Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

de "solofietser"

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 okt 2015 09:09

Juist in een groep vind ik de tijd vaak lang duren, met name als ik de route niet ken en dus niet weet wat er nog op het programma staat. Als ik alleen rij, wat ik meestal doe, ga ik de deur uit met een idee wat ik ga fietsen en daar wijk ik 9 van de 10 keer niet vanaf. Merk bij mezelf dat er een hoop gewenning in zit, als je een periode geen lange trainingen heb gedaan dan heb ik na 2.5 uur ook al het idee dat ik een eeuwigheid op de fiets zit. Terwijl als ik regelmatig 4 uur of meer rij, ik dan vaak na 3 uurtjes zoiets heb van nog maar 1 uurtje en het is al weer gebeurd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 okt 2015 19:03

De lol van de fietshobby is dat het zo enorm bizar divers is. Van competitie tot truttig recreatie.
Van de snikkende hitte tot Siberisch. Van de polder tot het hooggebergte. Van prachtige asfalt banen tot de gruwelijke stroken in Noord Frankrijk. Van een afdankertje op Marktplaats van 50 Euro tot een beest van een machine van 10.000 Euro.
Ik heb in die 46 jaar dat ik op de racefiets (en een beetje MTB) zit zo divers van de hobby proberen te genieten. Steeds op zoek geweest naar hoekjes van de hobby.
Daarom ook soloprojecten als wel megastarts in Gran Fondo's.

Begin deze maand een midweek naar de Stelvio geweest. Alleen. Gewoon 1000km in de auto die kant op. Heb ik niks van. En de volgende dag alleen de Stelvio op. Had ik nog een appeltje mee te schillen en misschien wel de gaafste fietsdag ooit. Eindelijk gelukt, totaal kapot, schitterend uitzicht (mede recente sneeuwval), rustig (was de eerste fietser die bovenkwam), alleen ploeteren en niet terug kunnen vallen op een ander.

Zowel met een groep als solo heeft z'n voors en na's, maar solo vind ik zo mega intens als het om serieuze klusjes gaat zoals de Stelvio. Geeft ook echt het gevoel JA IK HEB HET GEDAAN! Ipv een beetje meebollen in een groep :o

Nog steeds trots:
Afbeelding

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 23 okt 2015 20:44

Het maakt mij eigenlijk niets uit.
Als ik alleen rijd denk ik vooral na en kom ik lekker tot rust.de tijd vliegt om en ik moet goed uit kijken dat ik niet veel te laat thuis kom.
Daarnaast kijk ik nu alweer uit naar de grote tour tochten. Zoals de jzc.
Lekker kijken naar de spullen van anderen. Praten met wildvreemden.
En dan tijdens de rit.
Zoveel mogelijk op kop te rijden en gaten te trekken
En onderling sprintjes trekken. Heerlijk
En ja dat komt de veiligheid niet altijd ten goede

Erik
Forum-lid

Erik 23 okt 2015 23:58

Samen fietsen gaat bij mij een paar keer goed, maar werkt me daarna weer vreselijk op mijn zenuwen. Mijn hoofd raakt dan niet leeg en ik moet rekening houden met anderen, waar ik op de fiets nou net even geen trek in heb.

Nee, laat mij maar lekker alleen rijden. Geen geouwehoer aan mijn kop, zelf kunnen bepalen hoe hard ik ga, wanneer ik een afslag neem en hoe ver/lang ik rij. Heerlijk.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 okt 2015 09:33

NicoNB schreef:Best nog wel een grote groep die solofietsers. :)
Misschien een keer een forumrit organiseren voor solofietsers :mrgreen:

Om de 3 minuten starten :idea:

dario
Forum-lid

dario 24 okt 2015 09:52

:)
Allemaal wel herkenbaar: ik rijd ook helemaal niet graag in een grote groep of in een los gelegenheidsgezelschap: da's inderdaad vaak een blok aan het been (en ik moet zelf ook wéten waar ik heen fiets): als het niet kan met een of (maximaal) een handjevol vaste fietsmaatjes (met de nodige automatismen en een min of meer gelijk conditiepeil), dan is alleen zeker de betere optie.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 24 okt 2015 11:04

Gastheerg schreef:
NicoNB schreef:Best nog wel een grote groep die solofietsers. :)
Misschien een keer een forumrit organiseren voor solofietsers :mrgreen:

Om de 3 minuten starten :idea:
haha! en dan eerst een compromis zien te bereiken over de snelheid (anders kom je niet alleen jezelf tegen, maar ook anderen ;) )

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 24 okt 2015 11:18

Of allemaal een eigen rondje rijden en weer een verzamellokatie en tijd afspreken ;-)

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 24 okt 2015 12:01

Morgenochtend allemaal om 09:00uur van huis vertrekken. dan moet het goed komen :D

dario
Forum-lid

dario 24 okt 2015 13:47

Tja, daar begint het al: ik zou liever om 13u vertrekken... Wordt moeilijk. :roll:
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 24 okt 2015 14:14

Ben ook een solofietser en bewust ook geen lid van een club. Clubs vertrekken meestal op een vast tijdstip en ik wil juist flexibel zijn zodat ik kansen op mooi weer maximaliseer.

Solofietsen is ook deels een praktische keuze. Door mijn werk als docent heb ik regelmatig overdag tijd om te trainen. Vind dan maar eens maatjes die dan ook vrij hebben...

Verder herken ik de andere voordelen ook zeker, eigen tempo, hoofd leegmaken, nooit te wachten op anderen...

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 24 okt 2015 16:04

Gastheerg schreef:Begin deze maand een midweek naar de Stelvio geweest. Alleen. Gewoon 1000km in de auto die kant op. Heb ik niks van. En de volgende dag alleen de Stelvio op.
Mooi verhaal. Zelf heb ik vorig jaar noodgedwongen twee dagen alleen in de Dolomieten gereden als voorbereiding op een granfondo. Was een fantastische ervaring. Later voegde een fietsmaat zich bij me. Was ook heel gezellig, maar die solodagen smaken naar meer. Wellicht volgend jaar eens proberen om wat langer alleen in het hooggebergte te verblijven.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie