Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
19 mar 2016 12:47
nijkie schreef:
Welke bepalende factor is dan het mlss?zover mij bekend is zegt dit meer over de uithoudingsprestatie dan de vo2 max.
Het vermogen dat je op je MLSS kan trappen hangt af van (ff kort door de bocht)
-Het percentage van je VO2max waarop je je langdurig kunt inspannen (da's dus die 50% voor ongetrainden, maar hoger voor getrainden)
-Je VO2max
-Je gross efficiency
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
Slam_HGV
- Forum-lid
Slam_HGV
19 mar 2016 12:52
Sweety2008 schreef:Slam_HGV schreef:Ik was ook een stoemper. Daarom heb ik een cadansmeter aangeschaft en heb heel bewust 'getraind' om tot een hogere cadans te komen. Snelheid werd ondergeschikt.
Eerste keer 'gewoon' fietsen zodat ik wist wat mijn huidige cadans was. Daarna daar steeds iets boven gaan zitten.
Zo ging ik met kleine stapjes toch vrij snel naar een hogere cadans. Uiteindelijk maakt dat voor mij een wereld van verschil! Ik kan nu makkelijker langer fietsen op een hogere cadans en snelheid.
Welke cadans heb je nu dan? En hoe lang heeft dit geduurd om te fietsen zoals je nu doet?
In het begin zat ik onder de 90. Dat werd mijn eerste doel. Eind vorig jaar zat ik in de laatste ritten tussen de 95 en 105 gemiddeld.
Het heeft voornamelijk 'wonderen' gedaan voor mijn bereik. Langere afstanden (van eerder max 50 naar vorig jaar 153 max) waarbij ik een gemiddelde snelheid kan houden rond de 28 tot 30 km/u. Ik weet het.... Geen schokkende cijfers tov de toppers/gemiddelde fietsers hier, maar voor mij persoonlijk toch echt een prestatie als recreatieve amateur fietser.
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
19 mar 2016 13:43
scepticus schreef:nijkie schreef:
Welke bepalende factor is dan het mlss?zover mij bekend is zegt dit meer over de uithoudingsprestatie dan de vo2 max.
Het vermogen dat je op je MLSS kan trappen hangt af van (ff kort door de bocht)
-Het percentage van je VO2max waarop je je langdurig kunt inspannen (da's dus die 50% voor ongetrainden, maar hoger voor getrainden)
-Je VO2max
-Je gross efficiency[/quote
Dat weet ik,maar het verhaal gaat niet meer over ts maar over een stelling die ik anders zag.
Waarschijnlijk gaat ts te hard van start en moet het bekopen met volle benen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
-
Nee_Nee
- Forum-lid HC
Nee_Nee
19 mar 2016 20:30
Vermogen = Watt per kg lichaamsgewicht. Vermogen is de meest eenvoudig beïnvloedbare prestatie-indicator: afvallen.
TS laat zien dat zijn BMI te hoog is. Afvallen valt voor hem in de categorie 'laaghangend fruit'
-
Swedish Chef
- Forum-lid
Swedish Chef
19 mar 2016 21:15
Scottie66 lijkt upgebeamd te zijn, ik zie tenminste niet zo snel reacties van hem.
Ik vind het opvallend dat hij pijnlijke bovenbenen noemt. Als ik te hard heb proberen te fietsen dan heb ik hooguit pijn in de onderbenen/kuiten. Kan dat betekenen dat er iets anders aan de hand is dan dat hij (nog) niet genoeg heeft getraind? Iets verkeerd in de afstelling van zijn fiets?
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
19 mar 2016 22:35
Swedish Chef schreef:Scottie66 lijkt upgebeamd te zijn, ik zie tenminste niet zo snel reacties van hem.
Ik vind het opvallend dat hij pijnlijke bovenbenen noemt. Als ik te hard heb proberen te fietsen dan heb ik hooguit pijn in de onderbenen/kuiten. Kan dat betekenen dat er iets anders aan de hand is dan dat hij (nog) niet genoeg heeft getraind? Iets verkeerd in de afstelling van zijn fiets?
Zwaar verzet getrapt dat voel je meer in de boven benen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
-
Sweety2008
- Forum-lid
Sweety2008
19 mar 2016 22:45
Slam_HGV schreef:Sweety2008 schreef:Slam_HGV schreef:Ik was ook een stoemper. Daarom heb ik een cadansmeter aangeschaft en heb heel bewust 'getraind' om tot een hogere cadans te komen. Snelheid werd ondergeschikt.
Eerste keer 'gewoon' fietsen zodat ik wist wat mijn huidige cadans was. Daarna daar steeds iets boven gaan zitten.
Zo ging ik met kleine stapjes toch vrij snel naar een hogere cadans. Uiteindelijk maakt dat voor mij een wereld van verschil! Ik kan nu makkelijker langer fietsen op een hogere cadans en snelheid.
Welke cadans heb je nu dan? En hoe lang heeft dit geduurd om te fietsen zoals je nu doet?
In het begin zat ik onder de 90. Dat werd mijn eerste doel. Eind vorig jaar zat ik in de laatste ritten tussen de 95 en 105 gemiddeld.
Het heeft voornamelijk 'wonderen' gedaan voor mijn bereik. Langere afstanden (van eerder max 50 naar vorig jaar 153 max) waarbij ik een gemiddelde snelheid kan houden rond de 28 tot 30 km/u. Ik weet het.... Geen schokkende cijfers tov de toppers/gemiddelde fietsers hier, maar voor mij persoonlijk toch echt een prestatie als recreatieve amateur fietser.
Ik zit op 75 met mijn cadans. Dus dat is niet goed.
Maar als ik op het middenblad is mijn snelheid zwaar onder de maat.
Ik heb achter 12/25 en tien kransjes. Hoe moet ik het verzet dan instellen dat ik gemiddeld 28 tot 30 km/h kan fietsen.
Btw ik fiets met een triple.
Ghost Nivolet 6LC
-
Scottie66
- Forum-lid
Scottie66
19 mar 2016 22:50
Hoi ben ik weer.
Wat een boel reacties en wat een stellingen!!
Wat betreft fiets en afstelling kan ik kort zijn. Dit is gewoon goed. Echt ik heb daar een complete studie van gemaakt.
Mijn Scott 58 zat gewoon niet, kortere stuurpen geprobeerd maar nee hoor.
De huidige 56-er dus wel. klopt overigens ook met de tabellen van de fabrikant.
Gelet op zadelhoogte, zadelbreedte (zit botjesmeting), zadel naar voren stand enz enz.
Techniek: Geëxperimenteerd met bandenspanning
Ik heb een compact gekocht omdat dan een bepaalde waarde beter is dan bij triple
(simpel gezegd benen dichter bij elkaar, trapt efficiënter).
Deze fiets zit als gegoten. Ik heb dan ook geen blessures en vorig seizoen
gewoon de elf steden (230) gefietst. No problem.
Waar de topic mee begon, die vermoeide bovenbenen is gewoon erg vervelend maar er is hoop:
Waar mijn knelpunten liggen is het volgende:
Overgewicht, maar Ik ben best breed, stevig onderstel (geen spijker model zeg maar).
Zal niet meevallen onder de 90 te komen...
Een handicap is dat ik behoorlijk O benen heb, wat de trap efficiëntie niet ten goede komt.
Een andere handicap is mijn ademhaling, die is te diep, oppervlakkig en te snel. Ligt deels aan mijn leefwijze en is een aandachtspunt om te gaan verbeteren.
Leef wel gezond, geen drank of roken
Lastig is ook het zg. mooi "rond" trappen (vooral bij klimmen en dikke tegenwind) maar dat verbeterd ook met een hogere cadans. Denk idd ook aan een cadans meter aanschaffen. Suggesties??
Ovale bladen voor lijkt me trouwens ook wel wat.
Vandaag een rit (75 km) met snelle jongens. Weinig kopwerk en veel wieltjes zuigen gedaan.
Duidelijk een hogere cadans getrapt. Viel me conditioneel niet mee maar het goede nieuws is na afloop niet van die "zware vermoeide" bovenbenen!!!!
Ook nog een stukje op lage snelheid uitgefietst (zie reactie afval stoffen afvoeren)
Kortom ik zie nog heel veel mogelijkheden voor groei.
Wat betreft nog niet genoeg getraind, dat kan kloppen maar vorig seizoen (ook in het hoogseizoen) had ik deze klacht ook.
Tja wordt volop trainen op cadans verhoging, maar dat is geen straf hoor.
Hoor van meer mensen dat ze het moeilijk vinden.
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
19 mar 2016 22:55
Nee_Nee schreef:Vermogen = Watt
En op het vlakke telt vooral het absolute vermogen.
Bergop gaat het om Watt/kg lichaamsgewicht.
-
bve
- Forum-lid
bve
19 mar 2016 23:03
Nee_Nee schreef:Vermogen = Watt per kg lichaamsgewicht. Vermogen is de meest eenvoudig beïnvloedbare prestatie-indicator: afvallen.
TS laat zien dat zijn BMI te hoog is. Afvallen valt voor hem in de categorie 'laaghangend fruit'
Even verbeteren. Vermogen is energie per tijdseenheid. De standaard eenheid hiervan is Watt.
Vermogen is uitgedrukt in Watt. Lengte in meter, massa in kilogram, etc...
Vermogen per massa (Watt/kg) is het makkelijkste te verbeteren door af te vallen (mits te zwaar).
Vermogen is te verbeteren door te trainen.
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
19 mar 2016 23:15
bve schreef:
Vermogen per massa (Watt/kg) is het makkelijkste te verbeteren door af te vallen (mits te zwaar).
Vermogen is te verbeteren door te trainen.
En tenzij je al eng dun bent, kun je met afvallen zoveel W/kg winnen, daar valt bijna niet tegenop te trainen
Maar wie op het vlakke harder wil rijden moet helaas gewoon trainen.
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
20 mar 2016 07:10
Sweety, snelheidsmeter er af enig hogere cadans of zwaarder verzet trappen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.