Aangezien dit topic over een Cervelo RS gaat en of dat wel niet een goede koop zou zijn, vraag ik me ook af wat jij in deze discussie doet Kees.Keezx schreef:Als je niet vat wat elastisch of plastisch vervormen in de techniek betekent heb je niks in deze discussie te zoeken.Zorro schreef:
Natuurlijk geeft een slap frame (wat niet prompt terug buigt) energieverlies. Wat is elastisch buigen hier Keesx? Als het NIET buigt is het NIET elastisch aangezien het dan breekt
Met een 'slap' frame krijg je een TumTumTum![]()
![]()
Retorische vraag. duurdere fiets = sneller?
-
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
Ik denk wel dat altijd wat verloren gaat. Misschien niet alles maar ik ben geen natuurkundige.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maak joe woar
Een frame dat plastisch vervormd is kan je weggooien, maar een frame dat elastisch vervormt en géén energie daarbij dissipeert bestaat niet. Of blijft jouw frame eeuwig trillen als je er een tikje tegen geeft?
On topic: ik maakte mezelf vroeger ook altijd wijs dat ik net elke nieuwe aankoop harder kan fietsen. In 99% van de gevallen onzin natuurlijk. Nu koop ik nieuwe spullen omdat ik ze mooi vind, lekkerder vind fietsen, etc. Veel leuker!
On topic: ik maakte mezelf vroeger ook altijd wijs dat ik net elke nieuwe aankoop harder kan fietsen. In 99% van de gevallen onzin natuurlijk. Nu koop ik nieuwe spullen omdat ik ze mooi vind, lekkerder vind fietsen, etc. Veel leuker!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Er gaat zo goed als niets verloren en er zijn goeroes die beweren dat slappe frames zelfs voordelen hebben onder bepaalde omstandigheden, die zijn vooral in de USA te vinden.
Er gaat net zoveel verloren in slappe frames als in kogellagers, te verwaarlozen.
Er gaat net zoveel verloren in slappe frames als in kogellagers, te verwaarlozen.
In dit hele topic komt de naam Cervelo niet voor, was dat wel zo , zou mijn interesse direct tot nul dalen.ypuh schreef: Aangezien dit topic over een Cervelo RS gaat en of dat wel niet een goede koop zou zijn, vraag ik me ook af wat jij in deze discussie doet Kees.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
Onder welke omstandigheden is er dan voordeel?
Maak joe woar
-
- Forum-lid HC
Ook weer waar, ik haal twee topics door elkaar. Wou gewoon ff Kees bashenKeezx schreef:In dit hele topic komt de naam Cervelo niet voor, was dat wel zo , zou mijn interesse direct tot nul dalen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Er zou zich bij bepaalde trapfrequenties een soort laagfrequente resonantie voortdoen die meehelpt bij de voortstuwing (google op "planing")Fietsen?altijd schreef:Onder welke omstandigheden is er dan voordeel?
Aan het eind van de pedaalslag veert het frame terug en geeft dat zetje dat eerder verdwijnt weer terug.
Het dekt deels mijn eigen ervaring van het tijdrijden vroeger met een (wat we nu slap noemen) stalen frame waarmee je in een soort "schwung" kwam waardoor je langer op een bepaald (groot) verzet kon doorrijden.
Voornamelijk een ergonomisch verschijnsel...., dezelfde goeroes betogen ook (en de oppositie bestrijdt DAT niet) dat er door framevervorming zo goed als geen energie verloren gaat.
Laatst gewijzigd door Keezx op 22 jun 2016 09:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Plastisch vervormen = iets buigen dat niet terug veert (dan is het stuk..)
Ik heb overigens geen benul hoeveel energie er in demping door het frame gaat zitten
Ik heb overigens geen benul hoeveel energie er in demping door het frame gaat zitten
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
Ik snap het. Denk alleen niet dat je van de standaard waarde uit kan gaan omdat de buizen rond zijn. Dit is denk ik sterker of zeg ik nu weer iets doms.
Maak joe woar
Volgens mij hebben de meeste metalen zo goed als geen hysteresis. Demping bij trilling wordt dan veroorzaakt door de luchtweerstand.
Kunststof frames hebben wel hysteresis, dus die moeten wel stijf zijn om niet te vervallen tot het caliber slak.
Als ik even mag chargeren.....
Kunststof frames hebben wel hysteresis, dus die moeten wel stijf zijn om niet te vervallen tot het caliber slak.
Als ik even mag chargeren.....