Wat alan zegt klopt uiteraard met de verschillende energiesystemen. Als je altijd intensief rijdt mis je je basis. Als je sneller wordtin je D1 neem je dit altijd mee naar je intensiever zones. Voorbeeld is mijn zwager, hij rijdt voor zijn werk als postbode gemiddeld zo'n 3 uur per dag, 5 dagen per week. Meestal rijdt hij dan laag zone D1 ( ja hij heeft zijn hartslagmeter om met werk... ) en komt slechts in zone 2 als er meer dan windkracht 5 is. Hij rijd daarbuiten hooguit 1500 km per jaar op zijn racefiets waarbij hij dan wel vrij intensief rijdt. Zo wordt hij nog elk jaar beter en reed hij onlangs de monstertijdrit 120 km met gemiddeld meer dan 39 km/u...Frunk schreef:Hoe kan dat je dusdanige sprongen maakt door met name door D1 trainingen. Ik train ook veel te intensief nu. Gisteren een Garmin edge 800 ontvangen om gericht te gaan trainen. Maar hoe kan het nuttig zijn om 3uur op D1 te trainen waarbij je dan een gemiddelde snelheid van rond de 25 per uur haalt als ik nu dezelfde tijd 30 per uur fiets. Geen idee trouwens hoe hard ik zou gaan bij D1.Kilowatt schreef: Mede dankzij Herman_N heb ik vele uren aan D1 besteedt en is mijn duurvermogen met sprongen vooruit gegaan. Vroeger reed ik D1 23 a 24 km/h, nu zit ik op 28, 29. Ik trainde veel te intensief...
p.s. niet dat ik het niet geloof, maar met mijn horeca achtergrond gaat dit mijn logisch denkvermogen te boven
Spinnen
-
- Forum-lid
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38
En 3 dagen in de week suf op de stadsfiets 7 km enkele reis naar het werk rijden, is dat zinvol genoeg om als trainingsvorm te zien? Toch bijna 50 km in de week en bijna volledig in D1
Te lui om voor die afstand de racefiets te pakken, bovendien niet praktisch ivm kinderen naar school brengen. Goed om het hoofd leeg te maken en altijd beter dan de auto pakken.
Te lui om voor die afstand de racefiets te pakken, bovendien niet praktisch ivm kinderen naar school brengen. Goed om het hoofd leeg te maken en altijd beter dan de auto pakken.
Parijs-Brest-Parijs 2023
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Trainingstechnisch gezien zou het over grote merendeel van de tijd aan lage intensiteit moeten zijn. De theorie is leuk, maar je moet je wel afvragen waarvoor je bezig bent. Wil je gewoon lekker fietsen of wil je echt per sé beter worden omdat je bepaalde doelen wilt halen? Vaak zal het een combinatie van beide zijn en is dat ook terug te zien in de training.TumTumTum schreef:Aan hoeveel uur intensief en hoeveel uur lage intensiteit per week moet je dan ongeveer denken om een beetje niet al te suf de winter uit te komen? En hoe erg is het daar bij te hardlopen?
Hardlopen is beter dan niets doen, maar je kunt beter gaan fietsen.
Helemaal mee eens.amclassic-fan schreef:Trainingstechnisch gezien zou het over grote merendeel van de tijd aan lage intensiteit moeten zijn. De theorie is leuk, maar je moet je wel afvragen waarvoor je bezig bent. Wil je gewoon lekker fietsen of wil je echt per sé beter worden omdat je bepaalde doelen wilt halen? Vaak zal het een combinatie van beide zijn en is dat ook terug te zien in de training.TumTumTum schreef:Aan hoeveel uur intensief en hoeveel uur lage intensiteit per week moet je dan ongeveer denken om een beetje niet al te suf de winter uit te komen? En hoe erg is het daar bij te hardlopen?
Hardlopen is beter dan niets doen, maar je kunt beter gaan fietsen.
Bedenk daarbij echter dat niet iedereen een doel heeft als het rijden van Alp d'Huzes, Limburgs Mooiste of de Marmotte. Vaak kunnen doelen ook minder concreet zijn, bv makkelijker meerijden in je fietsgroepje, een gemiddelde van 30 halen of volgend jaar meer kilometers fietsen dan afgelopen jaar. Ook dan heeft het zin om in de winter een goede basis te leggen. Het vereist echter wel de nodige discipline om het goed vol te houden. Alan heeft duidelijk een aantal trainingsvormen uitgelegd. Het is echter de vraag of je dit moet doen of dat je het echt wil. Als het een kwestie van moeten is kun je je afvragen of dit de beste manier is, want je kunt dan zomaar het plezier in het fietsen verliezen. Je kunt het ook gewoon proberen en kijken of je er toch lol in krijgt. En zo niet, dan kun je beter de lol terug krijgen door bv te gaan spinnen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Een nadeel van hardcore D1 doen in de winter vond ik (behalve het mentale aspect) dat mijn basissnelheid zo goed als weg was. De hele winter had ik D1 gedaan en tijdens het eerste de beste gooi- en smijtrondje met de mannen uit de buurt hier (die nauwelijks hadden getraind) werd ik er al afgereden.
Afgelopen winter slechts 1x per week buiten gefietst en vooral veel geschaatst. Resultaat: mentaal makkelijker vol te houden, meer plezier, meer honger naar de fiets en bovendien was mijn basissnelheid aan het begin van het seizoen stukken hoger.
Afgelopen winter slechts 1x per week buiten gefietst en vooral veel geschaatst. Resultaat: mentaal makkelijker vol te houden, meer plezier, meer honger naar de fiets en bovendien was mijn basissnelheid aan het begin van het seizoen stukken hoger.
- Tracing_NL
- Forum-lid
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32
Eigenlijk hoort deze discussie bij wintertraining denk ik, maar ach.
Ben deze maand begonnen met voorbereiding. Ik heb na augustus/begin september altijd een verzadigingsmomentje. Ik neem mijn rust periode daon ook meestal vanaf half september tot de de herfstvakantie.
Naar aanleiding van een aantal discussies hier op het forum ben ik nu maar begonnen met D1 trainingen. Waar ik andere jaren ook 's winters vaak op gemiddelde snelheid stuurde (minimaal 31 a 32 + op 60 a 70 km, onder de 30 was rest van de dag sjacherijnig ) kijk ik nu puur naar hartslag en trapfrequentie. dus voor mij max 143 met trapfreq. 95 a 105.
Voorwaar; dit is niet eenvoudig! Ik fiets constant met de rem erop. Waarbij ik met flukse zeeuwse tegenwind mezelf echt moet dwingen om niet eens flink richting de 165 bpm te gaan. Ik hoop echt dat dit volgend jaar mij weer een stapje verder brengt.
Naar aanleiding van de opmerking van amclassic:
Dit is zeker waar, maar aard van beestje is toch dat je steeds sneller wilt. Dus voor mij: Meer tijd om te trainen heb ik niet, dan dus proberen om intelligenter te trainen. Moet eerlijk zeggen dat het mij niet altijd meevalt om de "watjes trainingen" af te werken, maar we zullen zien.
PS: een keer in de twee weken mag ik wel los van mezelf (zie onderwerp Hitt trainingen)
Ben deze maand begonnen met voorbereiding. Ik heb na augustus/begin september altijd een verzadigingsmomentje. Ik neem mijn rust periode daon ook meestal vanaf half september tot de de herfstvakantie.
Naar aanleiding van een aantal discussies hier op het forum ben ik nu maar begonnen met D1 trainingen. Waar ik andere jaren ook 's winters vaak op gemiddelde snelheid stuurde (minimaal 31 a 32 + op 60 a 70 km, onder de 30 was rest van de dag sjacherijnig ) kijk ik nu puur naar hartslag en trapfrequentie. dus voor mij max 143 met trapfreq. 95 a 105.
Voorwaar; dit is niet eenvoudig! Ik fiets constant met de rem erop. Waarbij ik met flukse zeeuwse tegenwind mezelf echt moet dwingen om niet eens flink richting de 165 bpm te gaan. Ik hoop echt dat dit volgend jaar mij weer een stapje verder brengt.
Naar aanleiding van de opmerking van amclassic:
amclassic-fan schreef: Trainingstechnisch gezien zou het over grote merendeel van de tijd aan lage intensiteit moeten zijn. De theorie is leuk, maar je moet je wel afvragen waarvoor je bezig bent. Wil je gewoon lekker fietsen of wil je echt per sé beter worden omdat je bepaalde doelen wilt halen? Vaak zal het een combinatie van beide zijn en is dat ook terug te zien in de training.
Dit is zeker waar, maar aard van beestje is toch dat je steeds sneller wilt. Dus voor mij: Meer tijd om te trainen heb ik niet, dan dus proberen om intelligenter te trainen. Moet eerlijk zeggen dat het mij niet altijd meevalt om de "watjes trainingen" af te werken, maar we zullen zien.
PS: een keer in de twee weken mag ik wel los van mezelf (zie onderwerp Hitt trainingen)
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
Tegen de wind in gewoon het kleine blad voor gebruiken. Tja erg hard gaat het inderdaad niet, maar het is voor het goede doel he.Tracing_NL schreef:Voorwaar; dit is niet eenvoudig! Ik fiets constant met de rem erop. Waarbij ik met flukse zeeuwse tegenwind mezelf echt moet dwingen om niet eens flink richting de 165 bpm te gaan. Ik hoop echt dat dit volgend jaar mij weer een stapje verder brengt.
Dit is zeker waar, maar aard van beestje is toch dat je steeds sneller wilt. Dus voor mij: Meer tijd om te trainen heb ik niet, dan dus proberen om intelligenter te trainen. Moet eerlijk zeggen dat het mij niet altijd meevalt om de "watjes trainingen" af te werken, maar we zullen zien.
Komend weekend wordt het weer eens mooi weer. probeer eens 3-4 uur D1 te trainen zonder te eten (alleen water). Na 1 uur heb je nog steeds het idee van watjestraining, na 2 uur denk je "oef, ik begin het te voelen" en na 3 uur krijg je visioenen van zakken chips en marsen. Mijn ervaring is dat dit nog heel veel pijn (dus voldoening) kan geven.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Ik ben zelf fervent 'spinner' en mede daardoor heb ik met een hogere cadans leren fietsen. Waar ik eerst rond de 75rpm zat fiets ik nu rond de 95rpm en dat voelt beduidend prettiger aan voor mijn knieën.Tracing_NL schreef:Naar aanleiding van een aantal discussies hier op het forum ben ik nu maar begonnen met D1 trainingen. Waar ik andere jaren ook 's winters vaak op gemiddelde snelheid stuurde (minimaal 31 a 32 + op 60 a 70 km, onder de 30 was rest van de dag sjacherijnig ) kijk ik nu puur naar hartslag en trapfrequentie. dus voor mij max 143 met trapfreq. 95 a 105.
Verder doe ik doordeweeks 2 x spinnen en probeer 1 x 's avonds een ritje van anderhalf uur buiten te doen (als het droog is). Op zondag is het afhankelijk van het weer spinnen of 2 tot 3 uur buiten fietsen voornamelijk D1. Ik heb geen specifieke doelen voor ogen, want ik wil gewoon lekker fietsen en 4/5 uur fietsen is op zich geen probleem. Kortom, ik vind het prima zo
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
- Contact
Die training heeft niets met snelheid te maken. Eigenlijk moet je als fietser "snelheid" volledig loslaten.havana schreef:Een nadeel van hardcore D1 doen in de winter vond ik (behalve het mentale aspect) dat mijn basissnelheid zo goed als weg was.
Die jongens die niets trainen en dan te hard trainen kunnen dezelfde intensiteit langer volhouden. Bij dat soort wedstrijden rijdt je een uur lang in het rood (boven je omslagpunt). Met de rustige trainingen ben jij in staat om je omslagpunt (wattage) te verhogen, terwijl zij het alleen langer kunnen volhouden.
In de winter kun je ook de intensiteit prikkelen door een HIT training in te bouwen, zie die discussie. Regelmatig sprints van 10 -15 sec in te bouwen of zelfs één keer in de week 1 of 2 keer 30 sec tot een minuut voluit. (Die minuut is afhankelijk van het niveaus tussen de 6 en 10 uur per week zou ik het bij een halve minuut houden). Dit is wel ideaal op een spinningfiets, maar de lessen zullen dat wel niet echt in hun programma hebben.
Overigens lees ik op de voorpagina van fiets het artikel over de trainingszones. Weer D1-D3
"De zones zijn afhankelijk van je maximale hartslag" Daarna volgt er een uitleg van een fietstest die je zou kunnen doen om je omslagpunt te bepalen. Deze test lijkt heel veel op de FTP test die A Coggan ook op de site van TrainingPeaks beschrijft.
Vervolgens wordt er niets meer gezegd over de hartslag bij omslagpunt en worden de D1-D3 zones besproken. Ik heb een maximale hartslag van 193 en een omslagpunt op 160. Als ik de opgegeven percentages moet volgen loopt mijn D2 zone tot HF164. "Deze zone is bedoeld om je aerobe uithoudingsvermogen te verbeteren".
De link die ik hierboven heb gegeven beschrijft de trainingszones aan de hand van percentages ten opzichte van je omslagpunt!
TS kan topictitel veranderen in wintertraining deel 2Tracing_NL schreef:Eigenlijk hoort deze discussie bij wintertraining denk ik, maar ach.
Als aanvulling op al het voorgaande: Ik heb mijn Garmin zo ingesteld dat ie op de kaart alleen cadans en hartslag aangeeft. Bij thuiskomst zie ik dan wel wat de snelheid was (al kan ik dat redelijk inschatten aan de hand van cadans en het verzet op dat moment).
Ik zit natuurlijk op een RACEfiets en dan is het mentaal wel eens uitdagend om 22, 23 tegen de wind in te fietsen.
Ik heb geen trainer of professionele begeleiding (behalve de forummers hier ), maar heb er gewoon lol in om er over te lezen, dingen aan te passen en vooruit te gaan. Ik ben geen 20 meer maar kan aardig meekomen inmiddels. Vooruitgang hou ik bij op strava.
Komend weekend heb ik in ieder geval 2 x een D1 gepland. Volgende week op de Tacx een bergje op (dat gaat ook wat makkelijker inmiddels met 17 kg minder).
older Budweiser
+1Ik heb geen trainer of professionele begeleiding (behalve de forummers hier ), maar heb er gewoon lol in om er over te lezen, dingen aan te passen en vooruit te gaan. Ik ben geen 20 meer maar kan aardig meekomen inmiddels. Vooruitgang hou ik bij op strava