Fiets april
Ik heb meegedaan aan de test en was in de nabespreking best wel kritisch (denk ik). Ik kon geen merkbaar verschil tussen goede velgremmen en de schijfremmen ontdekken. De Merida met velgremmen was bv afgemonteerd met huismerk, dat remde voor geen meter. Maar de shimano remmen en mijn eigen campa chorus remt echt minimaal gelijkwaardig.
Ik zou denk ik voor criteriums liever met velgremmen rijden, voor mijn gevoel is de reactietijd van de fiets tussen rem inknijpen en remmen zelf sneller bij velgremmen dan bij schijfremmen.
Ik zou denk ik voor criteriums liever met velgremmen rijden, voor mijn gevoel is de reactietijd van de fiets tussen rem inknijpen en remmen zelf sneller bij velgremmen dan bij schijfremmen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40215
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En wat hebben ze gedaan met je kritiek?
Less is bore
Ja - een theorie. De velgrem remt aan de buitenkant van het wiel, de schijfrem aan de binnenkant. Volgens mij is het zo dat als je met een schijfrem remt, het even duurt voordat je ook de buitenkant van het wiel aan het afremmen bent agv natuurkunde. Dit kan ook klinkklare onzin zijn en door de hydraulische leidingen komen.
Het maakt het niet uit waar de rem zit. Als je naaf eerder remt dan je velg komt het er op neer dat de spaken aan het verbuigen zijn.kawouter schreef:Ja - een theorie. De velgrem remt aan de buitenkant van het wiel, de schijfrem aan de binnenkant. Volgens mij is het zo dat als je met een schijfrem remt, het even duurt voordat je ook de buitenkant van het wiel aan het afremmen bent agv natuurkunde. Dit kan ook klinkklare onzin zijn en door de hydraulische leidingen komen.
Het kan ook gewoon een kwestie van gewenning zijn. Hydraulische (schijf)remmen zijn doorgaans beter doseerbaar dan mechanische remmen. Zo remmen bij dezelfde kracht uitoefening mijn velgremmen op de racefiets ook beter dan de hydraulische velgremmen op mijn vakantiefiets.Keezx schreef:Een schijfrem moet meer frictie opbouwen, daar zit het IMO in.
Maar gedoseerd en met minimale kracht afremmen zoals ik met mijn magura's op de vakantiefiets bijv. kan lukt niet met mijn shimano velgremmen. De doseerbaarheid van hydraulische remmen is ook uitermate makkelijk instelbaar.
Een aantal keer heb ik met hydraulische schijfremmen gereden op een fiets. Ook daarbij vind ik persoonlijk de doseerbaarheid erg prettig. Voor mij voelt het natuurlijker. Mogelijk ook omdat ik de afgelopen jaren alvorens aanschaf van de racefiets langere tijd hydraulisch gereden heb.
Bij de schijfrem zit het remblokje heel dicht langs de schijf. Als je de remt inknijpt, begin je dus direct te remmen. Dat, plus het feit da met hydrauliek er geen rek in de ‘kabel’ zit, zorgt voor een direct effect. Bij een velgrem rekt de kabel iets uit en zit het blokje net iets verder van de velg. Je moet dan dus de remhendel wat verder naar je toe trekken.mao schreef:Interessant ... enige idee hoe dat komt / zou komen ?kawouter schreef: voor mijn gevoel is de reactietijd van de fiets tussen rem inknijpen en remmen zelf sneller bij velgremmen dan bij schijfremmen.
Ik las trouwens ook dat ze een test hadden gedaan met 28 kmh en een noodstop met velgremmen. Ze hadden dan de rem al voorzichtig ingeknepen zodat er direct zou worden geremd als ze de rem echt inknepen. De remweg was 3 meter! DRIE meter en dat dus met ‘good old’ velgremmen. Ik zeg WOW!!! Waarom zou je nog schijven willen als velgremmen al zoooooooooooo goed zijn?
Live fast; die young. mijn blog
En als je nou de schijf integreert in de velg? Dan heb je een maximale momentsarm (gunstig!). Daarnaast zou het wisselen van wielen wel eens sneller kunnen gaan dan met conventionele schijven. Het is denk ik lichter en aerodynamischer, en het oogt fraaier. Lijkt me een geldig plan.
Oh wacht:
Oh wacht:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Een hydraulische velgrem dus.
Ja, dit is technisch gezien de sterkste rem. Een direct mount hydraulische velgrem net achter de voorvork geeft technisch gezien de beste rem. Maar wat heb je precies aan een super rem als het contact van de band met de weg de beperkende factor is? Als we echt nog harder willen kunnen remmen, hebben we 45 mm banden nodig. Maar dat zal wel nooit als innovatie gezien gaan worden
Ja, dit is technisch gezien de sterkste rem. Een direct mount hydraulische velgrem net achter de voorvork geeft technisch gezien de beste rem. Maar wat heb je precies aan een super rem als het contact van de band met de weg de beperkende factor is? Als we echt nog harder willen kunnen remmen, hebben we 45 mm banden nodig. Maar dat zal wel nooit als innovatie gezien gaan worden
Live fast; die young. mijn blog
Dat punt blijf ik keer-op-keer herhalen, maar is aan dovemansoren gericht lijkt het. Volgens mij wordt dit ook nergens in de "Fiets" genoemd*. Vreemdrob74 schreef:(...) Maar wat heb je precies aan een super rem als het contact van de band met de weg de beperkende factor is? Als we echt nog harder willen kunnen remmen, hebben we 45 mm banden nodig. Maar dat zal wel nooit als innovatie gezien gaan worden
*Heb nog niet alles gelezen, dus mss wel
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?