Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nuchter trainen

De Alternatieve
Forum-lid

De Alternatieve 03 nov 2014 11:53

Alex Slok schreef:Ik ben recreant, maar wil wel graag progressie boeken. Het wordt dan uitermate lastig als veel theorieën / methodes, en niet alleen op dit forum, onderuit worden gehaald.
Het lichaam is geen computer, geen optelsom van cijfertjes(hartslagen) en daarbij zijn er ook nog verschillen tussen de verschillende lichamen(personen). Het is geen exacte wetenschap waarbij 1 + 1 altijd 2 is.
Wat voor de 1 werkt hoeft niet perse voor de ander te werken. Daarbij weet men al heel veel maar men weet nog veel meer niet over het menselijk lichaam zeker vwb de veranderingen tijdens inspanning.
Het lichaam is echter wel slimmer dan wij denken en past zich relatief razendsnel aan. Het lichaam zoekt altijd naar de beste oplossing met de minste inspanning en probeert de boel in evenwicht te houden, oftewel de homeostase.
Doel van training is om het lichaam uit deze evenwichtssituatie te halen zodat het zich gaat aanpassen. Het is daarom belangrijk, zo niet het belangrijkste, om flink te variëren in je trainingen.
Daarbij kan het trainen op een nuchtere maag, wat voor mij hetzelfde is als trainen met een laag glycogeen gehalte, een welkome en effectieve maatregel zijn. Vooral in de voorbereiding voor lange tochten/wedstrijden zoals cyclo's waarbij het optimaliseren van de vetverbranding en het sparen van de glycogeen voorraden van belang zijn.
Ik denk dat deze trainingen net zo belangrijk zijn als lage D1 trainingen, D3 trainingen, hoog intensieve intervaltrainingen, buikspiertrainingen en de belangrijkste, rust.
Het gaat erom al deze trainingen op de juiste manier en op het juiste moment en op de juiste persoon toe te passen.
Daarom kan je ook niet zeggen dat spinnen in de winter niet goed is, of dat je in de winter alleen maar D1 trainingen moet doen.
Als ik 1 uurtje in de week intensief spin en 4 uurtjes in de week in de lage D1 zone train zit ik al op de zo geroemde 20/80 procent verhouding. Maar dan train ik 'slechts' 5 uur in de week. ;) met weinig afwisseling als ik dit van november tot en met februari doe. Om beter te worden zal je dus ook in deze routine voldoende variatie moet aanbrengen.

En voor wie geïnteresseerd is in nuchter trainen of trainen met lage glycogeen waarden kan rustig een beetje gaan googlen op het internet. Er zijn al zat theorieën en methoden te vinden, 'Low Carb Training' en Training in Ketosis.

Alex Slok
Forum-lid

Alex Slok 03 nov 2014 12:08

@De Alternatieve Jouw verhaal is al een stuk toegankelijker voor de 'leek'. Ik ben overigens 1 van de gevallen die 'wel' met overgewicht te maken heeft en die met fietsen en een bewust eet- en leefpatroon probeert af te vallen. Wat ik hier vaak bespeur (ligt misschien aan mij) is dat zaken 'zwart' of 'wit' zijn. Als je dan ergens een leidraad zoekt wordt dat erg lastig :-)

PS. ik fiets niet omdat het moet, maar omdat ik het gewoon fijn vind om op de fiets te zitten.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 nov 2014 12:20

Alex Slok schreef:
Herman_N schreef:Ik constateer iets heel anders. In het Spinnen topic bv kwamen gelijk diverse ideeën naar boven, maar toen onze huistrainer Alex zich ermee ging bemoeien leek er een concensus te ontstaan waarbij duurtraining op lage hartslag de beste manier was om de winter door te komen.
Volgens mij heb ik me in het 'spinnen' topic nergens mee bemoeid. Ik heb alleen maar aangegeven wat ik zoal in een week probeer te doen aan sport gerelateerde dingen. Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om te stellen dat 'spinnen' geen nut heeft. Iets soortgelijks gebeurt namelijk ook in dit topic.
Oeps, ik bedoelde Alan ipv Alex ;) Foutje.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 03 nov 2014 12:56

De Alternatieve schreef:
Daarom kan je ook niet zeggen dat spinnen in de winter niet goed is, of dat je in de winter alleen maar D1 trainingen moet doen.
Niet mee eens. Of iets goed is of niet hangt van het beoogde doel af. Als je van plan bent om in april een toertocht van 200 km te fietsen gaat spinnen je niet helpen. Dan heb je meer aan lange D1 trainingen. Ook al is dat niet echt afwisselend (dat is routine nooit trouwens ;) )
older Budweiser

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 nov 2014 13:10

Alex Slok schreef:@De Alternatieve Jouw verhaal is al een stuk toegankelijker voor de 'leek'. Ik ben overigens 1 van de gevallen die 'wel' met overgewicht te maken heeft en die met fietsen en een bewust eet- en leefpatroon probeert af te vallen. Wat ik hier vaak bespeur (ligt misschien aan mij) is dat zaken 'zwart' of 'wit' zijn. Als je dan ergens een leidraad zoekt wordt dat erg lastig :-)

PS. ik fiets niet omdat het moet, maar omdat ik het gewoon fijn vind om op de fiets te zitten.
Het enige dat onomstotelijk vaststaat ("zwart-wit" is dus) als het om afvallen gaat is dat je moet zorgen dat je lijf meer energie verbrandt dan opneemt. HOE dat dan precies het beste kan, daar verschillen de meningen en inzichten (wetenschappelijk of niet) nogal over.
Toch blijf ik van mening dat er hier op het forum onder recreatieve fietsers vaak veel te ingewikkeld over gedaan wordt. Fiets regelmatig een lang stuk, doe af en toe eens iets intensiefs, en als je af wilt vallen, wen er dan aan dat je vaak honger hebt (en heb de discipline daar niet aan toe te geven!). Dat kan allemaal heel goed ZONDER trainingsschema, ZONDER voedingssupplementen, ZONDER een hartslagmeter en ZONDER een PhD in één of andere mensstudie! :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jer81
Forum-lid

jer81 03 nov 2014 13:20

Idd. Om af te vallen heb ik gewoon een instap racefiets gekocht en ben begonnen met fietsen. 3 keer in de week en hoelang je op de racefiets zit opbouwen. De cola heb ik de deur gewezen en ook met sapjes matig ik. Verder een beetje beter letten op wat je in je mond stopt. Kortom, minder eten/drinken en meer bewegen. 5 kilo in 2 maand.

Nu wel een uitgebreide fietscomputer gekocht aangezien het fietsen toch erg leuk blijkt en ik er beter in wil worden.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 03 nov 2014 13:23

Zoals ik al eerder heb gezegd is het publiek op dit forum zeer divers. Er zijn ook veel mensen die alleen de topics volgen zonder te reageren.

Als je door de bomen het bos niet meer kunt zien Begin dan eens met een goed boek over wielrennen en training. "The cyclists training bible" van Joe Friel (engelstalig) en "Het complete trainingshandboek voor de wielrenner" en "wielertraining van A tot Z" van Paul van de Bosch "sportvoeding" van Louise Burk en Ron Maughan zijn zeer goede boeken om enige basiskennis over trainingen te verkrijgen.

Veel onderwerpen die hier op het forum terugkomen zullen bevestigd worden in deze boeken. Er zijn veel bomen en er is veel bos en iedereen is natuurlijk anders, maar de grote lijnen over training en voeding gelden voor iedereen. Het nadeel is dat er op internet ook heel veel onzin is te vinden en dat dit door veel mensen als waarheid wordt gezien.

Ik schrijf berichten op dit forum om mensen te helpen en verdien hier niets aan. Ik heb meer dan 15 personen via de e-mail of privé berichten proberen te helpen, momenteel is er 1 persoon die ook via dit forum bij mij terecht is gekomen en mijn trainingsschema's volgt. Ik kan niet met iedereen rekening houden qua interesse of basis kennis over voeding en training, daarnaast zijn er ook mensen die graag tegendraads zijn wat vaak voor nog meer bomen en nog meer bos zorgt.

Als iemand graag op de spinning fiets zit, keihard traint, nuchter traint, Sonja Bakker volgt, het paleo dieet volgt, niet gelooft in supplementen, alleen maar rustig traint, fietst om af te vallen, cyclo's rijdt, wedstrijden rijdt of de ambitie heeft voor een profcarrière, dan moet je dat vooral blijven doen! Ik wil mensen absoluut niets aanpraten, alleen als je interesse hebt helpen met training en voeding.

Ik vind het jammer dat er steeds kritiek komt op mensen die wel interesse hebben in een bepaald onderwerp.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 03 nov 2014 13:25

Zo (als 53x11) kijk ik er (ook met mijn huidige (on)ervarings niveau) ook tegenaan. Bij mij ging het dus tot nu toe vooral fout doordat ik nooit een stuk ging fietsen maar altijd iets intensiefs ging doen (zo hard mogelijk fietsen).Ik heb nu 2x "rustig" getrained en ik ga dit er zeker inhouden. Ookal stoomt werkelijk iedereen je voorbij :D . Het voelt gewoon veel beter en ergens weet ik dat het klopt, ik kan wel redelijk "hard" maar mijn conditie kan gewoon veel beter.

Overigens kan het idd best zonder hartslagmeter maar ik heb er nu een en ik verbaas me erover hoe makkelijk je hartslag al op kan lopen terwijl je denkt dat je rustig aan aan het doen bent.
Afbeelding

Alex Slok
Forum-lid

Alex Slok 03 nov 2014 13:43

Ik vind het jammer dat er steeds kritiek komt op mensen die wel interesse hebben in een bepaald onderwerp.
Ik vat dit niet persoonlijk op, maar laat ik voorop stellen dat ik geen kritiek heb op de goede intenties die de mensen hier hebben.
Toch blijf ik van mening dat er hier op het forum onder recreatieve fietsers vaak veel te ingewikkeld over gedaan wordt
Het punt is alleen dat hele simpele vragen vaak uitmonden in ingewikkelde antwoorden :-)

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 03 nov 2014 13:50

Sieper schreef:Zo (als 53x11) kijk ik er (ook met mijn huidige (on)ervarings niveau) ook tegenaan. Bij mij ging het dus tot nu toe vooral fout doordat ik nooit een stuk ging fietsen maar altijd iets intensiefs ging doen (zo hard mogelijk fietsen).Ik heb nu 2x "rustig" getrained en ik ga dit er zeker inhouden. Ookal stoomt werkelijk iedereen je voorbij :D . Het voelt gewoon veel beter en ergens weet ik dat het klopt, ik kan wel redelijk "hard" maar mijn conditie kan gewoon veel beter.

Overigens kan het idd best zonder hartslagmeter maar ik heb er nu een en ik verbaas me erover hoe makkelijk je hartslag al op kan lopen terwijl je denkt dat je rustig aan aan het doen bent.
Ook ik heb, medeze dankzij de hulp van Alan, dit inzicht verkregen dat ik veel te hard heb gereden in mijn enthousiasme (en Strava grrr :twisted: ).
Ik maakte wel stappen in km's en snelheid, maar merkte gewoon toch dat het wat ontbrak aan basis inhoud.

Mijn doel was ook afvallen (al voor elkaar 83 > 75. Myfitnesspal geeft mij inzicht), conditie vergroten (niet goed genoeg dus!) en van daaruit verder bouwen naar het aan kunnen van mooie cyclo's en toerritten.

Ondertussen het boek van Friel gekocht en dat geeft een mooi inzicht in wat trainen inhoud en wat er bij komt kijken. In combinatie met Trainer Road, Tacx en de winter buiten ritten hoop ik komende voorjaar er beter in de basis voor te staan dan nu :D
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

De Alternatieve
Forum-lid

De Alternatieve 03 nov 2014 13:57

Kilowatt schreef:
De Alternatieve schreef:
Niet mee eens. Of iets goed is of niet hangt van het beoogde doel af. Als je van plan bent om in april een toertocht van 200 km te fietsen gaat spinnen je niet helpen. Dan heb je meer aan lange D1 trainingen. Ook al is dat niet echt afwisselend (dat is routine nooit trouwens ;) )
Jij hebt helemaal gelijk. Als je ambities zijn om altijd hetzelfde te doen, zelfde afstand, zelfde snelheid, zelfde tijdstip, zelfde parcours onder dezelfde weersomstandigheden dan moet je zeker niet gaan afwisselen. Dan moet je gewoon lekker in je routine blijven, lekker in de comfortzone. ;)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 nov 2014 15:07

Alan Smeets schreef:Zoals ik al eerder heb gezegd is het publiek op dit forum zeer divers. Er zijn ook veel mensen die alleen de topics volgen zonder te reageren.
Mee eens, mijn reactie was vooral bedoeld richting de gemiddelde recreant die door de bomen het bos niet meer ziet.

Alan Smeets schreef: Ik vind het jammer dat er steeds kritiek komt op mensen die wel interesse hebben in een bepaald onderwerp.
Hoogstens kritiek op het in mijn ogen soms nodeloos gecompliceerd maken van zaken die voor 90% van de doelgroep van dit forum niet relevant zijn (om lekker te kunnen sporten). Waarmee ik niet wil suggereren dat jouw info niet interessant is. Integendeel, voor de lezer die graag meer wilt weten juist ZEER interessant.

(PS: ik heb wel een PhD in "één of andere mensstudie", dus ben over het algemeen juist wel geinteresseerd in dit soort zaken. Ik pas ze alleen niet toe in mijn eigen "trainingssituatie", ik vind gewoon lekker fietsen een stuk leuker namelijk ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie