Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wat gaat of heeft de fietsforum renner gegeten vandaag.

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 05 jan 2017 23:09

Ernie C. schreef:
Jans schreef:
Fietsen?altijd schreef:Ik eet nooit fruit want ik vind het niet vreten :) Maar toch gezond dus die 3 stuks fruit per dag is kul. Mits je wel normaal groentes eet.
Sorry, wat een onzin. Niet alle fruit smaakt hetzelfde, dus er is heus wel iets wat je zou kunnen eten. Met je 16 jaar weet je nog helemaal niet wat het tekort aan fruit met je lichaam kan gaan doen. En wat ik me nog kan herinneren, dit topic http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=81467. Wie weet hebben we nu het antwoord.
Na 40 jaar fruittekort weet ik nog steeds niet wat die negatieve gevolgen dan zouden zijn. Ik heb last van oral allergy syndrome en van het eten van zo ongeveer al het fruit dat ik lust krijg ik gruwelijke jeuk in mijn mond. Niks ernstigs maar het is wel vreselijk irritant als je jeuk heb waar je niet kunt krabben. Ik eet hooguit 1x per maand een appel en ook zonder vitaminepillen heb ik geen tekorten.
sterker nog. je kan haast alle vitaminen en mineralen (behalve B12) die je nodig hebt uit aardappelen halen. fruit is daar niet voor nodig en vitaminepillen al helemaal niet, behalve als je een aandoening hebt.

en euh, havermoutpap gemaakt met water is best lekker hoor, mits wat toegevoegde suiker. ;) ik vond vroeger havermoutpap gemaakt met eender wat een ongelofelijke rotzooi, ik moest er bakken suiker bij gooien om het ietwat lekker te vinden. maar smaak kan je wel veranderen! :like: ik had nooit kunnen denken dat ik het nu zo zou eten. vind het echt lekker.

on-topic

ochtend:

dubbele portie havermoutpap bereid met water, banaan in stukjes erbij en een halve peer er ook bij in blokjes. nog wat bruine suiker aan toegevoegd.

kruidkoek na het fietstochtje

middag:

drie weetabix koekjes met sojamelk. twee bananen erbij, halve peer, kaki en een halve granaatappel.
vier sneden bruin brood met confituur.

tussendoor:
enkele maiskoeken en een blikje dr. Pepper.

avond:

sla met enkele kerstomaatjes, wat komkommer, enkele augurkjes en blokjes rode ajuin.
een portie couscous met gestoomde broccoli en hele zoete aardappel. ohja, ketchup!
achteraf nog een banaan.

na het werk thuis nog twee sneden bruin brood met beetje ketchup gegeten.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jan 2017 23:25

Nee, fruit eten is geen onzin maar voor de meesten een makkelijke en lekkere manier om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar mijn situatie laat zien dat je niet verplicht 3 stuks fruit hoeft te eten. Mijn vrouw heeft een flinke moestuin dus ik krijg genoeg groente binnen. In veel groentes zit voldoende vitamine C en kalium. Het grote voordeel van fruit is dat het zoet is en dus een aantrekkelijk tussendoortje is maar echte voordelen t.o.v. gevarieerd en voldoende groente eten zijn er volgens mij niet.

Als je alle voedingstoffen uit friet gebakken in ossewit (voor de B12 ;) ) moet halen krijg je wel weer wat veel koolhydraten binnen.
Campagnolo Ultra Dork

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 06 jan 2017 11:58

Jans schreef:@Sweety En op dat beetje sport je? Geen wonder dat het nogal eens fout gaat. Warm eten doe je dus niet?
Maandag, dinsdag, woensdag en zondag kook ik maar alleen vegetarisch geen vlees of vis maar af en toe een vleesvervanger.
Rijst en pasta met bergen sla, tomaat en komkommer.
Daar kan ik goed van leven.
Ghost Nivolet 6LC

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 06 jan 2017 14:18

Ik zag ze net liggen bij de supermarkt dus ik heb er uit nieuwsgierigheid maar een mee gebracht, zo;n kaki.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 jan 2017 15:14

Als er 1 aspect is waarmee je de kwaliteit van het leven flink omhoog kan laten gaan is het wel je eten.
Zowel in termen van gezond als smakelijk maar ook op sociaal vlak.

Ieder zal het toch met mij eens zijn dat eten OF gezond OF lekker moet zijn. Liefst allebei maar allebei niet is echt een heel slecht verhaal. Daarnaast is het nuttigen van de maaltijd ook een prima sociaal gebeuren.

Voorbeeld van iets wat ongezond en smerig is? Bijvoorbeeld kapsalon. Zelfs als je 10 bier op hebt is dat geen excuus om dat naar binnen te werken.

Dagelijks zijn er wel weer nieuwe publicaties dat koffie gezond is en dan weer niet. Dat brood wel ok is en dan weer niet.
Advies: stop met het lezen van dit soort berichten. Als je nu weet wat we over 40 jaar weten eet je misschien nooit meer je lievelingsgerecht. Dat zou zonde zijn ;)
Ik heb een heel eenvoudige tactiek: eet gevarieerd. Zo weet je zeker dat alles wat ok is wel een keer naar binnen gaat en dat alles wat niet zo best is niet te vaak naar binnen gaat.

Verder eet ik geen pakjes, potjes met kant en klaar sauzen (uitzondering pesto) en prak die kant en klaar is.
ZOUT, SUIKER en VET!!!!!!!!!!!!! Ieder die die producten smakelijk vindt kan ook gewoon een pan vullen met een willekeurig aantal ingrediënten en flink zout, suiker en vet toevoegen. Smullen! (not)

In z'n algemeenheid verbaas ik mij hoe weinig aandacht in Nederland er aan eten wordt gegeven.
Als ik door een supermarkt loop en kijk hoe bizar veel pakjes en kant en klaar maaltijden. Het is toch tenenkrommend en er is niet één, maar dan ook niet één argument waarom je die troep in je karretje zou gooien.

Ik hoor wel eens tijd! Gaan mensen om half zeven al van tafel om naar een zooi van die suffe real live soaps te kijken. Naast ademhalen is eten en drinken het belangrijkste wat je je lichaam te bieden hebt. Geen tijd is dan echt een heel slap verhaal.

Of het argument kinderen. Als er 1 argument is om WEL gezond en smakelijk te eten zijn het natuurlijk wel je kinderen. Kinderen mogen best een keer snoepen en ongezond eten, maar wie dagelijks pakjes in z'n kinderen stopt mag van mij opgepakt worden voor mishandeling!

Het argument lastig? Nou we schieten niemand naar de maan en wie een racefiets met 20 versnellingen kan bedienen en een beetje kan onderhouden kan met een beetje investering prima maaltijden maken.
Ik heb inmiddels 10tallen mensen geleerd hoe ze zelf pasta kunnen maken en daar zaten echt wel wat linker handjes tussen.

Het probleem is dat het niet in onze cultuur zit. Eten moet snel, makkelijk en zonder poespas. We nemen geen tijd om ons te verdiepen waar het vandaan komt, geen tijd om zorgvuldig in te kopen, geen tijd voor de bereiding en een half uur aan tafel is natuurlijk al weer lang genoeg.

Wie echt in eten (de hele keten) investeert zal echt merken dat z'n leven een stuk leuker wordt.
Ga eens naar een olijfolie proeverij of een zoutproeverij. Doe eens een kookworkshop met vrienden. Je zal versteld staan hoeveel inzicht in korte tijd je kan vergaren.

Paar dingen die heel eenvoudig al voor veel pure smaken kunnen zorgen:
- Maak zelf eens pasta
- bak zelf een brood (bij de molenaar meel halen)
- doe dezelfde groenten eens koken, wokken en grillen. Ervaar het verschil!
- maak zelf eens chocolade truffels (makkelijker dan je denk en je weet tenminste wat erin zit)
- Maak sauzen als bolognese in grote hoeveelheid. Die kan je prima invriezen en heb je toch een keer haast ben je snel klaar

Paar weken terug had ik een pasta party. Heb ik verse pasta gemaakt. Dus ook de pasta zelf. Twee grote schalen voor de party. Bovenste schaal voor m'n schoonouders die niet zo goed meer voor zichzelf kunnen zorgen. Het rechter bakje in de vriezer voor een later moment.
Afbeelding

Als je dan toch een keer wilt snacken? Zelf gemaakte chips van aardpeer. HEERLIJK!
Afbeelding

Ik probeer zo min mogelijk weg te gooien. Hier pesto van de bladeren van radijs:
Afbeelding

In het weekend standaard eigen brood (wordt om gevochten)
Afbeelding

Een beetje oefenen maar feestje om op tafel te zetten. Kan je zowel vullen met kaas, vlees als groente. Maar vooral traditioneel in de bouillon (tortellini in brodo)
Afbeelding

Maar pasta kan je ook prima vullen met fruit. Hier ravioli met blauwe bessen en een bolletje ijs.
Afbeelding

Tip voor de komende weken als het schaatsweer gaat worden. Courgettesoep met rookworst (niet teveel!) en roggenbrood.
Courgettesoep is heel snel klaar en een erg goed alternatief voor erwtensoep.
Afbeelding

Als je deze soep onder de knie hebt ook leuk als voorgerecht als je eters hebt. In een glaasje een wat leuks erop. Bruschetta (zelf even stokbrood roosteren) insmeren met een beetje roomkaas, plakje zalm erop en wat kiemgroenten. HEERLIJK en gezond.
Afbeelding

En dan helemaal on-topic

Net een restje tagliatelle al ragu als lunch. Hier bekend als Bolognese wat overigens echt iets anders is dan tomatensaus met gehakt :?

En vanavond risotto gamberi (garnalen) en een salade van courgette. Geen toetje want december was culinair wel een succes maar bmi technisch wat minder. In december alleen maar gedoken en gewandeld en daar verstook je niet zoveel calorieën bij hoe lekker en hoe gezond ze ook waren :lol:

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 06 jan 2017 15:36

@gastheerg Ieder zijn hobby, ik kook graag gezond, maar het is echt mijn hobby niet dat koken en zal er ook nooit zoveel tijd in willen steken.
Maar een courgettesoep, ja zo moeilijk is dat niet.
En voordat er iemand komt dat er in zuidelijke landen (Italië, Frankrijk, Spanje) veel meer om eten gegeven wordt, ik moet velen uit de droom helpen, ook bij de Franse Lidl en Aldi wordt er heel veel kant en klaar gekocht. Italië weet ik dus niet, daar ben ik al lang niet meer geweest.

Heppiebianchi
Forum-lid

Heppiebianchi 06 jan 2017 19:56

Zo @ gastheerg wanneer kan ik aanschuiven ;)

Hier vanavond Afbeelding
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

Vangalo74
Forum-lid

Vangalo74 06 jan 2017 20:14

Hier ook een pasta n mijn fav. Broccoli :lol:

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 06 jan 2017 20:26

Vanavond Nasi maar zonder pakket, gewoon rijst en groentes.

Maar zelf gemaakte snert mag niet? Die bende uit blik is niet te kanen. Elke dag zelf pasta maken gaat niet. Maar bij mij worden er weinig pakketten gebruikt en veel gezonde hollandse kost en pasta's en rijst. En vaste tijden eten zit er niet in. Je hebt ook sport s'avonds dus soms moet het even snel. Ik ben dit jaar op uitwisseling geweest in Italië en heb zoals een italiaan gegeten. Dat is niet kant en klaar, eigenlijk alleen maar: Pasta, salade en vlees of vis. Ontzettend lekker maar niet echt afwisselend (ik wil wel naar Italië emigreren dus ik ben wel bevooroordeeld). En een kapsalon mag af en toe wel eens als je het lekker vind.
Maak joe woar

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 06 jan 2017 22:23

Eten moet inderdaad een sociaal gebeuren zijn...Niets zo fijn om met een goed glas erbij lekker te eten.
Neem er de tijd voor, zowel voor de voorbereiding (ik moet mijn vrouw wel eens vermanen om niet te gaan multitasken want dan branden de aardappels weer aan) als voor het eten. Ook doordeweeks.
Tegen mijn kinderen zeg ik altijd: Besef hoe goed je het hebt. Af en toe moet je iets eten wat je minder lekker vindt, maar je moet het eten. Waardeer het. En ziedaar, ze lusten alles inmiddels.

Eten is leven. En leven is eten.
older Budweiser

ncornelisse
Forum-lid

ncornelisse 07 jan 2017 08:45

2 kopjes nespresso
1,5 L smootie met daarin;
Melk lactose vrij
Handje diepvriesfruit
1,5 banaan
250 gram magere kwark
50 gram whey

Verdeeld over de dag 4 boterhammen en bij het avondeten een bord eten wat de pot schaft.

In de avond nog 2 kopjes nespresso.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 07 jan 2017 12:05

Gisteren mezelf getrakteerd op twee croissantjes met jam en een gevulde koek omdat ik iets vervelends goed afgesloten heb.
Vandaag twee boterhammen met pindakaas, lunch vermoedelijk twee muëslibollen met kaas, een paar mandarijntjes en ik ga een witlof met uitjes en appeltjes salade maken dat ik eet bij een restantje van de stoofpot.
Ik kook altijd met verse produkten, soms zelfs uit eigen tuin. Ik heb verse kruiden op de vensterbank en in de tuin maar ik moet wel bekenen dat als ik ga koken en ben vergeten te plukken ik niet altijd zin heb in een safari om in het duister de laurierplant nog te localiseren. Ik vind die "pakjes en zakjes" nooit echt lekker. Ik ben geen keukenprinses zoals GG ;) maar reken maar dat ik er wel van geniet. Als ik gasten heb dan probeer ik er iets bijzonders van te maken voormezelf maak ik vaak iets klaar waar ik meerdere dagen mee kan. Groenten en fruit, als ik het niet eet dan ga ik me al na een paar dagen behoorlijk ellendig voelen.

Ik heb sinds kort voor het eerst in mijn leven een oven combi magnetron, dus ik kan eindelijk eens overschotels, pizza's en taarten etc. maken, heel erg leuk. Op dat oude roestige gasfornuisje uit 1960 was ik toch wat beperkt in mijn ouvre zeg maar. Ik weet overigens niet wat me overkomt, wat een luxe.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie