels mee leven.
Eigenlijk zie ik bij de 1000 zelfs geen nieuwe functionaliteit welke ik interessant vind, alhoewel ik persoonlijk het zichtbaar maken van inkomende telefoongesprekken wel goed kan gebruiken tijdens het fietsen onder kantoortijden (met name kantoortijden in andere tijdzones, waar ik nogal wat klanten heb)
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 apr 2014 07:57

-sneller te wisselende Fietsprofielen, waardoor ik zonder veel toetsen kon wisselen tussen Powertap naaf en Garmin Cadans sensor op mijn andere fiets.
Dat is bij de 800 letterlijk 1 seconde werk (aan/uit knop kort ingedrukken en fietsprofiel kiezen). Kan me niet voorstellen dat dit nog sneller kan.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 14 apr 2014 08:14

havana schreef:
Dat is bij de 800 letterlijk 1 seconde werk (aan/uit knop kort ingedrukken en fietsprofiel kiezen). Kan me niet voorstellen dat dit nog sneller kan.
Ja het is nog iets sneller, staat op het opstart scherm. Maar ik wist eigenlijk niet dat die functionaliteit zo op de 800 zat. Ik ging altijd naar het menu en moest na het kiezen van de fiets ook nog de andere sensoren gaan "pairen".

De genoemde extra functionaliteiten zijn trouwens allemaal nog niet zoals het moet. Met name bij activiteitprofielen zijn er toch nog properties die niet consequent worden bewaard per profiel en de draadloze verbindingen zijn niet altijd stabiel. Heb je een firmware versie wat op de Garmin zelf werkt wordt dan ineens weer je Iphone app ge-updated (omdat ik auto update heb aanstaan) waardoor je telkens weer BT moet uit- en aanzetten.

De Hartslag sensor is trouwens ook geen onderdeel van de fietsprofielen. Ik heb de rare combinatie dat ik van hartslag sensor wissel als ik van fiets wissel (powercal als ik zonder vermogensmeter rij en Garmin als ik met vermogensmeter rij).
Blijkbaar moet ik mijn wielen met Powertap maar gaan verkopen en Vector kopen, zodat ik ook met mijn Bora's met (echte) vermogensmeter kan rijden. Die powercal geeft niet meer data dan een vage schatting van de TSS.
Afbeelding

Plaats reactie