Let wel: het gaat om de snelheid waarmee het gehelmde hoofd in aanraking met een object komt; niet om de voortbewegingssnelheid van verkeersdeelnemers voorafgaand aan de botsing. Als jij tegen het verkeer in op de snelweg wilt gaan rijden, kun je inderdaad net zo goed geen helm dragen, maar dat is irrelevant voor de verdere strekking van zulk onderzoek.colnagofreak schreef:Wetenschappelijk Onderzoek VerkeersveiligheidJans schreef:Ook "ergens" gelezen?
Tot welke impactsnelheid biedt een helm bescherming? […]
Vandaag gezien .... Iemand zonder helm
Vorsprung durch Pedantik
Ha, die ervaring heb ik ook. Werd ooit bij een verkeerslicht (waar ik als een van de weinige bij rood wachtte) aangesproken door zo'n azijndrinkende brandnetelthee trekkende wereldverbeteraar: 'levensgevaarlijk met zo'n draagzak'.....havana schreef:+1 voor het risico-uitbanningtijdperk
Daar erger ik me ook dood aan. Toen ik mijn zoon (nu 5) in de draagzak op de stadsfiets naar de crèche bracht werd ik ook neergezet als een zware crimineel.
Ik heb haar maar genegeerd.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Niet de "waarom-vraag" gesteld?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Voor wat het waard is: Ik was erg blij met mijn helm toen ik onderuit ging op Gran Canaria in februari. Enige tijd bewusteloos, ondanks helm dikke buil op mijn hoofd, helm total loss . Was ongetwijfeld een stuk beroerder afgelopen zonder helm (tegen de bijkomende sleutelbeenbreuk en ontvelling over de gehele linker lichaamshelft had ik helaas geen bescherming)
Trek Domane ; Orbea Terra
[quote="colnagofreak]
Cijfers heb ik niet, maar ik heb het weleens ergens gelezen.
Kan me er wel iets bij voorstellen gezien het feit de hoeveelheid mensen die vallen omdat ze niet tijdig loskomen uit hun pedalen bij een plotselinge stop of gewone stop. Vaak maak je dan een echt zijdelingse klapper.
Een fietshelm is vooral effectief bij valpartijen en botsingen met vaste voorwerpen, als de botssnelheid gering is (maximaal 20-25 km/uur). Bij hoge snelheid is een helm weinig effectief meer overigens Bij aanrijdingen met hoge snelheid, bijvoorbeeld met een rijdende auto die 50 km/uur rijdt, biedt ook een fietshelm onvoldoende bescherming. Juist deze ongevallen zijn de oorzaak van de meeste doden en zwaargewonden onder fietsers.[/quote]
Ik weet anders uit ervaring (ongeluk van mw. senior) dat je met helm de A-stijl van een auto behoorlijk krom kunt krijgen met je hoofd. Ik weet niet of dat ook zonder helm lukt.
Cijfers heb ik niet, maar ik heb het weleens ergens gelezen.
Kan me er wel iets bij voorstellen gezien het feit de hoeveelheid mensen die vallen omdat ze niet tijdig loskomen uit hun pedalen bij een plotselinge stop of gewone stop. Vaak maak je dan een echt zijdelingse klapper.
Een fietshelm is vooral effectief bij valpartijen en botsingen met vaste voorwerpen, als de botssnelheid gering is (maximaal 20-25 km/uur). Bij hoge snelheid is een helm weinig effectief meer overigens Bij aanrijdingen met hoge snelheid, bijvoorbeeld met een rijdende auto die 50 km/uur rijdt, biedt ook een fietshelm onvoldoende bescherming. Juist deze ongevallen zijn de oorzaak van de meeste doden en zwaargewonden onder fietsers.[/quote]
Ik weet anders uit ervaring (ongeluk van mw. senior) dat je met helm de A-stijl van een auto behoorlijk krom kunt krijgen met je hoofd. Ik weet niet of dat ook zonder helm lukt.
-
- Forum-lid
En het klopt nog echt ook dat risico uitbannen. Ik ben 17 maar als ik vergelijk wat ik en mn vriendjes allemaal deden en mochten en wat kleine kinderen nu mogen is er wel wat veranderd en niet direct positief.JoostG schreef:Ha, die ervaring heb ik ook. Werd ooit bij een verkeerslicht (waar ik als een van de weinige bij rood wachtte) aangesproken door zo'n azijndrinkende brandnetelthee trekkende wereldverbeteraar: 'levensgevaarlijk met zo'n draagzak'.....havana schreef:+1 voor het risico-uitbanningtijdperk
Daar erger ik me ook dood aan. Toen ik mijn zoon (nu 5) in de draagzak op de stadsfiets naar de crèche bracht werd ik ook neergezet als een zware crimineel.
Maak joe woar
Is een dergelijke betiteling nou echt nodig?JoostG schreef:Ha, die ervaring heb ik ook. Werd ooit bij een verkeerslicht (waar ik als een van de weinige bij rood wachtte) aangesproken door zo'n azijndrinkende brandnetelthee trekkende wereldverbeteraar: 'levensgevaarlijk met zo'n draagzak'.....havana schreef:+1 voor het risico-uitbanningtijdperk
@ MarkVeenstra; ik meende me te herinneren dat jij ook wel eens van die verre exotische GastheerG actie-vakanties hield maar daar kan ik me in vergissen. Ik overdrijf mijn punt een beetje om duidelijk te maken dat we allemaal aan de lopende band risico's lopen. Zonder helm op fietsen levert in een aantal gevallen meer gevaar op, dat snap ik ook wel. Voor mij daarom; klikpedalen, wel helm. In een groep op de racefiets; wel helm.
In mijn eentje op de bejaarde racer met platfform pedalen naar mijn werk of een geocache, het zal wel. (ik voel me dan uiteraard wel enorm hanig natuurlijk, en met superioriteitsgevoel )
De grootste risico's die ik loop op de fiets zijn voor mijn gevoel eerder het constante inademen van fijnstof dat uit het verkeer komt, oa van al die file's waarin mensen dag in dag uit staan en scholieren op de fiets die whatsapp interessanter vinden dan de wereld om hen heen.
Ik ben duidelijk geen millenial want ook ik word een beetje nerveus van de rubberentegeltjes utopisten die ieder gevaar uit de wereld willen bannen. Je bent soms ook al een halve crimineel als je kinderen op straat wilt laten spelen want er kunnen steentjes liggen. Vuilnisbakken moeten ontsmet . Huizen hermetisch afgesloten, tja hoe kan je zo leven.
In mijn eentje op de bejaarde racer met platfform pedalen naar mijn werk of een geocache, het zal wel. (ik voel me dan uiteraard wel enorm hanig natuurlijk, en met superioriteitsgevoel )
De grootste risico's die ik loop op de fiets zijn voor mijn gevoel eerder het constante inademen van fijnstof dat uit het verkeer komt, oa van al die file's waarin mensen dag in dag uit staan en scholieren op de fiets die whatsapp interessanter vinden dan de wereld om hen heen.
Ik ben duidelijk geen millenial want ook ik word een beetje nerveus van de rubberentegeltjes utopisten die ieder gevaar uit de wereld willen bannen. Je bent soms ook al een halve crimineel als je kinderen op straat wilt laten spelen want er kunnen steentjes liggen. Vuilnisbakken moeten ontsmet . Huizen hermetisch afgesloten, tja hoe kan je zo leven.
Veni. Vidi. Fietsie.
Ik fiets vaak met iemand zonder helm, zelf draag ik altijd mijn helm dus bespaar me de preek. Hij wordt dan regelmatig nageroepen. Ik vind dit onbegrijpelijk. Geen helm dragen is dom en schaadt alleen jezelf, ik vraag me dan altijd af of deze moraalridders rokers aanspreken? 'Peukie uit', 'Roken is dodelijk hé!' Ongetwijfeld krijg je dan ooit eens een klap aan de bek.
Op zich is het toch een positieve evolutie, 10 jaar geleden was het een enkeling die een helm droeg en nu het omgekeerde. Al zal ik nu zelf nooit op iemand gaan roepen omdat ie geen helm draagt.bve schreef:Ik fiets vaak met iemand zonder helm, zelf draag ik altijd mijn helm dus bespaar me de preek. Hij wordt dan regelmatig nageroepen. Ik vind dit onbegrijpelijk. Geen helm dragen is dom en schaadt alleen jezelf, ik vraag me dan altijd af of deze moraalridders rokers aanspreken? 'Peukie uit', 'Roken is dodelijk hé!' Ongetwijfeld krijg je dan ooit eens een klap aan de bek.
Dat hij enkel zichzelf hiermee schaadt is wel gigantisch kortzichtig. Ik raad je aan om eens een dag naar de afdeling neurochirurgie te gaan en aan familieleden te vragen hoe het is om een zoon/broer te hebben die de rest van zijn leven als plant zal doorbrengen.
Helaas is hier meestal geen sprake meer van natuurlijke selecte daar dezen zich meestal al voortgeplant hebben. Geen sprake dus van het Darwin-principlebartg schreef: Het "gevalletje natuurlijke selectie" kan echter wel ooit eens letterlijk op te vatten zijn dan ...