Het voorwiel gaat normaal gesproken, ongeacht de overbrenging, even snel rond als het achterwielJans schreef:
Dat voorblad lijkt wel duidelijk. Als je dus 24-24 rijdt gaat het achterwiel net zo vaak rond als het voorwiel.
Kijk, dat is het dus. Om Havana's vraag te beantwoorden hoef je alleen maar kracht en moment te behandelen. Meer niet. De snelheid van de fiets of ketting doet er niet toe (natuurlijk spelen die factoren een rol bij het fietsen, maar daar gaat de vraag niet over).Arno357 schreef: Klein tandwieltje achter geeft kortere afstand van de wielas tot aangrijppunt ketting..dus kortere "arm " in de hefboom , en een kortere hefboom heeft meer kracht nodig tov van een langere hefboom ( groter tandwiel).
Vergelijk het met een wipwap (das voor de ouderen). Ga je verder naar achteren zitten kun je de tegenoverliggende persoon makkelijker omhoog krijgen.Je vergroot het moment (kracht*arm) door de arm te vergroten (de kracht blijft gelijk, nl je gewicht (is niet hetzelfde als massa !)). Die kracht is volgens Newton F=m*a, in dit geval de massa van de wipwapper *zwaartekrachtversnelling.
(Ok, de gravietatiewet van Newton is iets complexer, maar for the sake of argument...En uiteindelijk werd Newton weer overruled door Einstein met zijn E=Mc^2 (wat ook weer een simplificatie is maar we laten de relativistische component in de noemer even weg want zo snel fietsen we ook weer niet )
Zit allemaal in mijn hoofd, maar mijn didactische vaardigheden zijn een beetje onderontwikkeld(t?).
Das het mooie van de voorspellende wetenschap. Of ik nu hier fiets of in Zuid-Afrika, de wetten van de fysica zijn universeel (Nu niet gaan nadenken over het corioliseffect of afwijkende gravitatieconstante )
edit: zucht. De gravitatieconstante is natuurlijk constant, ik bedoel de valversnelling