Als er 1 aspect is waarmee je de kwaliteit van het leven flink omhoog kan laten gaan is het wel je eten.
Zowel in termen van gezond als smakelijk maar ook op sociaal vlak.
Ieder zal het toch met mij eens zijn dat eten OF gezond OF lekker moet zijn. Liefst allebei maar allebei niet is echt een heel slecht verhaal. Daarnaast is het nuttigen van de maaltijd ook een prima sociaal gebeuren.
Voorbeeld van iets wat ongezond en smerig is? Bijvoorbeeld kapsalon. Zelfs als je 10 bier op hebt is dat geen excuus om dat naar binnen te werken.
Dagelijks zijn er wel weer nieuwe publicaties dat koffie gezond is en dan weer niet. Dat brood wel ok is en dan weer niet.
Advies: stop met het lezen van dit soort berichten. Als je nu weet wat we over 40 jaar weten eet je misschien nooit meer je lievelingsgerecht. Dat zou zonde zijn
Ik heb een heel eenvoudige tactiek: eet gevarieerd. Zo weet je zeker dat alles wat ok is wel een keer naar binnen gaat en dat alles wat niet zo best is niet te vaak naar binnen gaat.
Verder eet ik geen pakjes, potjes met kant en klaar sauzen (uitzondering pesto) en prak die kant en klaar is.
ZOUT, SUIKER en VET!!!!!!!!!!!!! Ieder die die producten smakelijk vindt kan ook gewoon een pan vullen met een willekeurig aantal ingrediënten en flink zout, suiker en vet toevoegen. Smullen! (not)
In z'n algemeenheid verbaas ik mij hoe weinig aandacht in Nederland er aan eten wordt gegeven.
Als ik door een supermarkt loop en kijk hoe bizar veel pakjes en kant en klaar maaltijden. Het is toch tenenkrommend en er is niet één, maar dan ook niet één argument waarom je die troep in je karretje zou gooien.
Ik hoor wel eens tijd! Gaan mensen om half zeven al van tafel om naar een zooi van die suffe real live soaps te kijken. Naast ademhalen is eten en drinken het belangrijkste wat je je lichaam te bieden hebt. Geen tijd is dan echt een heel slap verhaal.
Of het argument kinderen. Als er 1 argument is om WEL gezond en smakelijk te eten zijn het natuurlijk wel je kinderen. Kinderen mogen best een keer snoepen en ongezond eten, maar wie dagelijks pakjes in z'n kinderen stopt mag van mij opgepakt worden voor mishandeling!
Het argument lastig? Nou we schieten niemand naar de maan en wie een racefiets met 20 versnellingen kan bedienen en een beetje kan onderhouden kan met een beetje investering prima maaltijden maken.
Ik heb inmiddels 10tallen mensen geleerd hoe ze zelf pasta kunnen maken en daar zaten echt wel wat linker handjes tussen.
Het probleem is dat het niet in onze cultuur zit. Eten moet snel, makkelijk en zonder poespas. We nemen geen tijd om ons te verdiepen waar het vandaan komt, geen tijd om zorgvuldig in te kopen, geen tijd voor de bereiding en een half uur aan tafel is natuurlijk al weer lang genoeg.
Wie echt in eten (de hele keten) investeert zal echt merken dat z'n leven een stuk leuker wordt.
Ga eens naar een olijfolie proeverij of een zoutproeverij. Doe eens een kookworkshop met vrienden. Je zal versteld staan hoeveel inzicht in korte tijd je kan vergaren.
Paar dingen die heel eenvoudig al voor veel pure smaken kunnen zorgen:
- Maak zelf eens pasta
- bak zelf een brood (bij de molenaar meel halen)
- doe dezelfde groenten eens koken, wokken en grillen. Ervaar het verschil!
- maak zelf eens chocolade truffels (makkelijker dan je denk en je weet tenminste wat erin zit)
- Maak sauzen als bolognese in grote hoeveelheid. Die kan je prima invriezen en heb je toch een keer haast ben je snel klaar
Paar weken terug had ik een pasta party. Heb ik verse pasta gemaakt. Dus ook de pasta zelf. Twee grote schalen voor de party. Bovenste schaal voor m'n schoonouders die niet zo goed meer voor zichzelf kunnen zorgen. Het rechter bakje in de vriezer voor een later moment.
Als je dan toch een keer wilt snacken? Zelf gemaakte chips van aardpeer. HEERLIJK!
Ik probeer zo min mogelijk weg te gooien. Hier pesto van de bladeren van radijs:
In het weekend standaard eigen brood (wordt om gevochten)
Een beetje oefenen maar feestje om op tafel te zetten. Kan je zowel vullen met kaas, vlees als groente. Maar vooral traditioneel in de bouillon (tortellini in brodo)
Maar pasta kan je ook prima vullen met fruit. Hier ravioli met blauwe bessen en een bolletje ijs.
Tip voor de komende weken als het schaatsweer gaat worden. Courgettesoep met rookworst (niet teveel!) en roggenbrood.
Courgettesoep is heel snel klaar en een erg goed alternatief voor erwtensoep.
Als je deze soep onder de knie hebt ook leuk als voorgerecht als je eters hebt. In een glaasje een wat leuks erop. Bruschetta (zelf even stokbrood roosteren) insmeren met een beetje roomkaas, plakje zalm erop en wat kiemgroenten. HEERLIJK en gezond.
En dan helemaal on-topic
Net een restje tagliatelle al ragu als lunch. Hier bekend als Bolognese wat overigens echt iets anders is dan tomatensaus met gehakt
En vanavond risotto gamberi (garnalen) en een salade van courgette. Geen toetje want december was culinair wel een succes maar bmi technisch wat minder. In december alleen maar gedoken en gewandeld en daar verstook je niet zoveel calorieën bij hoe lekker en hoe gezond ze ook waren