Re: "Simuleren" kliminspanning op het vlakke
Geplaatst: 27 jun 2014 16:06
Zo heb ik m'n klimtraining aangepakt voor de Stelvio dit jaar:
Klimmen in de Alpen is volgens mij vooral lange stukken net onder je overslagpols (D2) rijden. In D3 hou je het niet lang vol, en dat is ook de reden waarom je verkrampt.
De truuk is dus om je lichaam gewoon te maken aan het harde fietsen zoals in de bergen, maar ook te leren om niet te snel te rijden zodat je niet in het rood gaat in verkrampt.
Dus begonnen stukken D2 (tegen D3) te rijden (basisconditie was al in orde). In het begin 20-30 minuten afgewisseld met een kwartier D1 en stelselmatig verlengen.
Mijn idee was: Als je in 1 training 2 uur aan een stuk in D2 kunt rijden kan je ook een Alpencol van 20 km op. Cadans heb ik zowel snel als traag geoefend.
En dat lukte wondergoed: Stelvio opgereden en dat 2km/u sneller dan het jaar ervoor.
Zie zeker ook dit, waar min of meer hetzelfde wordt gezegd:
https://www.youtube.com/watch?v=kbrKH4QoaJA
Daarnaast is vermageren ook belangrijk uiteraard.
Klimmen in de Alpen is volgens mij vooral lange stukken net onder je overslagpols (D2) rijden. In D3 hou je het niet lang vol, en dat is ook de reden waarom je verkrampt.
De truuk is dus om je lichaam gewoon te maken aan het harde fietsen zoals in de bergen, maar ook te leren om niet te snel te rijden zodat je niet in het rood gaat in verkrampt.
Dus begonnen stukken D2 (tegen D3) te rijden (basisconditie was al in orde). In het begin 20-30 minuten afgewisseld met een kwartier D1 en stelselmatig verlengen.
Mijn idee was: Als je in 1 training 2 uur aan een stuk in D2 kunt rijden kan je ook een Alpencol van 20 km op. Cadans heb ik zowel snel als traag geoefend.
En dat lukte wondergoed: Stelvio opgereden en dat 2km/u sneller dan het jaar ervoor.
Zie zeker ook dit, waar min of meer hetzelfde wordt gezegd:
https://www.youtube.com/watch?v=kbrKH4QoaJA
Daarnaast is vermageren ook belangrijk uiteraard.