Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset bouwen, naven en velgen.....(klaar, met foto's!)

jeffreyfietsnl
Forum-lid

jeffreyfietsnl 04 dec 2014 22:25

Leuke post, ik lees stiekem mee. Ben zelf ook met de keuze voor een nieuwe (handgespaakte) wielset bezig. Heb helemaal geen haast en vind het vooral leuk om me erin te verdiepen en info te vinden. Ik zelf zie een beetje op tegen het verdwijnen van de remrand. Vind het idee van hoge velgen in mat zwart erg mooi maar een afgesleten alu remrand doet dat effect ook weer helemaal teniet eigenlijk. Doorsparen voor echt carbon of een mooi neutraal zilver setje nemen is de keuze dan. Nou ja, ga vooral door, ik lees gezellig mee.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 05 dec 2014 08:37

Inmiddels zijn alle spullen besteld/onderweg. Benodigd gereedschap idem. Standaard + meet-tools zijn gemaakt. Ik hoop eind volgende week te kunnen beginnen met bouwen.

Uiteindelijke samenstelling wordt:
naven: Campagnolo Record, 32- gaats
Velgen: H plus Son Archetype
Spaken: DT Swiss competitief (rondom hetzelfde type spaak)
Nippels: messing

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 05 dec 2014 09:50

Hanz Bé schreef:Inmiddels zijn alle spullen besteld/onderweg. Benodigd gereedschap idem. Standaard + meet-tools zijn gemaakt. Ik hoop eind volgende week te kunnen beginnen met bouwen.

Uiteindelijke samenstelling wordt:
naven: Campagnolo Record, 32- gaats
Velgen: H plus Son Archetype
Spaken: DT Swiss competitief (rondom hetzelfde type spaak)
Nippels: messing
Heel veel succes Hans.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Maatwielen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 08 dec 2014 13:17

Als je nog nooit een wiel gespaakt hebt, kun je beter een oud wiel een paar keer uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. De kans dat het eerste wiel dat je spaakt gelijk 100% is, lijkt mij namelijk heel klein, hoe goed je je theoretisch ook voorbereidt.

Groeten,

Hans

Maatwielen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 08 dec 2014 15:57

Gezond verstand is altijd handig.

Nee, niet iedereen kan een goed wiel spaken bij de eerste poging, maar het is ook geen rocket science: als je een beetje technisch handig bent, lukt het wel.

Groeten,

Hans

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 08 dec 2014 18:02

Wat betreft het bovenstaande: M'n spaken + velgen heb ik besteld bij m'n LBS. Hoewel dit ff duurt, (met name het bestellen van de archetype velgen duurt lang ivm geen nederlandse importeur) heeft dit voor mij één groot voordeel.......
De LBS vindt m'n gehobby nogal leuk, en heeft al aangegeven dat, als ik er niet uitkom, ik gewoon met de boel langs kan komen. Dan helpt hij me weer verder. Dat maakt m'n moed om met vrij prijzige materialen aan de slag te gaan wat groter ;)

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 dec 2014 18:27

Het zit even niet mee. De LBS kon de H plus Sons na veel gedoe toch niet leveren. Vandaag adviseerde hij zelf maar om ze toch online te bestellen. Dat meteen maar gedaan, bij Wiggle (wat een tijdverlies, alleen om de lokale economiet te steunen!)
De DT Competition spaken waren in één van de benodigde lengtes slecht leverbaar, dus heb ik Sapim Race besteld.

Nu heb ik één vraag: deze Sapim spaken worden geleverd met 14mm nippels. Volgens het boek van Wheelpro kán een langere nippel invloed hebben op de benodigde spaaklengte.....
Weet iemand uit eigen ervaring hoe dit bij de Sapim nippels (Polyax Nippels Messing) werkt?

Jac
Forum-lid

Jac 12 dec 2014 21:12

Wanneer krijg je ze nu via Wiggle Hans ?
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 dec 2014 21:16

Volgens de website waren ze op voorraad. Bij eerdere aankopen bij Wiggle is het spul dan met enkele dagen wel binnen. Ik hoop echt dat ze volgend weekend binnen zijn, m'n geduld is een beetje op ;)

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 12 dec 2014 21:29

Geduld is zulk een schone zaak...

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 12 dec 2014 23:19

+1 Het topic "Hans bouwt een wiel" kan nog wel even wachten ;)

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 dec 2014 10:53

Hanz Bé schreef: Nu heb ik één vraag: deze Sapim spaken worden geleverd met 14mm nippels. Volgens het boek van Wheelpro kán een langere nippel invloed hebben op de benodigde spaaklengte.....
Weet iemand uit eigen ervaring hoe dit bij de Sapim nippels (Polyax Nippels Messing) werkt?
Zelfoplossend vermogen! :D
Enig speuren op internet bracht me op wat internationale fora. Daar "leerde ik" dat een langere nippel van Sapim géén effect heeft op de spaaklengte, terwijl een langere nippel bij DT Swiss dit wél zou hebben. Dat heeft te maken met lengte en plaatsing van het schroefdraad in de nippel (als ik het allemaal goed begrepen heb.... :geek: )

Plaats reactie