scottwilko schreef:Jeetje wat een verhalen dit. Wat mij het meeste opvalt in dit verhaal zijn de fietsenmakers.
Hoe kan het dat een fietsenmaker 6 maanden doet over een reparatie?
Wat voor reparatie is dat geweest dan?
Wat ik mij ook afvraag, hoeveel kilometers rijd jij dan per week? Mag gemiddeld zijn, maar geeft wel een goede indicatie.
Overigens ben ik het verder met diverse eerder geschreven berichten eens dat het wellicht verstandig is om langs een fietsenmaker te gaan welke maatwerk levert. In Heerhugowaard zit bijvoorbeeld Vittorio. Die bouwt maatfietsen, waarbij hij samen met jou kan kijken wat de ideale fiets zal zijn. En als dat een Fixie is die zo lang mogelijk onderhoudsarm mee moet kunnen, dan kan dat.
Inzake fietsenmakers, telkens terugkerend stramien: ik wil een nieuwe fiets kopen, ik som enige zaken op die ik wil, ze meten dit, ze meten dat, zeggen wat cijfers en merknamen, en geen problemen.
Enige weken later, telefoontje, fiets is gereed u mag de fiets komen halen.
En wat later blijkt dat niks van wat ik wilde, zo is. Alles samen gelegd, is het erg simpel: ze leveren me gewoon wat ZIJ willen. En dan nog liefst zaken die ze "nog hebben liggen", waarbij ze niet schuwen om zodanig te bricoleren dat het tot debacles leidt (zie dat stuur dat na 500 meter loskwam).
De reparaties waren gewoon vervangen van versleten onderdelen. Cassette, ketting, kettingblad. Een beetje hetzelfde telkens. Ze zijn geen 6 maanden "bezig" aan de reparatie van mijn fiets, ze wachten gewoon (bijna) zolang vooraleer er aan te beginnen. En als ik blijk van ongeduld / zorgen (als reserve fiets intussen ook al versleten raakt) toon dan is het van teveel werk zie al die fietsen daar die moet ik nog allemaal doen. Dat werd me beu, en ik besloot om te pogen zoveel mogelijk mijn plan te kunnen trekken, zijnde buitenzwieren van de zaken die ik zelf niet kan, een wiel vervangen in een simpele singlespeed is simpel.
Ik rij dagelijks een 50 km. 12 naar werk, terug, dan 15-20 naar elders, en terug, of rechtstreeks naar die "elders". Dat is ongeveer het gewone. Sommige dagen (maandag) doe ik wat meer, een 70-80 denk ik.
Ik heb niemand om te bellen als ik pech heb. Het is doen wat ik kan doen, en naar huis sukkelen. Heb wat gerief mee, en is al een aantal keren nuttig gebleken. Een stuur terug recht kunnen zetten na een aanrijding of val bvb. Soms pak ik een reserve achterwiel mee.
Het lijkt er inderdaad steeds meer op dat ik naar "maatfiets" zal moeten gaan.
Na 4 verkopers met fietsen waar mijn hielen tegen mijn tassen, mijn tippen tegen mijn voorwiel komen, mijn stuur te laag staat en mijn tassen vanachter tegen de band schuren, is dat de enige te trekken conclusie, vrees ik.