Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Depressie topic

Graham
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Graham 04 apr 2015 18:36

Ik fiets eigenlijk elke zondag hetzelfde rondje van 70 K maar omdat het in een groepje is dat stevig door fietst (33~35 km/h gem.) is het goed te doen. Alleen zou ik hetzelfde rondje niet snel fietsen, ondanks dat er mooie stukken in zitten die ik alleen wel eens fiets. Rottemeren is bijvoorbeeld een rondje (30 K) wat ik wel alleen fiets omdat ik er redelijk tempo kan fietsen en er veel natuur is wat als mooie afleiding helpt (in de positieve manier, let gewoon wel op hoor ;)).

Het kan dus makkelijk hetzelfde rondje fietsen maar dan helpt het om iets van afleiding te hebben in de vorm van op tempo fietsen, in een groep, mooie omgeving, etc.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 04 apr 2015 18:54

NicoNB schreef:Een linkje dan ?
Dat wordt dan een self-quote: :roll:
http://www.gezondheidskrant.nl/65188/wa ... t-zo-lang/

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 04 apr 2015 19:47

Nee Nee schreef: Het proces van burnout raken is primair een lichamelijk proces, onder invloed van lichamelijke en psychologische stressoren
Nee Nee! :mrgreen:
Dus iemand met een kantoorbaan kan dus eigelijk geen burn-out krijgen want het is 'primair een lichamelijk proces' zoals jij zegt.

Beetje in tegenspraak met de rest. 'onder invloed van lichamelijke en psychologische stressoren' Wat is het nu?

Je haalt wat dingen door elkaar. Burn-out wordt normaliter geassocieerd met werkstress welke veelal terug te voeren is op psychologische stress (werkdruk, complexe werk gerelateerde sociale netwerken, tweestrijdige belangen en gerelateerde beslissingen etc.)

Een hoge mate van fysieke stress kan ik moeilijk linken aan een burn-out zonder daarbij psychologische factoren erbij te betrekken. Fysiek presteren wordt idd moeilijk als je mentaal gezien niet wilt of kunt.
Een topsporter die bijvoorbeeld X trainingsuren moet maken maar daar eigenlijk geen zin in heeft (of door faalangst, bang voor sociale druk etc.) en daardoor een burn-out krijgt, is dus primair slachtoffer van die burn-out door psychosociale factoren.

Ja, topsporters kunnen door een blessure een burn-out (zwart gat) krijgen in welk geval je zou kunnen zeggen dat een fysiek iets ten grondslag ligt aan de resulterende burn-out. Ze willen en moeten toch presteren maar door de blessure kan dat niet.
Dit is echter in het huidige topic niet echt aan de orde.
En fysieke factor kan dus een burn-out als resultaat hebben maar over het algemeen is dat niet de oorzaak van een burn-out.

Een burn-out heeft over het algemeen primair geen lichamelijke oorzaak. De eventuele symptomen van een burn-out kunnen lichamelijk zijn.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

bever
Forum-lid

bever 04 apr 2015 22:29

Even wat anders, zouden anti-depressiva je fiets prestaties kunnen beïnvloeden ? (in negatieve zin dan)

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 04 apr 2015 22:37

Dat denk ik wel. Kort door de bocht zijn de meeste bijwerkingen samen te vatten in; je wordt er dik, sloom en vermoeid van. Ga je niet harder van fietsen.
Veni. Vidi. Fietsie.

bever
Forum-lid

bever 04 apr 2015 22:44

mmm....toch zijn er vele profs geweest met depressieve aanleg (is misschien al besproken in dit topic, sorry als). Zouden die dan bewust een medicamenteuze behandeling negeren ?

Is geen oordeel van me hoor, maar ik denk hier af en toe wel eens over na

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 05 apr 2015 19:43

Sterkte, Sweety2008! Het blijft dus spannend.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 05 apr 2015 19:54

Zeg dat wel Walter G, maar ik houd de moed erin. Slaap wel de laatste tijd iets slechter. Dinsdag weet ik meer.
Ghost Nivolet 6LC

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 06 apr 2015 10:44

Zorro schreef: Nee Nee! :mrgreen:
Dus iemand met een kantoorbaan kan dus eigelijk geen burn-out krijgen want het is 'primair een lichamelijk proces' zoals jij zegt.
Ik wil de TS eigenlijk niet voor z'n hoofd stoten. Hij heeft het topic aangemaakt met als onderwerp depressie.
Mss moeten we ook maar een burnout topic maken.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 06 apr 2015 11:36

Verzanden we nu in semantiek?

Volgens mij worden er verschillende definities aangehouden voor depressie en burn out.

Zelf hanteer ik de volgende omschrijving

Burn out
Situatie waarin de hulpvrager veelvuldig over de grens is gegaan die van belang is voor een gezonde fysieke en mentale gesteldheid. Kenmerk van deze situatie is dat herstel komt na rust.
Ik mag graag de metafoor van de accu aanhalen die volledig leeggetrokken is en nu weer bijgeladen moet worden.

Depressie
Situatie die niet overgaat met alleen rust maar vraagt om ondersteuning van een professioneel hulpverlener.

In de accu metafoor, de accu blijft leeg doordat er ook ergens in iemands systeem een interne kortsluiting zit die opgelost dient te worden voordat de accu weer bijgeladen kan worden. Tot die tijd sijpelt vrijwel alle energie weg in een zwart gat dat depressie heet.

Iemand die de hele dag achter een bureau zit kan nog altijd energetisch geheel leeggezogen worden door het werk. De gezondheidszorg zelf is een voorbeeld waar je veel situaties ziet waarin een medewerker verder gaat dan op basis van iemands energiebalans gezond is.
Nu gaat ieder mens wel eens over zijn grenzen, als dit echter te vaak gebeurt snapt iedereen dat je hier mentaal en fysiek compleet uitgeput van kunt raken.

Een burn out en depressie liggen imho dicht tegen elkaar aan en afhankelijk van de definitie die je hanteert kunnen die best een (grote) overlap met elkaar hebben.

@ Nee Nee, self-quote? Jij bent de auteur van het artikel?

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 06 apr 2015 12:56

NicoNB schreef:@ Nee Nee, self-quote? Jij bent de auteur van het artikel?
Nee, zo slim ben ik niet.
Je vroeg eerder een bronvermelding van mijn citaten. Die citaten kwamen weer uit een url die daarvoor in een eerdere post hard vermeld. Dus om je vraag te beantwoorden, moest ik mezelf uit een eerdere bijdrage citeren.... :idea:

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 06 apr 2015 12:57

Burnout en depressviteit zijn overigens heel andere ziektes. Je kunt het een hebben zonder het andere erbij te hebben. En het éen gaat echt niet over in het ander.

Plaats reactie