Een goede vriend van mij doet niks aan sport, hij fiets en loopt (wandelen) wel heel veel. Heeft geen auto en ook geen sportieve fiets. Hij heeft wel voor geocachen de afgelopen drie jaar iedere dag (soort challenge) de elementen getrotseerd om een cache te vinden, weer of geen weer. Allemaal te voet of op de herenfiets, en steeds verder weg want alles dat in en rond zijn woonplaats Utrecht ligt had hij op gegeven moment wel gevonden. Ik ken helemaal niemand die fitter en gezonder is dan deze persoon. Hij is niet getraind of gespierd maar hij heeft zo ongeveer de conditie van Moeder Aarde zelf.RVV schreef:Juist omdat je lichaam de kans geeft als geheel te herstellen dus niet alleen je "fietsspieren" wat overigens onzin is want je hebt geen fietstspieren of wandel/hardloopspieren. Bij beide activiteiten gebruik je dezelfde spiergroepen alleen met een andere intensiteit. Even een kwartiertje je "melkzuur" uitfietsen is geen algehele hersteltraining. Maargoed iedereen kiest natuurljk zelf welk belang hij hier aan hecht. Wandelen heeft ten onrechte een wat suffe uitstraling bij duursporters. Terwijl juist duursporters er lichaamelijk maar misschien ook wel geestelijk baat bij hebben. Want tijdens wandelen kun je de geestelijke druk van een intensieve training, hoge gemiddeldes, snelle tijden etc.. helemaal loslaten.
Iedere zijn keuze maar als "ervaringsdeskundige" kan ik het aanbevelen. Geld ook voor hardlopers.
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Geocachen is sowieso een goede aanjager voor wandelen, als je niet weet waar je nu weer heen moet lopen dan neem je de fiets naar een of ander verderop gelegen natuurgebied en voor je het weet ben je weer een paar uur aan het wandelen op zoek naar die domme kokertjes.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ik denk dat wandelen voor sportieve lieden suf klinkt omdat het asociaties oproept met oude mensen die op zondagmiddag een rondje gaan lopen met het hondje maar dat hoeft het natuurlijk helemaal niet te zijn.
Niet helemaal mee eens. Als het zo glad en nat is dat ik niet wil fietsen dan vind ik hardlopen ook niet zo prettig. Wandelen kan echt bijna altijd, behalve als er een meter sneeuw ligt. Bovendien; als het erg koud is is igg voor mij hardlopen veel blessure gevoeliger. En van hardlopen moet ik veel meer herstellen dan van wandelen, en dat zit dan het fietsen weer in de weg. Hardlopen levert wel meer conditiewinst op in kortere tijd, voor mij althans. Wandelen doet niet zo veel meer omdat ik al mijn hele leven wandel, ik denk niet dat mijn lijf dat nog als een trainingsprikkel ziet, hooguit als ik het 6 uur achter elkaar ga doen.Ernie C. schreef:Maar als het wandelweer is, dan is het ook hardloopweer en dat is dan weer een betere training.