Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wandelen

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 14 jan 2017 10:40

RVV schreef:Juist omdat je lichaam de kans geeft als geheel te herstellen dus niet alleen je "fietsspieren" wat overigens onzin is want je hebt geen fietstspieren of wandel/hardloopspieren. Bij beide activiteiten gebruik je dezelfde spiergroepen alleen met een andere intensiteit. Even een kwartiertje je "melkzuur" uitfietsen is geen algehele hersteltraining. Maargoed iedereen kiest natuurljk zelf welk belang hij hier aan hecht. Wandelen heeft ten onrechte een wat suffe uitstraling bij duursporters. Terwijl juist duursporters er lichaamelijk maar misschien ook wel geestelijk baat bij hebben. Want tijdens wandelen kun je de geestelijke druk van een intensieve training, hoge gemiddeldes, snelle tijden etc.. helemaal loslaten.

Iedere zijn keuze maar als "ervaringsdeskundige" kan ik het aanbevelen. Geld ook voor hardlopers.
Een goede vriend van mij doet niks aan sport, hij fiets en loopt (wandelen) wel heel veel. Heeft geen auto en ook geen sportieve fiets. Hij heeft wel voor geocachen de afgelopen drie jaar iedere dag (soort challenge) de elementen getrotseerd om een cache te vinden, weer of geen weer. Allemaal te voet of op de herenfiets, en steeds verder weg want alles dat in en rond zijn woonplaats Utrecht ligt had hij op gegeven moment wel gevonden. Ik ken helemaal niemand die fitter en gezonder is dan deze persoon. Hij is niet getraind of gespierd maar hij heeft zo ongeveer de conditie van Moeder Aarde zelf. 8-)

Geocachen is sowieso een goede aanjager voor wandelen, als je niet weet waar je nu weer heen moet lopen dan neem je de fiets naar een of ander verderop gelegen natuurgebied en voor je het weet ben je weer een paar uur aan het wandelen op zoek naar die domme kokertjes. :)

Ik denk dat wandelen voor sportieve lieden suf klinkt omdat het asociaties oproept met oude mensen die op zondagmiddag een rondje gaan lopen met het hondje maar dat hoeft het natuurlijk helemaal niet te zijn.
Ernie C. schreef:Maar als het wandelweer is, dan is het ook hardloopweer en dat is dan weer een betere training.
Niet helemaal mee eens. Als het zo glad en nat is dat ik niet wil fietsen dan vind ik hardlopen ook niet zo prettig. Wandelen kan echt bijna altijd, behalve als er een meter sneeuw ligt. Bovendien; als het erg koud is is igg voor mij hardlopen veel blessure gevoeliger. En van hardlopen moet ik veel meer herstellen dan van wandelen, en dat zit dan het fietsen weer in de weg. Hardlopen levert wel meer conditiewinst op in kortere tijd, voor mij althans. Wandelen doet niet zo veel meer omdat ik al mijn hele leven wandel, ik denk niet dat mijn lijf dat nog als een trainingsprikkel ziet, hooguit als ik het 6 uur achter elkaar ga doen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 14 jan 2017 16:59

Ernie C. schreef:Maar als het wandelweer is, dan is het ook hardloopweer en dat is dan weer een betere training.
Wandelen is een onderschatte sport. Hardlopen is een op waarde geschatte sport.
Wandelen is een niet belastende activiteit, hardlopen is een belastende activiteit. Je krijgt er snel blessures van. Dat geldt zeker voor wielrenners die 'erbij' gaan hardlopen.
RVV says: wandelen zit in ons DNA
we zijn door Onze Lieve Heer op de aarde gezet om al wandelend ons eten bij elkaar te scharrelen.

Dus maw oftewel: verklaar 'beter' aan de hand van argumenten.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 jan 2017 19:31

Wandelen is imho geen sport maar een bezigheid. Tenzij je heel erg lang gaat wandelen misschien maar dan wordt het ook weer belastend.

Onze lieve heer heeft ons misschien als wandelaars op de wereld gezet maar degenen die wilden rennen voor hun eten hadden als snel het betere voer te pakken. Rennen zit dus eigenlijk ook in onze genen. Het probleem met rennen is dat we de laatste tijd vanaf een jaar of 6 min of meer permanent op een stoel worden gezet en degenen die het beste is met zijn luie reet op een stoel verdient later de dikst belegde boterham. Daardoor is er van die genen niet meer veel over.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 jan 2017 19:41

TumTumTum schreef:
Niet helemaal mee eens. Als het zo glad en nat is dat ik niet wil fietsen dan vind ik hardlopen ook niet zo prettig. Wandelen kan echt bijna altijd, behalve als er een meter sneeuw ligt. Bovendien; als het erg koud is is igg voor mij hardlopen veel blessure gevoeliger. En van hardlopen moet ik veel meer herstellen dan van wandelen, en dat zit dan het fietsen weer in de weg. Hardlopen levert wel meer conditiewinst op in kortere tijd, voor mij althans. Wandelen doet niet zo veel meer omdat ik al mijn hele leven wandel, ik denk niet dat mijn lijf dat nog als een trainingsprikkel ziet, hooguit als ik het 6 uur achter elkaar ga doen.
Dat bedoel ik dus juist, bij de meesten hier zit er geen trainingsprikkel meer in wandelen en dus is het niet echt trainen.

Die paar gladde dagen per jaar kun je ook wel thuisblijven, daar wordt je ook niet langzamer van en als het wat langer glad is kun je gaan schaatsen ;) .

Nogmaals, ik ben niet tegen wandelen maar ik zie de wielergerelateerde training er niet in.
Campagnolo Ultra Dork

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 14 jan 2017 21:42

Beste Ernie.. je laatste zin.. als jij dat voor jezelf vind is dat toch prima? Niemand zegt dat jij moet wandelen. En zeker niet als onderdeel van je fietstrainingen. Maar andere mensen zoals in dit topic weten wandelen als trainingsonderdeel wel op waarde te schatten. Men zegt wel eens; rust is ook training. Zo is het ook met wandelen. Wandelen is niet bedoeld om sneller te worden of om een actieve trainingsprikkel te genereren. Wandelen is een actieve vorm van rust waarbij je cardiovisculaire systeem zich optimaal kan herstellen na een intensieve fiets/hardloop trainingen. De kunst van trainen is je trainingen op waarde te weten schatten.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jan 2017 00:27

Je moet mijn vrouw eens horen als het regent en de hond moet nog uitgelaten worden ;) .

Zo kan je alles wel training gaan noemen. Dat cardiovasculair systeem hersteld zich ook wel als je gaat tuinieren, een laminaatvloertje gaat leggen of bij tante Mien op visite gaat. Training waar je niet sneller van gaat vind ik geen training.

Nu moet ik toegeven dat de meeste fietsritjes die ik maak ook geen training vind maar dat ik het gewoon leuk vind om te fietsen. Alleen een paar weken voor de zomervakantie maak ik iets van een schema en zorg ik dat ik ongeveer één keer per week in Zuid-Limburg fiets. Dat beschouw ik dan nog wel als training. Het kan dus zomaar zijn dat onze definitie van training te ver uit elkaar ligt om hierover tot overeenstemming te komen.

Het zal ook te maken hebben met een verschillende beleving van de sport. Ik denk dat jij veel meer prestatiegericht sport waardoor je waarschijnlijk veel meer bezig bent met optimaal herstel, voeding e.d. terwijl ik vooral bezig ben met lekker fietsen en aan fietsjes prutsen. Dat wandelen zal voornamelijk een placebo effect hebben maar dat gepruts aan mijn fietsen meestal ook. Zo zijn alle fietsers een beetje prettig gestoord :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 15 jan 2017 18:34

Tjah ga je er echt niet sneller van fietsen, of helpt het mee om te herstellen waardoor je eerder weer een stevige rit kunt doen waar je wel sneller van gaat?

wdfl
Forum-lid

wdfl 16 jan 2017 10:32

TumTumTum schreef:
RVV schreef:Juist omdat je lichaam de kans geeft als geheel te herstellen dus niet alleen je "fietsspieren" wat overigens onzin is want je hebt geen fietstspieren of wandel/hardloopspieren. Bij beide activiteiten gebruik je dezelfde spiergroepen alleen met een andere intensiteit. Even een kwartiertje je "melkzuur" uitfietsen is geen algehele hersteltraining. Maargoed iedereen kiest natuurljk zelf welk belang hij hier aan hecht. Wandelen heeft ten onrechte een wat suffe uitstraling bij duursporters. Terwijl juist duursporters er lichaamelijk maar misschien ook wel geestelijk baat bij hebben. Want tijdens wandelen kun je de geestelijke druk van een intensieve training, hoge gemiddeldes, snelle tijden etc.. helemaal loslaten.

Iedere zijn keuze maar als "ervaringsdeskundige" kan ik het aanbevelen. Geld ook voor hardlopers.
Een goede vriend van mij doet niks aan sport, hij fiets en loopt (wandelen) wel heel veel. Heeft geen auto en ook geen sportieve fiets. Hij heeft wel voor geocachen de afgelopen drie jaar iedere dag (soort challenge) de elementen getrotseerd om een cache te vinden, weer of geen weer. Allemaal te voet of op de herenfiets, en steeds verder weg want alles dat in en rond zijn woonplaats Utrecht ligt had hij op gegeven moment wel gevonden. Ik ken helemaal niemand die fitter en gezonder is dan deze persoon. Hij is niet getraind of gespierd maar hij heeft zo ongeveer de conditie van Moeder Aarde zelf. 8-)

Geocachen is sowieso een goede aanjager voor wandelen, als je niet weet waar je nu weer heen moet lopen dan neem je de fiets naar een of ander verderop gelegen natuurgebied en voor je het weet ben je weer een paar uur aan het wandelen op zoek naar die domme kokertjes. :)

Ik denk dat wandelen voor sportieve lieden suf klinkt omdat het asociaties oproept met oude mensen die op zondagmiddag een rondje gaan lopen met het hondje maar dat hoeft het natuurlijk helemaal niet te zijn.

herken ik 100% die verdomde pottekes zijn soms een geode motivatie aom 7 a 8 km te gaan wandelen waar je anders gewoon binnen in je zetel zou hangen.
zo heeft de vrouw des huizes ook eens een trail'tje willen doen een goede 2a300 pottekes op 100km. fietst amper, zeker die afstand niet. heeft het wel vlot overleeft.

wandelen is gewoon leuk, met of zonder potjes zoeken.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Plaats reactie