Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoeveel trainen?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6568
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 aug 2015 08:34

Sweety2008 schreef:Dit type macho probeer ik altijd te chicken :)
Volgens mij heb je daar al een heel topic vol mee ;)

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 26 aug 2015 10:21

Is voor mij een goede training. :):)
Ghost Nivolet 6LC

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 26 aug 2015 16:10

@Vermeulen iedereen vindt het leuk om iets harder te rijden, maar wielrennen draait niet om de snelheid. Als jouw basis conditie toeneemt kun je ook makkelijker een hogere snelheid halen tegen een lagere hartslag.

Als jij niet gewend bent om op een lage intensiteit te trainen dan heeft dit een andere impact dan een zware training, maar die impact is er zeker. Je traint een heel ander energie systeem en dat levert ook een bepaalde vermoeidheid op. Een tempo versnelling kan dan niet goed aanvoelen.

Ik kan natuurlijk niets over jouw hartslagen zeggen zonder inspanningstest, maar 130-155 is inderdaad een brede zone. Veel schema's zeggen ook laag of hoog in die zones, bijvoorbeeld D1 laag/ endurance laag. Ik splits daarom ook deze zone in twee.

In het begin is het een kwestie van wennen als je zo rustig gaat trainen, na verloop van tijd gaat het steeds makkelijker en ga je ook sneller rijden op deze hartslagen.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 aug 2015 18:44

Bedankt voor alle tips!

Ik vind het een goed idee om dit soort trainingen "incognito" uit te voeren: ik ga op zoek naar een te groot spatboord, zadeltas, een kaarthouder en meerdere fietsbellen om bij omstanders een zo laag mogelijk verwachtingspatroon te creëren.

Daarnaast ben ik benieuwd; hebben rustige duurtrainingen ook zin bij weinig trainigsuren per week (zoals in de winter)?
Als je bijvoorbeeld maar één keer per week kunt trainen, heeft het dan zin om die training in lage duurmodus te doen, of kun je dan beter stevige duurtraining doen omdat je toch alle tijd hebt om te herstellen?
Of juist niet, omdat een lage D1 een ander energiesysteem gebruikt dan een hoge D1 training?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 26 aug 2015 19:03

Met één training in de week bouw je niets op, dan moet je al minstens 3 x per week op de fiets zitten.

Als je echt maar 1 x in de week op de fiets kunt zitten zou ik er ook een leuke rit van maken en dan mag deze best zwaarder zijn. Alleen tussen zwaar en je helemaal kapot rijden zit wel een verschil!

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 26 aug 2015 21:01

1x per week is telkens opnieuw beginnen. Al eens aan een Tacx gedacht?
Kun je altijd fietsen, weer of geen weer. En precies de training doen die je wil (Al is 4 uur Tacxen wel erg extreem :roll: ). Ook geen last van snelle pubers en gechicked worden kan ook niet :lol:
Tacxen genoeg op MP.

Daarnaast kun je ook gaan schaatsen.
older Budweiser

Punk86
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 dec 2012 14:56

Punk86 26 aug 2015 23:04

zijn er nog meningen over de duur van zo'n rustige training? Heeft het zin om dit bijvoorbeeld op de doordeweekse avonden in de winter één uur op de tacx te gaan zitten met een hartslag van 120?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 27 aug 2015 08:24

Alan Smeets schreef:Met één training in de week bouw je niets op, dan moet je al minstens 3 x per week op de fiets zitten.

Als je echt maar 1 x in de week op de fiets kunt zitten zou ik er ook een leuke rit van maken en dan mag deze best zwaarder zijn. Alleen tussen zwaar en je helemaal kapot rijden zit wel een verschil!
1x per week is telkens opnieuw beginnen. Al eens aan een Tacx gedacht?
Tsjah, volgens mij is het een redelijk bekend probleem dat het doel van wielrennen in de winter meer vechten tegen de afbouw wordt dan opbouwen van conditie.

Ben wel op zoek naar een leuke spinning klas, maar dat is toch een beetje anders dan echt fietsen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 aug 2015 08:53

vermeulen schreef:
Alan Smeets schreef:Met één training in de week bouw je niets op, dan moet je al minstens 3 x per week op de fiets zitten.

Als je echt maar 1 x in de week op de fiets kunt zitten zou ik er ook een leuke rit van maken en dan mag deze best zwaarder zijn. Alleen tussen zwaar en je helemaal kapot rijden zit wel een verschil!
1x per week is telkens opnieuw beginnen. Al eens aan een Tacx gedacht?
Tsjah, volgens mij is het een redelijk bekend probleem dat het doel van wielrennen in de winter meer vechten tegen de afbouw wordt dan opbouwen van conditie.

Ben wel op zoek naar een leuke spinning klas, maar dat is toch een beetje anders dan echt fietsen.
Wat ik doe is 1 uur op de spinning fiets duurtraining en na dat uur door naar de rpm les van 40 min.(Sportschool heeft wattage meting op de fiets)
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 aug 2015 10:20

Punk86 schreef:zijn er nog meningen over de duur van zo'n rustige training? Heeft het zin om dit bijvoorbeeld op de doordeweekse avonden in de winter één uur op de tacx te gaan zitten met een hartslag van 120?
Het is veel effectiever om dat uurtje wat meer inspanning te doen in de vorm van blokjes. Daarnaast moet je op de Tacx wel in de gaten houden in hoeverre je hartslag nog wel accuraat is om de training mee te sturen na de eerste inspanningen. Ook met ventilator ga ik aardig aan de kook en dat zie je duidelijk terug aan de hartslagen vergelijken met het vermogen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 27 aug 2015 11:27

@amclassic-fan dat is nu het leuke want ik laat in dat geval het vermogen los en kijk dan naar de hartslag. De impact van de training wordt dan door de omstandigheden groter.

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 27 aug 2015 11:40

Kilowatt schreef:
Daarnaast kun je ook gaan schaatsen.
+1

En op de fiets naar de ijsbaan rijden natuurlijk ;) #efficienttrainen

Plaats reactie