Het is geen hippieterm, maar wel een term waar allerlei gekkies mee aan de haal zijn gegaan, wat tot allerlei misverstanden leidt (bv dat de suikers in vruchtensap 'goed' zijn want 'natuurlijk' en suikerklontjes 'slecht' want 'geraffineerd')ruud_k schreef: Ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt, maar de term geraffineerde suiker is gewoon een industrie term. Namelijk suiker waarvan alle voedingsstoffen zijn ontdaan. Daar is niets hippies aan, gewoon een saai verhaal eigenlijk. Gezien je altijd van de bronnen bent, verwijs ik je graag naar: https://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_refinery
Maar je spieren weten nog of je de dag erop gaat fietsen natuurlijkTot 2 uur na het sporten neemt je lichaam het meest efficient koolhydraten op inderdaad, handig, MITS je de dag erna weer een (zware) inspanning gaat doen. Doe je dat niet en je bent niet actief genoeg, dan worden deze koolhydraten in lichaamsvet opgeslagen.
De koolhydraten die je direct na inspanning neemt worden heel makkelijk opgeslagen als spierglycogeen, veel makkelijker dan koolhydraten die je op andere momenten neemt. Google insulinegevoeligheid.
Het is inderdaad wel zo dat, wanneer je glycogeenvoorraden vol zijn, de KH die je nog eet eerder als vet worden opgeslagen, maar de KH die je direct na het sporten neemt, neem je hoe dan ook het makkelijkst op in je spieren.
Dus dan kun je wmb beter de dag erna uitkijken wat je eet.
Suikers zonder vezels worden juist intens immens hypergoed en enorm bliksemsnel opgenomen.Ergo, ik heb niets tegen koolhydraten, ik weet alleen wanneer ik ze wel/niet nuttig en in welke hoeveelheid. En vooral..., welk type koolhydraten. Suikers worden alleen goed opgenomen door je lichaam icm vezelrijke voeding,
En precies dat maakt ze geschikt voor tijdens en na het sporten, en zeer ongezond voor sedentaire wezens.
Inderdaad: koolhydraten om de glycogeenvoorraad weer aan te vullenEchter laten we eea in perspectief van het topic plaatsen. Na een (zware) inspanning heeft je lichaam behoefte aan herstel = bouwstoffen = eiwitten. Koolhydraten handig voor de volgende inspanning en leveren van energie (energie is geen bouwstof maar een brandstof).
Chemische samenstelling van de spier
[ctrl-V lijstje van Wiki [?]
en glycogeen
Ik weet inmiddels wel wat zo'n vermoeide spier wenst na een training
Want de volgende dat ga je gewoon wéér fietsen