materialist schreef: (1)Ik vind het moeilijk te onderscheiden waar jullie beiden het over oneens zijn.
(2)Waar past in het wielen verhaal de yaw angle en de bredere velgen van de laatste 2 jaar? (3)En hoe ziet de voorkeurslijst er dan uit?
(1) ik ben het niet eens of oneens; kheb slechts wat getallen opgeschreven.
(2) In de twee TOUR-testen (die links heb ik gegeven) staat hoe TOUR getest heeft; incl de wind onder hoeken, waarbij opgemerkt kan worden dat langzamere rijders meer voordeel hebben van extreem hoge velgen dan de snellere rijders omdat op hoge snelheid de schijnbare wind meer van voren komt/minder positief zeileffect geeft.
(3)
Een oude regel is: alleen als jij solo langdurig boven de 40km/u kan rijden hebben echte hoge aerowielen nut voor jouw, maar overdrijf het effect niet want wielen vormen slechts 10% van de totale systeemluchtweerstand .
Ik ben liever wat specifieker en herhaal het eerder genoemde staatje en voeg daaraan toe
"you make your choice and you pay the money"
( voorwiel gemeten bij 40km/u):
Dura Ace C-35 14,4 Watt, Shimano RS30 15,3 Watt
TOUR (2006-06) :
klassiek 32 spaaks met lage velg: 25 Watt.
TOUR (2010-06) : Zipp 303; hoogte velg 44,5mm: 12,6 Watt.
Zipp 404, hoogte velg 58,4mm: 11,2 Watt
Zipp 808, hoogte velg 81,6mm: 9,7 Watt
Zipp 1080,hoogte velg 108,5mm 9,1 Watt
Tuurlijk is de RS30 of 31 de beste maar voor een setje RS81 C-35 (kan nog net door de calvinistische beugel) wil ik Sinterklaas wel een keer onder zn baard kietelen hoor.
Trouwens nog bedankt voor het heftige wielentestwerk geachte FIETS-redactie (Maart-2014) want de testopstelling liet mooi zien welke wielen er heel bleven.