Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

[Zelftest] Ben jij een materiaalfreak?

Helen
Forum-lid

Helen 02 jul 2015 23:43

14 punten, geen verrassing of het moest zijn dat ik niet op 11 ben blijven steken. Met een schone ketting trouwens.

deoudegek
Forum-lid

deoudegek 03 jul 2015 00:03

22, vraag 8 is een strikvraag! De kast is vol, toch mis ik wel eens wat...

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 03 jul 2015 06:47

He he, eindelijk goed gescoord! 29 punten.
En er is geen punt van gelogen!! :D :D

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 03 jul 2015 09:32

Zo, vrijdag, mooi de tijd om het testje te maken.
16 punten, maar ik kan me niet echt vinden in de beschrijving.
Ik voel me meer thuis in de 'volgende' groep. ;)

dario
Forum-lid

dario 03 jul 2015 09:50

Ook zonder de test in te vullen schat ik dat ik wel ergens in de middenmoot zit. Maar ik vind belang hechten aan kleding iets totaal anders dan aan het èchte materieel: het eerste kan me redelijk gestolen worden (ik rijd met katoenen sokken uit de Hema - jaaa, dat lukt echt! - en koop mijn fietskleertjes meestal in de uitverkoop, waarbij het me geen zier uitmaakt of er nu BBB, Agu, Sportful of iets anders op staat - zolang het maar geen Shimano is natuurlijk ;)), op het tweede ben ik dan weer vrij maniakaal. Al vind ik het wel een ziekelijk waanidee om te geloven dat een fiets na een paar jaar aan vervanging toe is: de mijne is (weliswaar met wat upgrades) al 8 jaar oud, maar omdat hij minutieus wordt onderhouden (èn ik hem ooit kocht omdat ik er verliefd op was: oude liefde roest niet!) kan hij gerust nog een tijdje mee.
Zijn er trouwens echt mensen die weten hoeveel euro ze per kilometer uitgeven aan fietsspullen? (ik heb er eerlijk gezegd geen idee van!)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 03 jul 2015 10:13

dario schreef:Al vind ik het wel een ziekelijk waanidee om te geloven dat een fiets na een paar jaar aan vervanging toe is: de mijne is (weliswaar met wat upgrades) al 8 jaar oud, maar omdat hij minutieus wordt onderhouden (èn ik hem ooit kocht omdat ik er verliefd op was: oude liefde roest niet!) kan hij gerust nog een tijdje mee.
Precies mijn punt.
Ik reed tot voor kort op een Cannondale SR900 met 8sp Ultegra uit 1994.
De enige reden waarom dat ding aan de kant staat is het feit dat er haarscheurtjes bij de staande achtervork zichtbaar werden anders had ik er nu nog op gereden denk ik.
Eigenlijk vind ik het wel een sport om zo lang mogelijk met materiaal rond te rijden.
Voor de komende 20 jaar ben ik dus weer onder de pannen. :lol:

dario schreef:Zijn er trouwens echt mensen die weten hoeveel euro ze per kilometer uitgeven aan fietsspullen? (ik heb er eerlijk gezegd geen idee van!)
Sommige dingen kun je denk ik beter niet weten. Als ik eerlijk had ingevuld dan kwam ik voor vorig jaar uit op een prijs ver boven de euro per kilometer denk ik. :lol:
Dat heb je als je een klus aanneemt waardoor je bijna 7 dagen per week in touw bent.
Voor de punten ben ik trouwens uitgegaan van <10 cent per kilometer al weet ik dat dus niet zeker omdat ik niet wil bijhouden wat ik door het jaar aan spullen koop voor mijn vloot.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 03 jul 2015 10:55

10 cent per kilometer zou voor mij betekenen dat ik vorig jaar 800 euro aan fietsspullen had uitgegeven. Dat kan mijn budget niet aan dus ik weet ook zo wel dat ik er onder zit.:)

Overigens; als mensen het zich kunnen veroorloven om ieder jaar een nieuwe fiets te kopen en daar blij van worden, vooral doen!
Maar aub niet met verwende decadente argumenten zoals dat "de oude fiets nu echt niet keer kan na 500 km". Ik wil wedden dat als je geen geld had gehad voor een andere fiets je nog makkelijk op het "oude" ding (sommige mensen vinden een fiets van 3 jaar al oud...) had kunnen rondfietsen.
Veni. Vidi. Fietsie.

dario
Forum-lid

dario 03 jul 2015 11:07

Eigenlijk kan je, bij nader inzien, net stellen dat de èchte materiaalfreak juist veel langer met een fiets doet: hij koopt immers een fiets waar hij dermate van houdt en die zodanig aan zijn behoeften voldoet, dat hij er een innige band mee heeft die zich slechts node laat verbreken! ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

rainer
Forum-lid

rainer 03 jul 2015 11:15

19 punten, omschrijving klopt wel aardig...

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 03 jul 2015 11:34

Goed bezig! Leuk. Voor mij 16 punten. Herken mijzelf meer in in de omschrijving van de groep erboven, al kan ik mij ook wel deels vinden in de omschrijving passend bij 16 zestien punten.

Voor degene die niet willen rekenen: https://www.dropbox.com/s/7d216nu0akp48 ... .xlsx?dl=0 in de groene vakjes waar nodig een 1 invullen.
Afbeelding

laurens87
Forum-lid

laurens87 03 jul 2015 12:52

Wat een geniale test weer!
En voor mij klopt het wel aardig, 20 punten. Ik ben inderdaad geen diehard freak.
De grootste hekel heb ik aan poetsen, zonde van de tijd! Ik kan beter fietsen...
En ik snap de opmerkingen over de fiets wel, ik rijd nu drie jaar op mijn huidige fiets. En ik weet dat ik die drie jaar steeds intensiever ben gaan fietsen. ook is er doordat ik nu werk budget in het vooruitzicht. Dus ben ik toch echt toe aan de volgende fiets!!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 03 jul 2015 13:10

leuk weer havana!

kom op 22, ook omdat ik nog nooit een onderdeel op de weegschaal heb gelegd :lol:

Plaats reactie