Stelling: Racefietsers een plaag in het verkeer
Bij BNR Nieuwsradio hadden ze een leuke stelling in het verlengde van deze discussie:
Wielrenners horen thuis op de rijbaan ipv het fietspad
Ik denk inderdaad dat er veel verplichte fietspaden zijn waar je beter de 60km weg op kunt. Ik zeg: maak veel verplichte fietspaden tot vrijwillig fietspad.
Daarnaast zeg ik ook, het fietsgedrag van schoolgaande jeugd is vele malen gevaarlijker dan dat van wielrenners en dat accepteren we ook tot op zekere hoogte. Het is een vol land en dan moet je ook een beetje inschikken als ik geen bel op mijn fiets heb maar "pardon" roep.
Wielrenners horen thuis op de rijbaan ipv het fietspad
Ik denk inderdaad dat er veel verplichte fietspaden zijn waar je beter de 60km weg op kunt. Ik zeg: maak veel verplichte fietspaden tot vrijwillig fietspad.
Daarnaast zeg ik ook, het fietsgedrag van schoolgaande jeugd is vele malen gevaarlijker dan dat van wielrenners en dat accepteren we ook tot op zekere hoogte. Het is een vol land en dan moet je ook een beetje inschikken als ik geen bel op mijn fiets heb maar "pardon" roep.
Camerig is prachtig!
Enorm overdreven natuurlijk die stelling. Net als bij bijvoorbeeld automobilisten zijn er helaas ook agressievere wielrenners die anderen irriteren. Gemiddeld lijken mij wielrenners socialer en vriendelijker dan de gemiddelde automobilist.
Ik kan zelf niet vrolijk worden van andere fietsers die het fietspad geheel in beslag nemen terwijl dat helemaal niet nodig is, heel langzaam opzij gaan of er geen blijk van geven je fietsbel gehoord te hebben.
En wat te denken van voetgangers met loslopende honden,... moet je daar eens een opmerkingen over maken. Ze realiseren zich niet dat je van voor naar achter open ligt als zo'n beest voor je wielen springt.
Toppunt wat ik recent meemaakte was een gast die naast zijn vriendin fietsend mij tegemoet kwam op een smal fietspad. In plaats van ruimte te maken, naam hij een racehouding aan en reed recht op mij af. Lachen man, en stoer! Levensgevaarlijk!
Maar laten we het goede voorbeeld nemen en geduldig en verdraagzaam deze discussie voeren en ons gedragen in het verkeer. Niets dat het iets verbeterd, maar misschien helpt het om het afglijden van onze maatschappij wat te remmen.
Ik kan zelf niet vrolijk worden van andere fietsers die het fietspad geheel in beslag nemen terwijl dat helemaal niet nodig is, heel langzaam opzij gaan of er geen blijk van geven je fietsbel gehoord te hebben.
En wat te denken van voetgangers met loslopende honden,... moet je daar eens een opmerkingen over maken. Ze realiseren zich niet dat je van voor naar achter open ligt als zo'n beest voor je wielen springt.
Toppunt wat ik recent meemaakte was een gast die naast zijn vriendin fietsend mij tegemoet kwam op een smal fietspad. In plaats van ruimte te maken, naam hij een racehouding aan en reed recht op mij af. Lachen man, en stoer! Levensgevaarlijk!
Maar laten we het goede voorbeeld nemen en geduldig en verdraagzaam deze discussie voeren en ons gedragen in het verkeer. Niets dat het iets verbeterd, maar misschien helpt het om het afglijden van onze maatschappij wat te remmen.
Trek Madone 6 Project One
Maar wat is er mis mee om lop sommige punten op de rustige 60km wegen van het fietspad af te gaan? Dan zitten we elkaar niet meer in de weg en het vrijblijvend fietspad biedt mij de mogeljkheid om te bepalen waar ik op dat moment het beste kan gaan fietsen.
Camerig is prachtig!
Gijs01 schreef:Maar wat is er mis mee om lop sommige punten op de rustige 60km wegen van het fietspad af te gaan? Dan zitten we elkaar niet meer in de weg en het vrijblijvend fietspad biedt mij de mogeljkheid om te bepalen waar ik op dat moment het beste kan gaan fietsen.
Voor mij helemaal niets, maar ik hoop dat de automobilist dat dan weer begrijpt. Ik wordt nog al eens toe-getoeterd als ik op de rijbaan rijdt omdat het makkelijk kan en het fietspad bijvoorbeeld een veel slechter wegdek heeft of inderdaad gewoon druk is met toeristische fietsers.
Trek Madone 6 Project One
-
- Forum-lid HC
Ach op de camping in Itale waren de automobilisten aan het zeuren over fiesters en motoren, de fietsers over auto's en motoren en de motoren over fietsers en auto's.
Gewoon met elkaar rekening houden! Ik moet zeggen dat 99% ook gewoon normaal doet. Onder elke groep heb je mafkezen!
Gewoon met elkaar rekening houden! Ik moet zeggen dat 99% ook gewoon normaal doet. Onder elke groep heb je mafkezen!
-
- Forum-lid
Waarom wielrenners niet, die 30 à 35 km/u voorbij crossen, en scooters tegen de 50 km/u wel?
Ik heb overigens een luide bel, en laat 50m vooraf wat horen. Mensen schrikken niet en gaan meestal (als ze niet te doof zijn) netjes aan de kant. Nog nooit één probleem gehad...
Ik heb overigens een luide bel, en laat 50m vooraf wat horen. Mensen schrikken niet en gaan meestal (als ze niet te doof zijn) netjes aan de kant. Nog nooit één probleem gehad...
allessie schreef:Gijs01 schreef:Maar wat is er mis mee om lop sommige punten op de rustige 60km wegen van het fietspad af te gaan? Dan zitten we elkaar niet meer in de weg en het vrijblijvend fietspad biedt mij de mogeljkheid om te bepalen waar ik op dat moment het beste kan gaan fietsen.
Voor mij helemaal niets, maar ik hoop dat de automobilist dat dan weer begrijpt. Ik wordt nog al eens toe-getoeterd als ik op de rijbaan rijdt omdat het makkelijk kan en het fietspad bijvoorbeeld een veel slechter wegdek heeft of inderdaad gewoon druk is met toeristische fietsers.
Ach klagers houd je altijd. Laat ze maat toeteren. Dat wordt natuurlijk anders als het een drukke weg is maar dan nog moeten automobilisten ook een beetje inschikken.
Camerig is prachtig!
christiaan_01 schreef:Waarom wielrenners niet, die 30 à 35 km/u voorbij crossen, en scooters tegen de 50 km/u wel?
+1
Omdat ik een bel op het stuur er niet uit vind zien, heb ik hem op de dop van de toolbox gemonteerd.
Twitter: @rbruijns
-
- Forum-lid HC
Offtopic:
Ik heb de bel op de stuurpen spacer gedaan, gewoon een bel met rubber ring. werkt prima
Ik heb de bel op de stuurpen spacer gedaan, gewoon een bel met rubber ring. werkt prima