Pagina 5 van 9

Re: Reparaties zelf doen of FM ?

Geplaatst: 27 aug 2015 13:49
door Barrel

Re: Reparaties zelf doen of FM ?

Geplaatst: 27 aug 2015 13:51
door Barrel

Re: Reparaties zelf doen of FM ?

Geplaatst: 27 aug 2015 13:56
door EmPeHa
Barrel schreef:hmmm.... img + url + img werkt voor mij niet ... met GYAZO

Afbeelding

Afbeelding
.jpg aan het eind en "img" in plaats van "url"

Re: Reparaties zelf doen of FM ?

Geplaatst: 27 aug 2015 13:59
door Barrel
Ik ben bij Derks wielersport aan het bestellen:

shimano bb 5500 bsa 68 109.5 mm = trapas (34 E)

cassette 9 s. shimano hg-50 12-23 (= cassette (24 E)

Kettingblad 53T Shimano 105 FC-5502-S (B-Type) 9/10sp Dubbel BCD130 zilver (30 E)

Kettingblad 39T Shimano Ultegra FC-6703 Triple 10sp BCD130 zilver (13 E)

Ketting 9 speed SRAM PC 951 incl. power link (13 E)

+ tube lagervet
+ kettingzweep
+ trapas montagesleutel (octalink)
+ cranktrekker (octalink)
+ cassette sluitring afnemer

-> een kettingpons dacht ik niet nodig te hebben met de powerlink , klopt dat ?
-> moet ik zo'n groot ding met gat hebben om ring trapas los te draaien ?

-> kan ook een superB koffertje kopen a 36 euro, bovenstaande is veelal trivio

Re: Reparaties zelf doen of FM ?

Geplaatst: 27 aug 2015 14:00
door Barrel
[/quote]

.jpg aan het eind en "img" in plaats van "url"[/quote]

k thnx

Re: Reparaties zelf doen of FM ?

Geplaatst: 27 aug 2015 14:27
door dwangarbeider
Een kettingpons heb je nog steeds nodig om je ketting op de juiste lengte in te korten

Re: Reparaties zelf doen of FM ?

Geplaatst: 27 aug 2015 14:50
door Barrel
dwangarbeider schreef:Een kettingpons heb je nog steeds nodig om je ketting op de juiste lengte in te korten

Kan ik de ketting dan niet op de juiste lengte kopen ? (domme vraag ? ;)

Re: Reparaties zelf doen of FM ?

Geplaatst: 27 aug 2015 14:53
door MarkVeenstra
Nope, kettingen verkopen ze met X schakels. Ruim voldoende zodat deze past op elke racefiets afstand crank - achteras), en elke tandwiel/cassette combinatie.

Je kan je voorstellen dat een cassette die maar tot 23 tandjes gaat, en een korte achterderailleur heeft, een kortere ketting nodig heeft dan een fiets met een lange derailleur en een cassette waar de kransjes tot 32 tanden gaan.

Re: Reparaties zelf doen of FM ?

Geplaatst: 27 aug 2015 15:57
door Barrel
oke, 1 kettingkons toegevoegd aan t'winkelwagentje

Re: Reparaties zelf doen of FM ?

Geplaatst: 29 aug 2015 15:03
door H-W
Mooi topic om te lezen zo, en erg herkenbaar ... toen ik enkele jaren geleden mijn eerste retro-fiets bouwde, heb ik ook wel 100x mijn neus gestoten met het zoeken naar onderdelen, gelukkig had ik al wel wat ervaring met het opbouwen en onderhouden van een fiets. Gereedschap eet natuurlijk geen brood, dat kan je over 10 jaar nog wel gebruiken, het meeste dan. ;) En wat geeft er nu meer genoegen dan straks te bedenken dat je het allemaal zelf hebt gedaan? Als ik vanavond weer een rondje ga rijden om 1 van mijn zelf opgebouwde (stalen) fietsen, voel ik mij wel enigszins trots dat ik dat allemaal zelf heb gedaan. In het begin is het zoeken en voel je je misschien wat onzeker, maar zoals je al hebt gemerkt, is er op dit forum enorm veel kennis aanwezig en zijn de forumleden niet te beroerd je met raad en daad bij te staan. Veel succes en natuurlijk plezier bij het knutselen aan je trouwe fiets!

Re: Reparaties zelf doen of FM ?

Geplaatst: 01 sep 2015 21:13
door Barrel
:THNX..... bestelling is inmiddels binnen...... ga nu een stappenplannetje maken...

eerst maar eens kijken of ik de bedoeling los krijg na al die jaren ....... :D

en idd... ik zal me wel stoer voelen als het me lukt !

cranky crank ! (doe het zelf)

Geplaatst: 02 sep 2015 11:38
door Barrel
AARGAHA...

Hoe krijg ik in vredesnaam deze bout los ?

Afbeelding

8mm inbus....

linksom draaien (beide cranks ? of ene linksom ander rechtsom ) ? linksom is in dit geval tegen de traprichting in, rechtsom draait de trapper mee

Maar..... dat ding zit echt kei keivast.... ben bang dat ik hem rond draai

langere hefboom ? koud- warmte - hamer, smeerseltje, slijptol...... is wat google me bracht.


Ben ik wel goed bezig ? moet ik deze bout met een 8 inbus linksom draaien ?

tips zijn welkom